تیک‌تاک الگوریتم خود را باز می‌کند و رقبا را به چالش می‌کشد

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تیک‌تاک با بازکردن الگوریتم خود می‌خواهد شفاف‌سازی بیشتری را به مخاطبان و منتقدان ارائه و اتهام‌ها پیرامون ارتباط با دولت چین را تکذیب کند.
تبلیغات

تیک‌تاک تصمیم دارد تا هرچه بیشتر، شفاف‌سازی را در عملکرد خود نشان دهد. این شرکت اعلام کرد که در رویکردی جدید، به افراد و کارشناسان خارجی امکان می‌دهد تا به الگوریتم‌های داخلی دسترسی داشته باشند. الگوریتم‌هایی که برای مرتب کردن و اولویت دادن به نمایش ویدیوها استفاده می‌شوند. آن‌‌ها همچنین به متخصصان خارجی امکان می‌دهند تا سیاست‌های مدیریتی اعتدالی را نیز به‌صورت زنده مشاهده کنند.

کوین مایر، مدیرعامل تیک‌تاک، در پست وبلاگی جدید خود اعلام کرد که تصمیم‌های جدید در شرکتش «یک قدم جلوتر از صنعت» هستند. او به‌نوعی رقبا را به چالشی مشابه دعوت کرد تا همین رویکرد را پیاده‌سازی کنند. مایر در بخشی از پست وبلاگی می‌نویسد: «ما اعتقاد داریم کل صنعت باید در استانداردی بسیار عالی و حرفه‌ای عمل کند. به همین دلیل ما باور داریم که همه‌ی شرکت‌ها باید الگوریتم‌ها، سیاست‌های مدیریتی و جریان‌های داده‌ی خود را در معرض دید تنظیم‌گران قانونی قرار دهند. ما منتظر تنظیم‌گران نمی‌مانیم؛ در عوض، تیک‌تاک اولین قدم را در این مسیر بر می‌دارد. قدم اول ما با راه‌اندازی Transparency and Accountability Center برداشته می‌شود که مخصوص فرایندهای اعتدالی و رویکردهای متمرکز بر داده است».

تیک‌تاک می‌گوید همه‌ی شرکت‌ها باید الگوریتم خود را به قانون‌گذاران ارائه کنند

زمان‌بندی اخبار جدید ازسوی تیک‌تاک، بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر فیسبوک، گوگل، اپل و آمازون در معرض انتقادهای شدید انحصارطلبی هستند و در جلسه‌ی استماعی مرتبط با همین موضوع در مجلس ایالات متحده هم حاضر می‌شوند. ازطرفی اگرچه تیک‌ناک در میان شرکت‌های تحت انتقاد و بررسی مجلس نیست، اما اشاره شدن به‌نام آن در جلسه‌های رسیدگی دور از انتظار نخواهد بود. مارک زاکربرگ در جلسه‌های مشابه گذشته به تیک‌تاک‌ به‌عنوان یک رقیب در فضای اپلیکیشن‌های شبکه‌ی اجتماعی اشاره کرده بود. او تیک‌تاک را مثال می‌زند تا توجیهی برای تلاش شرکت‌های آمریکایی در مقابله با شرکت‌های چینی داشته باشد.

اسناد زاکربرگ برای پاسخ‌گویی در جلسه‌ی جدید استماع هم اخیرا منتشر شد که او در آن‌ها رقابت بین فیسبوک با شرکت‌های خارجی را یک نبرد ایدئولوژیک می‌داند. در بخشی از اسناد می‌خوانیم: «ما به ارزش‌هایی همچون دموکراسی، رقابت، شمول و آزادی در ابراز عقیده باور داریم که باعث شکل‌گیری اقتصاد ایالات متحده شد. بسیاری از شرکت‌های دیگر همین ارزش‌ها را ارج می‌نهند، اما تضمینی وجود ندارد که ارزش‌های ما در رقابت پیروز شوند. به‌عنوان مثال، چین اکنون نسخه‌ای اختصاصی از اینترنت خود را با تمرکز روی ایده‌هایی کاملا متفاوت توسعه می‌دهد و آن‌ها اکنون دیدگاه‌های خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند».

عکس تیم کوک و مارک زاکربرگ و جف بزوس و سوندار پیچای با چکش دادگاه پس زمینه قرمز

مایر در پست وبلاگی خود به‌نوعی به اظهارنظرهای مارک زاکربرگ هم پاسخ می‌دهد. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید که به‌دنبال انصاف و رقابت آزاد است. او می‌گوید تمایلی با رویاروی با «حمله‌های بدخواهانه ازسوی رقبا (خصوصا) فیسبوک ندارد که در قالب عبارت‌های میهن‌پرستانه مطرح شده‌اند».

با وجود شفاف‌سازی‌های تیک‌تاک، ادعاها و اظهارنظرهای خاص فیسبوک احتمالا با دلسوزی تعدادی از نماینده‌های کنگره‌ی ایالات متحده روبه‌رو خواهد شد. به‌هرحال سیاست‌مداران ایالات متحده از مدت‌ها پیش درباره‌ی خطر تیک‌تاک و تأثیرات آن هشدار می‌دهند. دولت دونالد ترامپ حتی چندین بار، احتمال ممنوع کردن تیک‌تاک در کشور را هم مطرح کرده است.

فشارها ازسوی دولت ایالات متحده، تیک‌تاک را در وضعیتی نه‌چندان مناسب قرار می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که شرکت، تصمیم به بازکردن و ارائه‌ی الگوریتم‌‌ها و سیستم اعتدالی خود گرفت. این رویکردها به شرکت امکان می‌دهد تا کمی از فشارها و اتهام‌های سانسور کردن محتوا به درخواست دولت چین را پاسخ دهد. تصمیم تیک‌تاک، همچنین فشار برای شفاف‌سازی بیشتر را به فیسبوک منتقل می‌کند که تاکنون انتقادهای متعددی پیرامون عملکرد غیرشفاف داشته است. درحال‌حاضر، سیاست‌مداران از هر دو حزب ایالات متحده، فیسبوک را متهم به استفاده از سیاست‌های اعتدالی نه‌چندان مناسب می‌کنند.

مایر در پایان پست خود می‌گوید: «تبلیغ‌دهنده‌های آمریکایی بدون تیک‌تاک مجددا به انتخاب‌های مشخصی محدود می‌شوند. رقابت از بین می‌رود و به‌سرعت هم شاهد خشک شدن چشمه‌ی انرژی موجود در ایالات متحده خواهیم بود. ما تصمیم داریم تا تمامی فعالیت‌های مهم و موردنیاز برای دردسترس بودن و موفقیت طولانی‌مدت تیک‌تاک را انجام دهیم».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات