کاهش ۲۰ درصدی فروش گوشی‌های هوشمند در جهان در فصل دوم سال ۲۰۲۰

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش گارتنر از کاهش ۲۰ درصدی فروش گوشی‌های هوشمند در فصل دوم سال جاری خبر می‌دهد.
تبلیغات

شرکت تحلیل بازار گارتنر در گزارش جدید خود، آمار فروش گوشی‌های هوشمند را در فصل دوم سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. طبق گزارش جدید، فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی با کاهش ۲۰/۴ درصدی به ۲۹۵ میلیون دستگاه رسیده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بحران ویروس کرونا نقش مهمی در کاهش فروش محصولات داشته است. انشول گوپتا، مدیر ارشد تحقیقات گارتنر در بخشی از گزارش اخیر می‌‌‌‌‌گوید: «محدودیت‌های سفر، تعطیلی خرده‌فروشی‌ها و محافظه‌کاری مردم در خریدهای غیرضروری در دوران همه‌گیری باعث شد تا در سال جاری، شاهد دومین فصل متوالی کاهش فروش در بازار گوشی‌های هوشمند باشیم».

از میان تولیدکننده‌های بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند، تنها اپل موفق به حفظ موقعیت در بازار شد. گارتنر می‌گوید کوپرتینویی‌ها در فصل دوم سال ۲۰۲۰، ۳۸ میلیون دستگاه آیفون فروخته‌اند که کاهش جزئی ۰/۴ درصدی را نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. گارتنر می‌گوید عرضه‌ی نسخه‌ی جدید گوشی آیفون SE و بهبود شرایط بازار در چین، کمک شایانی به اپل کرده است. از عوامل مهم و تأثیرگذار دیگر بر حفظ شرایط و جلوگیری از سقوط اپل می‌توان به عدم تأثیرگذاری بازار هند بر فروش آیفون اشاره کرد.

هند با ۴۶ درصد کاهش فروش، بدترین آمار فروش را در میان پنج بازار بزرگ اصلی گوشی‌های هوشمند در جهان ثبت کرد. پیش از شیوع کرونا، هند یکی از معدود بازارهای جهان بود که افزایش فروش گوشی‌های هوشمند را تجربه می‌کرد. تصمیم دولت مبنی بر سیاست‌های سخت‌گیرانه در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شد تا پیامدهای اقتصادی متعددی به بازار تحمیل شود. اپل پیش از همه‌گیری هم در بازار هند حضور داشت، اما تنها بخش خاصی از بازار را پوشش می‌داد. درنهایت آیفون هیچ‌گاه در بین پنج برند پرفروش گوشی هوشمند در هند قرار نداشته است.

در فصل دوم سال ۲۰۱۹، شرکت‌های سامسونگ، شیائومی، ویوو، ریل‌می و اوپو به‌عنوان پنج فروشنده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند در بازار هند شناخته می‌شدند. از میان آن‌ها سه شرکت سامسونگ و شیائومی و اوپو در گزارش گارتنر در میان برترین برندهای بین‌المللی هم دیده می‌شوند. البته همین سه شرکت، شدیدترین کاهش فروش را در فصل دوم سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. سامسونگ فصل بسیار دشواری را پشت سر گذاشت و تنها ۵۴ میلیون دستگاه فروخت. آماری که کاهش فروش ۲۷/۱ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. شیائومی و اوپو هم شرایطی مشابه داشتند و به‌ترتیب کاهش فروش ۲۱/۵ و ۱۵/۹ درصدی را تجربه کردند.

کاهش فروش سامسونگ به نفع هواوی بود. گارتنر می‌گوید دو شرکت چینی و کره‌ای رقابت شدیدی برای تصاحب رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در جهان دارند. البته Canalys در گزارش اخیر خود ادعا کرد که هواوی در فصل گذشته گوشی‌های بیشتری نسبت به سامسونگ فروخته است.

درنهایت تنها رخداد مثبت برای برخی از تولیدکننده‌های گوشی هوشمند، در بخش دیگر محصولات آن‌ها یعنی کامپیوترهای شخصی دیده شد. شرکت‌هایی مانند اپل که کامپیوتر شخصی هم تولید می‌کنند، در فصل گذشته به‌خاطر همان بحران همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش فروش محصولات را تجربه کردند که تاحدودی خسارت بازار موبایل را جبران کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات