استخدام ده‌ها تن از مهندسان خبره TSMC از سوی دو تراشه‌ساز دولتی چین

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارشی به‌نقل از منابع آگاه ادعا می‌کند چین چند میلیارد دلار دراختیار دو شرکت بومی قرار داده تا این شرکت‌ها سراغ استخدام مهندسان و مدیران TSMC با دستمزد ۲٫۵ برابر بیشتر بروند.
تبلیغات

خبرگزاری معتبر Nikkei Asian Review در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد دو مورد از شرکت‌های چینیِ موردحمایت دولت در حوزه‌ی تجهیزات نیمه‌هادی، طی سال جاری میلادی بیش از ۵۰ نفر از مهندسان و مدیران اجرایی شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) را به‌استخدام خود درآورده‌اند. دو شرکت چینی موردبحث در تلاش‌اند با پیشنهاد دستمزد بسیار بالا، شماری از بهترین محققان دنیا را استخدام کنند تا بدین طریق بتوانند سرعت رشد صنعت بومی تراشه در چین را افزایش دهند. 

شرکت Quanxin Integrated Circuit Manufacturing (موسوم‌به QXIC) در سال ۲۰۱۹ بنیان‌گذاری شده است، درحالی‌که تاریخ بنیان‌گذاری .Wuhan Hongxin Semiconductor Manufacturing Co (موسوم‌به HSMC) به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. هیچ‌یک از این دو شرکت تاکنون موفق‌به تولید محصولات رقابتی نشده‌اند، بااین‌حال هردوی آن‌ها به‌تازگی چندین میلیارد دلار سرمایه ازسوی دولت دریافت کرده‌اند تا فرایند رشد خود و تولید تراشه را تسریع کنند.

براساس گزارش رسانه‌ی Nikkei Asian Review، دو شرکت QXIC و HSMC توسط مدیران اجرایی پیشین TSMC رهبری می‌شوند. فردی که نخواسته نامش فاش شود به Nikkei Asian Review گفته است: «HSMC بسته‌های حمایتی شگفت‌انگیزی را [به افرادی که در پی استخدام آن‌ها است] ارائه می‌دهد. این بسته‌ها به‌میزان ۲٫۵ برابری بیشتر از حقوق سالانه‌ی ارائه‌شده توسط TSMC هستند و شامل پاداش هم می‌شوند». 

QXIC و HSMC تاکنون چند میلیارد دلار از دولت چین بودجه دریافت کرده‌اند

استراتژی اصلی شرکت‌های چینی QXIC و HSMC این است که ازطریق پرداخت پول، استعدادهای ناب حوزه‌ی تجهیزات نیمه‌هادی را به‌سمت خود بکشانند. این دو شرکت همچنین مراکز تجاری مختلفی بنیان‌گذاری کرده‌اند تا سرعت کار خود را بالا ببرند که برخی از این مراکز به مراکز TSMC نزدیک است. برای مثال QXIC طی چند وقت اخیر آزمایشگاه تحقیق‌و‌توسعه‌ی جدیدی را در پایین جاده‌ای که به کارخانه‌ی تولید تراشه‌های پنج نانومتری TSMC در تایوان ختم می‌شود، احداث کرده است.

دو شرکت QXIC و HSMC فعلا مسیر نسبتا طولانی‌ای برای دستیابی به لیتوگرافی پنج نانومتری دارند، اما با درنظرگرفتن سرمایه‌ی عظیمی که دولت چین دراختیار آن‌ها قرار داده است،‌ قطعا فرایند توسعه‌شان با سرعت بالا پیش خواهد رفت. شرکت HSMC به‌صورت رسمی گفته است انتظار دارد بتواند در سال ۲۰۲۲ تراشه‌های ۱۴ نانومتری را تولید و در داخل چین عرضه کند.

یکی از مدیران اجرایی صنعت تراشه که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید تمامی دولت‌های آسیایی که شامل دولت تایوان هم می‌شود باید به‌منظور حفظ استعداد و جلوگیری از جلب‌شدن توجه آن‌ها به سمت بیگانه‌ها، به فکر راه چاره باشند. این مدیر اجرایی می‌گوید چین می‌تواند ازطریق بازار سرمایه‌ی بسیار عالی و بزرگش، یارانه‌ی دولتی و بسته‌های حمایتی باارزش، توجه کارکنان شرکت‌های حوزه‌ی تراشه را به‌سمت شرکت‌های بومی خود جلب کند. این مدیر اجرایی حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «اگر به کارمندتان انگیزه‌ و فرصت کافی [برای پیشرفت] را ارائه نمی‌دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تا آخر عمر بهتان وفادار بماند». 

TSMC می‌گوید از دست دادن کارمندانش نمی‌تواند روی فعالیت تجاری شرکت اثر منفی بگذارد و ضرر بزرگی به‌بار بیاورد. TSMC نرخ جابه‌جایی کارکنانش را زیر پنج درصد اعلام می‌کند. بااین‌حال مدیران TSMC نگرانی‌شان را بابت افشای اسرار تجاری خود ابراز کرده‌اند. درواقع کارکنانی که از TSMC جدا می‌شوند و به شرکت‌های چینی QXIC و HSMC می‌پیوندند، ممکن است بسیاری از اسرار TSMC را دراختیار آ‌ن‌ها قرار دهند. TSMC می‌گوید در چارچوب قوانین قصد دارد تمامی تلاش خود را به‌کار ببندد تا به پیشرفتش ادامه دهد. TSMC می‌گوید هیچ‌گونه تهمتی به رقبایش وارد نمی‌کند و به حق مالکیت معنوی شرکت‌های دیگر به‌طور کامل احترام می‌گذارد.

در ادامه‌ی سخنان مدیران اجرایی TSMC آمده است که این شرکت انتظار دارد تأمین‌کنندگانش به‌همراه شرکت‌های رقیب به حقوق مالکیت معنوی TSMC احترام بگذارند. TSMC می‌گوید برای حصول اطمینان از نقض نشدن حق مالکیت معنوی‌اش قصد دارد «اقدامات محافظه‌کارانه‌ی مناسب» را انجام دهد.

نگاهی کلی به نحوه‌ی فعالیت Quanxin Integrated Circuit Manufacturing و .Wuhan Hongxin Semiconductor Manufacturing Co به‌ ما نشان می‌دهد که این دو شرکت چینی رفتار نگران‌کننده‌ای را در پیش گرفته‌اند. چین در صنعت تراشه به اندازه‌ی رقیب بزرگش یعنی آمریکا پیشرفت نکرده و قصد دارد از منابع مالی عظیم خود برای پیشرفت هرچه سریع‌تر در این صنعت استفاده کند.

ناگفته نماند ایالات متحده نمی‌گذارد TSMC به‌ شرکت‌های چینی تراشه بفروشد و درنتیجه‌ی همین اتفاق، بزرگ‌ترین شرکت صنعت موبایل یعنی هواوی به‌زودی تراشه‌هایش به‌اتمام می‌رسد و نمی‌تواند در دستگاه‌های خود از تراشه‌های خانواده‌ی کرین بهره بگیرد. تحریم‌های آمریکا، انگیزه‌ی چین را برای پیشرفت سریع‌تر در صنعت نیمه‌هادی دوچندان کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات