اسپاتیفای میزبان پادکست ویدئویی شد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته، اسپاتیفای از اضافه‌شدن پادکست‌های ویدئویی به پلتفرم خود خبر داد. این پادکست‌ها را ازطریق نسخه‌ی موبایل و دسکتاپ اسپاتیفای می‌توان ‌مشاهده کرد.
تبلیغات

اسپاتیفای با انتشار بیانیه‌ای جدید، اعلام کرده است از‌این‌پس از پادکست ویدئویی پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم استریم موسیقی فعلا میزبان تعداد انگشت‌شماری پادکست ویدئویی است که کاربران نسخه‌ی رایگان و پریمیوم اسپاتیفای می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. اسپاتیفای روز گذشته این خبر را اعلام کرد و گفت تمامی کاربرانی که در منطقه‌ی آن‌ها پادکست پشتیبانی می‌شود،‌ خواهند توانست نه‌تنها به برنامه‌های جدید گوش دهند؛ بلکه آن‌ها را ببینند.

پادکست‌های ویدئویی به هر دو نسخه‌ی اسپاتیفای، یعنی نسخه‌ی دسکتاپ و نسخه‌ی موبایل، اضافه شده‌اند. درحال‌حاضر، صرفا برخی از پادکست‌ها اجازه دارند ویدئو را در اسپاتیفای ارسال کنند. اسپاتیفای فعلا ترجیح داده است به بسیاری از پادکست‌ها مجوز ارسال ویدئو اختصاصی ندهد. وقتی کاربر روی دکمه‌ی پخش ضربه بزند، ویدئوها به‌صورت خودکار اجرا خواهند شد. این پادکست‌ها با فید صوتی اسپاتیفای هم‌گام می‌شوند؛ بدین‌ترتیب، اگر کاربر اپلیکیشن را ببندد یا هنگام مشاهده‌ی ویدئو دستگاه را قفل کند،‌ صدا همچنان در پس‌زمینه پخش خواهد شد.

براساس اعلام رسمی اسپاتیفای، پادکست‌هایی که میزبان محتوای ویدئویی شده‌اند، عبارت‌اند از: Book of Basketball 2.0 ،Fantasy Footballers ،The Misfits Podcast ،H3 Podcast ،The Morning Toast ،Higher Learning with Van Lathan & Rachel Lindsay و The Rooster Teeth Podcast. 

انتشار بیانیه‌ی روز گذشته‌ی اسپاتیفای اتفاقی دورازانتظار نبود؛ زیرا مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹)، اسپاتیفای از امضای قراردادی انحصاری با جو روگان، یکی از تولیدکنندگان محبوب پادکست در دنیا، خبر داد. روگان به‌طور منظم نسخه‌ی ویدئویی پادکست‌هایش را روی یوتیوب بارگذاری می‌کند. به‌عنوان بخشی از این قرارداد تجاری، جو روگان نه‌تنها پادکست‌های صوتی، بلکه باید نسخه‌ی ویدئویی آن‌ها را نیز صرفا در اسپاتیفای منتشر کند. انتشار این خبر در آن زمان نشان داد اسپاتیفای زیرساخت‌های لازم را برای روگان آماده کرده و احتمالا می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک امکان بارگذاری پادکست ویدئویی را به‌طور عمومی ارائه دهد.

اسپاتیفای در ابتدا پادکست‌های ویدئویی را با دو نفر از یوتیوبرهای معروف، زین حجازی و هیث هازار، آغاز کرد. این دو یوتیوبر پادکستی با نام Zane and Heath: Unfiltered دارند. در آن زمان، فردی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج اعلام کرد اسپاتیفای می‌خواهد قابلیت پادکست ویدئویی را سریع‌تر به پلتفرم خود اضافه کند. 

به‌روزرسانی جدید اسپاتیفای باعث می‌شود این پلتفرم در نقش رقیبی مستقیم برای بخش پادکست‌های ویدئویی یوتیوب ظاهر شود. پادکست جو روگان با نام The Joe Rogan Experience بزرگ‌ترین پادکست یوتیوب بود که اسپاتیفای آن را به‌طور انحصاری به پلتفرمش آورد. احتمالا بسیاری از پادکسترها قبول نخواهند کرد به‌طور انحصاری در اسپاتیفای محتوا تولید کنند؛ بااین‌حال، اضافه‌شدن پادکست ویدئویی به اسپاتیفای بدین‌معنی است که خالقان محتوا دستشان بازتر خواهد بود.

از‌این‌پس خالقان محتوا خواهند توانست از اسپاتیفای به‌عنوان بستری بهره بگیرند که ازطریق آن، نه‌تنها محتواهایشان شنیده و دانلود می‌شود؛ بلکه افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا آن‌ها را می‌بینند. پادکسترها احتمالا همچنان به بارگذاری محتوایشان روی یوتیوب ادامه خواهند داد؛‌ زیرا یوتیوب جامعه‌ی بسیار بزرگی است و به پادکسترها بخت بیشتر دیده‌شدن را می‌دهد. 

پادکست‌ ویدئویی قالب جدیدی به‌حساب نمی‌آید و کاربران پلتفرم‌هایی نظیر آیتونز از سال‌ها پیش مشغول تماشای پادکست‌های ویدئویی بوده‌اند. یوتیوب نیز امروزه تنوع فراوانی از پادکسترها را به‌سمت خود کشانده است که هریک محتواهای جذابی تولید می‌کنند. اسپاتیفای برای رقابت در حوزه‌ی پادکست ویدئویی کار ساده‌ای در پیش ندارد. بااین‌حال، سرویسی که این پلتفرم راه‌اندازی کرده، کیفیتی مناسب دارد و قطعا به‌مرورِزمان بهبودهایی خاص به‌‌خود خواهد دید.

در سال‌های اخیر، کاربران به پادکست‌ها توجه ویژه‌‌تری نشان داده‌اند؛ زیرا دسترسی به پادکست‌ها ساده است و می‌توان آن‌ها را حین انجام کارهای مختلف گوش داد. پلتفرم‌هایی نظیر اسپاتیفای با فهمیدن این موضوع، تلاش کردند بیش‌ازپیش روی پادکست‌ها تمرکز کنند و علاقه‌مندان را به‌سمت خود بکشانند. افزون‌براین، افراد معروف به‌لطف پادکست می‌توانند بیشتر از قبل با طرفدارانشان حرف بزنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات