کارت گرافیک جی ‌فورس RTX 3080 Ti احتمالا حداکثر ۲۳ ترافلاپس توان محاسباتی خواهد داشت

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس اطلاعات مندرج در برگه‌ی مشخصات کارت گرافیک RTX 3080 Ti انویدیا، این محصول حداکثر ۲۰۰ مگاهرتز کلاک بوست بیشتری نسبت‌به نسل پیشین خواهد داشت.
تبلیغات

حساب کاربری CyberPunkCat تصویری از برگه‌ی مشخصات احتمالی کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 Ti انویدیا را در توییتر منتشر کرده است. لازم است در همین ابتدا اشاره شود که تصویر فاش‌شده شامل مواردی عجیب‌وغریب و دارای ناهماهنگی‌های فنی است. همچنین، مشخصات درج‌شده در آن تاکنون تأیید نشده است و از همین‌رو تنها در حوزه‌ی شایعات قابل‌اطمینان قرار می‌گیرد. البته همچون بسیاری از شایعات دیگر، لازم است این شایعه نیز با دیده‌ی تردید نگریسته شود. اگر علاقه‌ای به مطالعه‌ی شایعات تاییدنشده ندارید، خواندن این مطلب توصیه نمی‌شود.

پیش از ادامه‌ی مطلب، به یاد داشته باشید که نحوه‌ی نام‌گذاری پردازنده‌های جدید انویدیا هنوز موردتایید قرار نگرفته است. اخباری که پیش‌تر منتشر شده است به این نکته اشاره دارد که این محصولات جی‌فورس RTX 3080 و RTX 3090 نام خواهند داشت. به همین منوال نیز نسل دوم از سری RTX TITAN، با پسوند Ti و SUPER روانه‌ی بازار می‌شوند. به‌عبارت دیگر، تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از کارت‌های گرافیک احتمالا چه نامی خواهند داشت. تنها موضوعی که می‌توان درباره‌ی آن مطمئن بود این است که انویدیا مشغول کار روی سه نوع کارت گرافیک با شناسه‌ی محصول ۱۰، ۲۰ و ۳۰ است. نوع ۱۰ با پردازنده‌ی گرافیکی GA102-200، نوع ۲۰ با پردازنده‌ی گرافیکی GA102-300 و نوع ۳۰ با پردازنده‌ی گرافیکی GA102-400 همراه خواهند بود.

براساس شایعات پیشین بسیار قابل‌اعتماد، کارت گرافیکی با نام RTX3090 در سری جدید محصولات انویدیا به‌عنوان پرچم‌دار حضور خواهد داشت؛ ولی در شایعه‌ی جدید در تضاد با شایعات پیشین چنین موضوعی انکار شده است. سرعت‌های حافظه نیز پیش‌تر فاش شده بود که باز هم با شایعه‌ی جدید در تضاد است. به‌نظر می‌رسد که جزئیات مندرج در این تصویر، برپایه‌ی اطلاعاتی است که درحال‌حاضر نامعتبر تلقی می‌شود. بنابراین مشخصات یادشده یا کاملا صحیح نیستند یا اخبار پیشین از منابع معتبر اشتباه هستند. باتوجه‌به سابقه منابع معتبر یادشده در انتشار اطلاعات موثق، شایعات قبلی قابل‌اعتمادتر هستند.

بااین‌حال، اگر تصویری که منتشر شده است واقعی باشد، به‌جای کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 یا پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی از سری تایتان، شاهد یک تراشه با نام RTX 3080 Ti با توان محاسباتی ۲۲ ترافلاپس هستیم. ازآنجاکه این کارت گرافیک تراشه‌ای از نوع GA102-400 است، می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده‌ی مذکور همان محصول با شناسه‌ی ۳۰ یا SKU30 و پرچم‌دار سری جدید است. همچنین، با درنظرگرفتن اختلاف بین توان محاسباتی برمبنای ترافلاپس و کلاک بوست نمایش داده‌شده در تصویر، می‌توان کلاک بوست دقیق را به‌دست آورد. هنگام داشتن توان محاسباتی ۲۱ ترافلاپسی، کلاک بوست رسمی ۱۹۵۳ مگاهرتز خواهد بود. چنین سرعتی، ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از کلاک بوست اندازه‌گیری شده برای نسل پیشین و در صورت نادیده گرفتن ناسازگاری‌های فنی دیگر، بسیار قابل‌قبول است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات