احتمال جمع‌آوری دوربین EOS R5 کانن از بازار به‌دلیل مشکل داغی بیش‌از‌حد [به‌روزرسانی: تکذیب شد]

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
براساس گزارش‌هایی تأییدنشده کانن عرضه‌ی سری دوم EOS R5 را به‌مدت چهار ماه به‌تعویق انداخته است. آیا کانن به‌زودی EOS R5 را برای رفع مشکل داغی، از بازار فراخوانی می‌کند؟
تبلیغات

به‌روزرسانی ۱۱ مرداد ۱۳۹۹: در پی انتشار گزارش‌های متعدد ازسوی برخی رسانه‌های معتبر مبنی‌بر تأخیر در عرضه‌ی سری دوم دوربین EOS R5، کانن بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد تا جزئیاتی از این رابطه دردسترس قرار دهد. کانن در بیانیه‌ی خود به‌وضوح می‌گوید هیچ تأخیری برای عرضه‌ی EOS R5 در کار نیست و سری اول دوربین‌ها همان‌طور که قبلا وعده داده شده بود، طی همین هفته روانه‌ی بازار شده است.

بیانیه‌ی جدیدی که کانن منتشر کرده به‌طور واضح پاسخی مستقیم به گزارش سایت EOSHD است که به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود عرضه‌ی سری دوم دوربین جدید کانن به‌مدت چهار ماه به‌تعویق افتاده و به‌دلیل همین موضوع احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد جمع‌آوری EOS R5 از بازار برای تعمیر سخت‌افزاری خواهیم بود. EOSHD گزارش خود را به‌نقل از منابعش در چند خرده‌فروشی اروپایی منتشر کرد و گفت یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آلمان برای کل کشور صرفا ۷۰ دستگاه EOS R5 دریافت کرده. به‌دنبال انتشار گزارش EOSHD،‌ رسانه‌ی کانن رومرز هم در گزارشی جداگانه، آن شایعه را حمایت کرد. تمامی این‌ موارد دست‌به‌دست هم دادند تا تحلیلگران مدعی شوند کانن در پی جمع‌آوری دوربین کانن EOS R5 از بازار است. 

کانن در بیانیه‌ی جدید خود ضمن تکذیب گزارش‌های اخیر، می‌گوید:

سفارش‌های EOS R5 قرار است در همان تاریخی که هنگام معرفی دوربین اعلام کردیم،‌ به دست مصرف‌کنندگان برسد. سری اول دوربین‌ها همین هفته از انبارهای ما به بازار عرضه شدند. ما مشتاقانه منتظر دیدن محتواهایی هستیم که نوآورانِ با استعداد ازطریق این دوربین خلق خواهند کرد و با دنیا به‌اشتراک خواهند گذاشت.

متن اصلی: چند رسانه‌ی معتبر حوزه‌ی فناوری به‌نقل از منابع آگاه‌شان گزارش داده‌اند که در پی حواشی اخیر دوربین‌های ای او اس آر ۵ (Canon EOS R5) و ای او اس آر ۶ (Canon EOS R6)، کانن قصد دارد عرضه‌ی آن‌ها را به‌تعویق بیندازد. طی چند وقت اخیر بسیاری از کارشناسان گفته‌اند دو دوربین به‌خصوص مدل EOS R5 هنگام فیلم‌برداری به‌شدت داغ می‌شوند؛ به‌حدی که نمی‌توان برای مدت‌زمانی طولانی با آن‌ها فیلم گرفت. بررسی‌های بیشتر کارشناسان، ابعاد جدیدتری از مشکل داغی بیش از حد EOS R5 را برملا می‌سازد. براساس آنچه کارشناسان می‌گویند، اگر EOS R5 را در روزهای عادی تابستانی بیرون ببرید و مشغول عکاسی شوید، پس از گذر مدتی دوربین آنقدر داغ می‌شود که نمی‌تواند ویدئوی 8K یا 4K ضبط کند. 

در پی افزایش گزارش‌ها، کانن سرانجام بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد و برخی توضیحات در این رابطه ارائه داد. منتقدان، نبود فن داخلی یا سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته در داخل دوربین ۴٬۰۰۰ دلاری کانن را توجیه‌پذیر نمی‌دانند. کانن می‌گوید به‌منظور حفظ ابعاد جمع‌و‌جور EOS R5 و همچنین پایین نگه‌داشتن وزن محصول و پیاده‌سازی امکان ضدآب بودن در آن، تصمیم گرفته فن داخلی درون دوربین جای ندهد. مشکلات EOS R5 به‌حدی هستند که برخی رسانه‌ها گفتند احتمال فراخوانی دوربین از بازار وجود دارد. درصورتی‌که شایعه‌های امروز با محوریت تأخیر عرضه‌ی EOS R5 حقیقت داشته باشند، احتمالا فاصله‌ی چندانی تا انتشار بیانیه‌ی جدید کانن برای فراخوانی دوربین از بازار نداریم.

کانن هیچ‌گاه داغ‌شدن بیش از حد EOS R5 را انکار نکرده و بارها تلاش کرده در این زمینه شفاف‌سازی کند؛ با درنظرگرفتن همین موضوع، فراخوانی محصول از بازار کمی عجیب خواهد بود. کانن هنگام عرضه‌ی EOS R5 به‌خوبی می‌دانست که دوربین در برخی سناریوها به‌شدت داغ می‌شود، اما همچنان به عرضه‌ی آن مصر بود. دو رسانه‌ی کانن رومرز و EOSHD در گزارش‌هایی مستقل مدعی شده‌اند کانن می‌خواهد تعداد بسیار کمی از دوربین‌های EOS R5 و EOS R6 را دردسترس مخاطبان قرار دهد. این رسانه‌ها همچنین می‌گویند عرضه‌ی سری دوم این دوربین‌ها «به‌شکل چشم‌گیری» با تأخیر انجام خواهد شد. 

یکی از کاربران به‌نقل از کانن ادعا می‌کند که سری دوم دوربین EOS R5 قرار نیست تا ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) از راه برسد. اگر این گفته درنهایت به حقیقت تبدیل شود، شاهد تأخیری بی‌سابقه در عرضه‌ی EOS R5 خواهیم بود (چهار ماه). اندرو راید، کارشناس EOSHD به نقل از یکی از منابعش می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های عکاسی در آلمان تنها پنج دستگاه EOS R5 برای شعبه‌ی خود در برلین دراختیار دارد. همچنین این منبع می‌گوید خرده‌فروشی موردبحث درمجموع ۷۰ دستگاه EOS R5 برای کل کشور دریافت کرده که اتفاقی بسیار عجیب است. گزارش‌هایی مشابه ازسوی زنجیره‌های تأمین شرکت‌های بزرگ دیگر هم شنیده می‌شوند؛ بنابراین مشکلات کانن فراتر از تصورمان هستند.

به چند روش می‌توان گزارش‌های اخیر را تحلیل کرد، پتاپیکسل می‌گوید تأخیر عمده در عرضه‌ی سری دوم دوربین‌های جدید کانن و همچنین گزارش‌هایی که از زنجیره‌های تأمین و خرده‌فروشی‌های بزرگ شنیده می‌شوند نشان می‌دهند که در حال حرکت به‌سمت فراخوانی EOS R5 از بازار هستیم. به‌گفته‌ی پتاپیکسل گزارش‌هایی مشابه‌با آنچه EOSHD نوشته ازسوی منابعش دریافت کرده است. کارشناس کانن رومرز به پتاپیکسل می‌گوید: «تصور می‌کنم که اگر مشکل به فرم‌ور دستگاه مربوط می‌شود، چرا عرضه‌ی دستگاه‌های جدید به‌تأخیر افتاده است؟ [مشکل باید از نوع سخت‌افزاری باشد]؛ بنابراین EOS R5 قرار است تغییر سخت‌افزاری به خود ببیند تا کانن میزان مراجعه‌ی کاربران به مراکز تعمیر را کاهش دهد». 

براساس ادعاهای مطرح‌شده ازسوی منبعی ناشناس، کانن از مدتی پیش کار روی «چند راهکار» را آغاز کرده است تا درنهایت یکی از آن‌ها را برای رفع نگرانی‌های مردم در رابطه با داغی بیش از حد دوربین برگزیند. این فرد که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید کانن طی هفته‌های پیش‌ رو بیانیه‌ای کامل منتشر و برنامه‌هایش را برای رفع مشکل تشریح می‌کند؛ اما آیا برنامه‌ی کانن شامل انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌شود یا اعمال تغییر در سخت‌افزار EOS R5؟ آیا کانن دوربین‌هایی را که تاکنون به بازار عرضه شده‌اند فراخوانی خواهد کرد؟

بسیاری از طرفداران کانن معتقد هستند داغی بیش از حد EOS R5 چیزی تحت عنوان «مشکل» ایجاد نمی‌کند و صرفا با «محدودیت» روبه‌رو هستیم. این افراد می‌گویند کارشناسان، داغی بیش از حد EOS R5 را بزرگ‌تر از آنچه که هست جلوه داده‌اند و در پی تخریب وجهه‌ی کانن هستند. در این بین برخی گزارش‌ها می‌گویند تحت شرایطی خاص، دوربین سونی آلفا 7S مارک ۳ زودتر از EOS R5 داغ می‌کند. باید درنهایت دید که مشکل داغی بیش از حد پرچم‌دار جدید کانن به چه نتیجه‌ای منتهی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات