دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش جدید اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، کاربران ۸ هزار و ۲۴۵ شکایت از کسب‌وکارهای مجازی ثبت کرده‌اند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی گزارش شکایت‌های ثبت‌شده از کسب‌وکارهای مجازی از سال ۱۳۹۷ تا تیر ۱۳۹۹ را منتشر کرده است. براساس این گزارش، شکایات ثبت‌شده‌ی مردم از کسب‌وکارهای مجازی در مدت سه سال، به ۸ هزار و ۲۴۵ مورد رسیده که ۸۳ درصد آن‌ها مختومه و ۱۰ درصد نیز لغو شده است. اتحادیه علاوه‌بر پنل خود، به شکایات مردمی ارجاع‌شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد، اتاق اصناف ایران و ای‌نماد نیز رسیدگی کرده است.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در شکایات مربوط به پنل نماد اعتماد الکترونیکی، بیشترین شکایات، برابر با ۴۷ درصد موارد از میان ۲ هزار و ۱۷۵ فقره، به «عدم ارائه‌ی خدمت یا تحویل کالا» و پس‌از‌آن، به «مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده در وب سایت» با ۲۳ درصد شکایات مربوط بوده است.

در حوزه‌هایی که اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی شکایات مردم را بررسی کردند، حوزه‌ی «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۲۰/۹۲ درصد بیشترین میزان و حوزه‌ی «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» با ۱/۱۲ درصد کمترین میزان شکایت را ازآنِ خود کرده است. دیگر دسته‌بندی‌ها شامل «عدم تحویل به‌موقع کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۲۵ درصد، «عدم پاسخ‌گویی شرکت به نارضایتی مصرف‌کننده طی سه روز کاری» با ۱۷/۲ درصد، «تحمیل شروط غیرمنصفانه به مصرف‌کننده» با ۱۱/۷ درصد، «عرضه‌ی کالای غیرمجاز» با ۳/۴ درصد، «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۳ درصد، «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۱/۵ درصد و سایر موارد با ۲۷/۵ درصد بوده است.

نمودار شکایات از کسب و کارهای آنلاین
نمودار شکایات از کسب و کارهای آنلاین
نمودار شکایات از کسب و کارهای آنلاین
نمودار شکایات از کسب و کارهای آنلاین

به‌گزارش اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، در سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان شکایات، یعنی ۲،۶۷۷ مورد، ثبت شده است. از شکایات ثبت‌شده در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۱۴۳ مورد به کسب‌وکارهای عضو و ۲۶۷ مورد به کسب‌وکارهای غیرعضو تعلق داشتند. در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱،۷۶۲ شکایت به کسب‌وکارهای عضو و ۹۱۵ شکایت به کسب‌وکارهای غیرعضو تعلق دارد. در سال ۱۳۹۹ نیز، تعداد ۱،۰۵۷ مورد شکایت مربوط کسب‌وکارهای عضو و ۴۶۹ شکایت مربوط به کسب‌وکارهای غیرعضو شده است.

در مدت سه سال و در میان شرکت‌های عضو و غیرعضو اتحادیه، به‌طور‌کلی حوزه‌ی «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمات» بیشترین شکایت و حوزه‌ی «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» کمترین میزان شکایت را تجربه کرده؛ البته حوزه‌ی «عرضه‌ی کالای غیرمجاز» در سال ۱۳۹۹ کمترین میزان شکایت را داشته است.

برای بزرگ‌نمایی روی تصویر کلیک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات