تراشه ‌های 10 نانومتری اینتل تا نیمه دوم ۲۰۲۱ عرضه نخواهند شد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرده تراشه‌های ۱۰ نانومتری‌اش تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار نخواهند شد. تیم آبی همچنین از تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های هفت نانومتری تا اواخر ۲۰۲۲ خبر می‌دهد.
تبلیغات

اینتل روز گذشته اطلاعیه‌ای مهم منتشر کرد که واکنش‌های متعددی را برانگیخت. اینتل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد لیتوگرافی هفت نانومتری‌اش تا اواخر ۲۰۲۲ یا حتی اوایل ۲۰۲۳ به‌تأخیر افتاده است؛ این یعنی ۶ ماه دیرتر از وعده‌های اولیه. همین موضوع بدون شک به اعمال تأخیرهای بیشتر در عرضه‌ی محصولات دیگر هم منتهی خواهد شد. اینتل می‌گوید روند توسعه‌ی تراشه‌های هفت نانومتری، ۱۲ ماه از اهداف داخلی شرکت عقب افتاده و چالش‌هایی جدی ایجاد شده است.

با این‌حال تأخیر لیتوگرافی هفت نانومتری، تنها خبری نبود که اینتل روز گذشته اعلام کرد. بر اساس اعلام تیم آبی، نخستین پردازنده های مرکزی ۱۰ نانومتری اینتل برای پلتفرم دسکتاپ تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار نخواهند شد. AMD به‌عنوان جدی‌ترین رقیب اینتل در بازار پردازنده‌ها، ازلحاظ لیتوگرافی قطعاتش فرسنگ‌ها از اینتل جلو افتاده و محصولاتی با لیتوگرافی هفت نانومتری معرفی کرده است.

حضور پررنگ AMD در بازار تراشه‌های هفت نانومتری باعث ایجاد چالش‌هایی جدی برای اینتل شده و این چالش‌ها قطعا به‌مرور زمان جدی‌تر خواهند شد. هرچه زمان می‌گذرد، اینتل سهم بیشتری از بازار رایانه‌های شخصی را به AMD واگذار می‌کند. اطلاعیه‌ی جدید نشان می‌دهد فاصله‌ی زیادی تا عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل داریم؛ اتفاقی که در نهایت به‌ضرر شرکت تمام خواهد شد. 

تراشه‌های سری Alder Lake-S اینتل که طی چند وقت اخیر در اخبار حضور پیدا کردند، قرار است دارای نوعی معماری ترکیبی باشند که شباهتی بسیار زیاد به معماری big.LITTLE آرم دارد. در این نوع معماری، تراشه‌ی اینتل شامل مجموعه‌ای از هسته‌های بزرگ قدرتمند و هسته‌های کوچک کم‌مصرف خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد قرار نیست در خانواده‌ی Alder Lake-S شاهد معماری‌های سنتی تراشه باشیم.

جزئیات اولویت های اینتل در سال های پیش رو

اینتل در بیانیه‌ی جدید خود اعلام می‌کند که طبق برنامه‌ریزی، برخی اولویت‌ها برای آینده تعیین کرده است. این شرکت در پی «شتاب‌بخشیدن به روند رشد» خود است

با این‌که اینتل توانسته ازطریق تراشه‌های سری لیک‌فیلد که با فناوری تجمیع سه‌بعدی ساخته شده‌اند راه را اندکی همواره کند، اما نباید فراموش کنید که روی آوردن به معماری جدید در خانواده‌ی Alder Lake-S چالش‌هایی سخت در زمینه‌ی تولید و پشتیبانی نرم‌افزاری، پیش‌روی اینتل می‌گذارد. فعلا نمی‌دانیم که اینتل می‌خواهد برای تراشه‌های سری Alder Lake-S هم از فناوری تجمیع سه‌بعدی استفاده کند یا خیر. استفاده از تجمیع سه‌بعدی باعث ایجاد پیچیدگی‌های زیادی در لیتوگرافی می‌شود. 

تراشه‌های جدید اینتل با سوکت جدید LGA1700 عرضه خواهند شد و انتظار می‌رود که از مشخصه‌ی DDR5 پشتیبانی کنند. بر اساس اطلاعیه‌ی جدیدی که اینتل منتشر کرده، این تراشه‌های جدید را تا نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی نخواهیم دید. پردازنده‌های موردانتظار ۱۴ نانومتری سری راکت لیک قرار است در آینده‌ای تقریبا نزدیک عرضه شوند تا شکاف زمانی باقی‌مانده را پر کنند. اینتل هنوز تاریخ عرضه‌ی تراشه‌های سری راک لیک را اعلام نکرده است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟ به‌نظر شما قیمت پردازنده های اینتل راکت لیک چقدر خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات