وان پلاس Clover می‌تواند در بازار به‌موفقیت برسد؟

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
شایعه‌های جدید از عرضه‌ی گوشی اقتصادی و ۲۰۰ دلاری OnePlus Clover در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. این گوشی چقدر بخت‌واقبال برای موفقیت در بازار دارد؟ آیا عرضه‌ی آن توجیه‌پذیر است؟
تبلیغات

رسانه‌ی اندرویدسنترال چند روز پیش در گزارشی اختصاصی مدعی شد وان‌پلاس کار روی گوشی هوشمند جدیدی را آغاز کرده است که در دسته‌ی گوشی‌های اقتصادی جای می‌گیرد و با نام کلوور (OnePlus Clover) شناخته می‌شود. اندرویدسنترال مدعی است که وان‌پلاس قصد دارد گوشی کلووِر را پیش از پایان سال جاری میلادی دردسترس مخاطبان قرار دهد. گوشی وان‌ پلاس کلووِر روانه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا و دیگر بازارهای مهم خواهد شد و درحدود ۲۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. گفته می‌شود وان‌پلاس کلووِر از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، صفحه‌نمایش با وضوح 720p، چهار گیگابایت حافظه‌ی رم، ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی و باتری پرظرفیت استفاده می‌کند.

وان‌پلاس سال‌‌ها است در صنعت گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند و تاکنون دستگاه‌‌های متنوعی روانه‌ی بازار کرده است. این شرکت کار خود را با تولید گوشی‌هایی شروع کرد که در ازای قیمتشان، سخت‌افزار قوی‌تری از رقبا داشتند و در اکثر مواقع باکیفیت‌تر از گوشی‌های هم‌رده بودند. به‌همین‌دلیل، گوشی‌های وان‌پلاس به «قاتل پرچم‌داران» معروف شدند. بااین‌حال، وان‌پلاس در سال‌های اخیر قدم‌به‌قدم به بازار پرچم‌داران نزدیک شد تا اینکه امسال گوشی‌های خانواده‌ی وان‌پلاس ۸ عرضه شدند؛ گوشی‌هایی که ازلحاظ قیمت نیز در حد‌و اندازه‌ی پرچم‌داران هستند و دیگر لقب قاتل پرچم‌داران مناسب آن‌ها نیست.

وان پلاس کلووِر در نگاه اول با استراتژی‌های اولیه و اصلی وان‌پلاس هم‌خوانی ندارد

وان‌پلاس در همین زمینه گوشی نورد را معرفی و عرضه کرد. وان‌پلاس نورد در بین گوشی‌های اندرویدی کمتر از ۵۰۰ دلار جزو برترین‌ها است و علاوه‌بر طراحی جذاب، از سخت‌افزار مناسبی بهره می‌برد.

فراموش نکنید هدف اولیه‌ی وان‌پلاس از عرضه‌ی گوشی، ارائه‌ی بهترین عملکرد ممکن روی تک‌تک‌ گوشی‌هایش بود. همین موضوع باعث شده برخی از تحلیلگران مدعی شوند که عرضه‌ی گوشی اقتصادی ۲۰۰ دلاری چندان با هدف اصلی وان‌پلاس هم‌خوانی ندارد. کارل پی، هم‌بنیان‌گذار وان‌پلاس، در رویداد رونمایی گوشی نورد گفت دلیل اصلی استفاده‌ی وان‌پلاس از تراشه‌ی اسنپدراگون 765G به‌جای تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸۰۰ این است که قدرت پردازشی ارائه‌شده‌ی 765G در حد‌و‌اندازه‌ی تراشه‌های پرچم‌دار است و استفاده از آن به‌جای تراشه‌های خانواده‌ی اسنپدراگون ۸۰۰، هم‌زمان قیمت نهایی را کاهش می‌دهد.

بااین‌حال چنین گفته‌ای برای تراشه‌ای مثل اسنپدراگون ۴۶۰ صدق نمی‌کند. اندرویدسنترال می‌گوید وان‌پلاس کلووِر به تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۶۰ مجهز خواهد بود. اسنپدراگون ۴۶۰ در دسته‌ی تراشه‌های اقتصادی، تراشه‌ای مناسب به‌حساب می‌آید که از چهار هسته‌ی Cortex A73 و چهار هسته‌ی Cortex A53 تشکیل شده است. بااین‌حال، چنین تراشه‌ای به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند ازلحاظ قدرت پردازشی عملکردی شبیه به 765G از خود نشان دهد، چه برسد به تراشه‌‌های پرچم‌دار خانواده‌ی اسنپدراگون ۸۰۰. 

دلیل اصلی عرضه‌ی گوشی اقتصادی وان‌پلاس در این برهه‌ی زمانی چیست؟ احتمالا هدف اصلی وان‌پلاس افزایش سهم خود از بازار است. امروزه، وان‌پلاس برندی نام‌آشنا در صنعت موبایل به‌حساب می‌آید و کارشناسان همواره محصولاتش را تحسین می‌کنند. بااین‌همه‌، وان‌پلاس در سطح جهان سالانه درحدود ۵٫۵ میلیون دستگاه گوشی می‌فروشد؛ یعنی کمتر از گوشی‌های فروخته‌شده گوگل در طول سال.

وان‌پلاس تلاش کرده است در گوشی‌های سری وان‌پلاس ۸ به‌ رقابت مستقیم با غول‌هایی نظیر اپل و سامسونگ برود. بازار گوشی‌های پرچم‌دار در تسلط شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ قرار دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد هزینه‌ی بسیار زیادی برای وان‌پلاس پرداخت کند. بدین‌ترتیب، وان‌پلاس اگر در پی حضور جدی‌تر در بازار گوشی‌های پرچم‌دار است، باید نیم‌نگاهی به سهم بازار هم بیندازد و درآمدهای خود را ازطریق گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده افزایش دهد تا منابع و زیرساخت‌های بیشتری دردسترس داشته باشد.

وان‌پلاس می‌خواهد با عرضه‌ی OnePlus Clover سهم خود را از بازار گوشی‌ها افزایش دهد

این گفته‌ها چیزی از ارزش گوشی‌های جدید وا‌ن‌پلاس کم نمی‌کند. وان‌پلاس ۸ و وان‌پلاس ۸ پرو گوشی‌های فوق‌العاده‌ای هستند؛ باوجوداین‌، در زمانی اشتباه روانه‌ی بازار شدند. دنیاگیری ویروس کرونا مشکلاتی جدی برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده و باعث بیکاری افراد زیادی در سراسر دنیا شده است. افرادی که کار خود را از دست داده‌اند، ترجیح می‌دهند به‌جای تهیه‌ی گوشی گران‌قیمت، پولشان را صرف تهیه‌ی اقلام ضروری بکنند. همین موضوع باعث شده است میزان تقاضای کلی برای گوشی‌های هوشمند، به‌خصوص گوشی‌های ۱،۰۰۰ دلاری، کاهش پیدا کند.

به‌دلیل کاهش تقاضا برای گوشی‌ها، وان‌پلاس اکنون تصمیم گرفته توجه بیشتری به دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی نشان دهد. هدف اصلی وان‌پلاس از عرضه‌ی گوشی نورد این است که گوشی‌هایش دردسترس افراد بیشتری قرار بگیرند و به‌نظر می‌رسد چینی‌ها با گوشی کلووِر جدی‌تر در پی دستیابی به همین هدف هستند.

موضوع مهمی که نباید فراموش کنید، عرضه‌نشدن وان‌پلاس نورد در بازار آمریکا است. وان‌پلاس هنگام معرفی نورد گفت قصد دارد مدتی بعد گوشی دیگری برای کاربران آمریکایی دردسترس قرار دهد. احتمالا هیچ‌گاه نخواهیم فهمید چرا گوشی وان‌پلاس نورد در بازار آمریکا عرضه نشد. بااین‌حال، کلووِر می‌تواند مخصوص آن‌ دسته از کاربران آمریکایی باشد که به تهیه‌ی گوشی اقتصادی اندرویدی فکر می‌کنند. ناگفت نماند عرضه‌ی گوشی اقتصادی وان‌پلاس در بازار آمریکا، کمی معادلات را پیچیده می‌کند. گوشی نورد می‌توانست گزینه‌ای بسیار عالی برای بازار آمریکا باشد؛ زیرا از شبکه‌ی 5G پشتیبانی می‌کند؛ بااین‌حال، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم وان‌پلاس کلووِر با فناوری 5G همراه شود. 

عرضه‌ی وان‌پلاس نورد در بازار آمریکا می‌توانست بر فروش وان‌پلاس ۸ اثر منفی بگذارد. تعدادی از اپراتورهای آمریکایی نظیر T-Mobile و ورایزن علاقه‌ی زیادی به مدل عادی گوشی‌های خانواده‌ی وان‌پلاس ۸ از خود نشان داده‌اند. وان‌پلاس ۸ هفتصددلاری محصول مناسبی برای بسیاری از کاربران به‌نظر می‌رسد و می‌توان از آن به‌عنوان گوشی هم‌رده با محصولاتی همچون Galaxy A71 5G یاد کرد. این در حالی است که گوشی نهصددلاری وان‌پلاس ۸ پرو مستقیما دستگاه‌های بسیار قدرتمند و باکیفیتی نظیر گلکسی S20 را هدف می‌گیرد. داشتن فناوری 5G یکی از نکات مثبت وان‌پلاس ۸ است.

با درنظرگرفتن این توضیحات، به‌نظر می‌رسد که وان‌پلاس به بازار گوشی‌های دویست‌دلاری به‌عنوان جایگزینی مناسب برای پرچم‌داران نگاه می‌کند. کلووِر قطعا در بازار آمریکا عرضه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اپراتورهایی نظیر T-Mobile و ورایزن به‌طور جدی روی آن مانور دهند. البته وان‌پلاس کار راحتی در بازار در پیش ندارد؛ زیرا درحال‌حاضر، شرکت‌های مختلف نظیر موتورولا و نوکیا گوشی‌های دویست‌دلاری باکیفیتی روانه‌ی بازار آمریکا کرده‌اند و باید دید وان‌پلاس در رقابت با آن‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهد. شرکت‌های چینی در بسیاری از بازارهای دنیا گوشی‌های دویست‌دلاری باکیفیتی عرضه کرده‌اند و وان‌پلاس باید به فکر رقابت با آن‌‌ها نیز باشد.

مشخصات سخت‌افزاری وان‌پلاس کلووِر در نگاه اول نمی‌تواند روی کاربر تأثیر بگذارد؛ بنابراین، موفقیت کلووِر به تثبیت موقعیت گوشی در بازار و البته نحوه‌ی قیمت‌گذاری آن مربوط می‌شود. وان‌پلاس از سال گذشته تاکنون تفاوت‌های عمده‌ای به‌خود دیده و فعالیت‌هایش را گسترش داده است. درکنار کلووِر گفته می‌شود این شرکت چینی روی ساعت هوشمند اختصاصی کار می‌کند و قصد دارد به‌روزرسانی‌های مهمی به OxygenOS 11 بیاورد.

از نگاه بسیاری از تحلیلگران، عرضه‌ی وان‌پلاس کلووِر تصمیمی چندان هوشمندانه نیست و ممکن است جلوه‌ی بدی به برند وان‌پلاس بدهد: باوجوداین‌، همین گوشی می‌تواند روی افزایش سهم شرکت از بازار اثر مثبت بگذارد. رابط کاربری OxygenOS و پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت می‌تواند توجه کاربران را به گوشی کلووِر جلب کند. عرضه‌ی وان‌پلاس کلووِر در نگاه اول با استراتژی‌هایی هم‌خوانی ندارد که وان‌پلاس از بدو تولدش به آن‌ها متکی بوده است؛ اما درنهایت شاید به‌نفع شرکت تمام شود.

تصویر اصلی مقاله، گوشی وان‌پلاس نورد را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات