حلقه آتش انقلابی؛ فردا خورشیدگرفتگی حلقوی با بلندترین روز سال هم‌زمان می‌شود

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تنها چند ساعت دیگر، ماه در رویدادی نادر هم‌زمان با وقوع انقلاب تابستانی، با زمین و خورشید در یک راستا قرار خواهد گرفت و موجب وقوع پدیده‌ی خورشیدگرفتگی حلقوی خواهد شد.
تبلیغات

فردا، اول تیر ۱۳۹۹، همان‌طورکه قطب شمال زمین به بیشترین تمایلش به‌‌سمت خورشید می‌رسد، انقلاب تابستانی رخ می‌دهد. تنها ۹ ساعت بعد، ماه با عبور بی‌نقص از بین زمین و خورشید، خورشیدگرفتگی (کسوف) حلقوی را ایجاد خواهد کرد که برای افراد ساکن در امتداد آفریقا و آسیا مشاهده‌پذیر خواهد بود. خورشیدگرفتگی حلقوی رخدادی  شگفت‌انگیز محسوب می‌شود که هم‌زمانی‌اش با انقلاب تابستانی، اتفاقی نادر است.

آخرین مقارنه‌ی خورشیدگرفتگی با انقلاب تابستانی در سال ۲۰۰۱ و قبل‌تر از آن در سال ۱۹۸۲ به‌وقوع پیوست. این رخداد در سال‌های ۲۰۳۹ و ۲۰۵۸ نیز دوباره تکرار خواهد شد؛ بدین‌معنی که در بازه‌ای ۷۶ ساله، پنج خورشیدگرفتگی انقلابی در هر نوزده سال‌ خواهیم داشت؛ اما پس از آخرین هم‌زمانی در سال ۲۰۵۸، مقارنه‌ی دو پدیده دیگر تا سال ۲۲۴۲ دیده نخواهد شد. ازاین‌رو، فرصت تجربه‌ی این هم‌زمانی ممکن است برای برخی افراد در آینده هیچ‌وقت فراهم نشود.

انقلاب تابستانی بدین‌دلیل رخ می‌دهد که محور زمین نسبت به صفحه‌ی مداری آن در منظومه‌ی شمسی تقریبا به‌اندازه‌ی ۲۳/۴ درجه انحراف دارد. وقتی قطب شمال فردا بیش از همیشه به‌سمت خورشید متمایل شود، نیم‌کره‌ی شمالی طولانی‌ترین روز سال را تجربه خواهد کرد. انقلاب تابستانی امسال ساعت ۲:۱۳ بامداد یکشنبه اتفاق خواهد افتاد و در آن زمان، تمایل زمین به‌سمت خورشید در بیشترین مقدار خود خواهد بود و خورشید عمود بر مدار رأس‌السرطان خواهد تابید.

درهمین‌حال، خورشیدگرفتگی حلقوی تنها زمانی می‌تواند رخ دهد که ماه در دورترین فاصله‌ی خود از زمین است. به‌دلیل این فاصله، وقتی ماه از بین زمین و خورشید گذر کند، نمی‌تواند خورشید را کامل بپوشاند؛ از‌این‌رو، نورخورشید از لبه‌های ماه بیرون می‌زند و شکلی همچون حلقه‌ی آتش به‌وجود می‌آورد.

ساکنان آفریقا، جنوب‌شرقی اروپا، آسیا و اقیانوسیه می‌توانند خورشیدگرفتگی فردا را مشاهده کنند. بااین‌حال، گرفتگی در ایران به‌طورجزئی دیده خواهد شد؛ درحالی‌که بخشی از جمهوری کنگو و سودان جنوبی و اتیوپی در آفریقا و عربستان‌سعودی، یمن، عمان، پاکستان، شمال هند، جنوب چین و تایوان در آسیا، خورشیدگرفتگی انقلابی فردا را به‌طور حلقوی رصد خواهند کرد. در تهران، خورشیدگرفتگی ساعت ۹:۰۵ صبح فردا آغاز می‌شود و ساعت ۱۰:۱۶ به اوج خود می‌رسد و ساعت ۱۱:۵۸ تمام می‌شود.

به‌یاد داشته باشید همان‌طورکه هرگز نباید به‌طورمستقیم به خورشید نگاه کرد، تماشای خورشیدگرفتگی نیز می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند؛ درنتیجه برای تماشای این رویداد شگفت‌انگیز، باید حتما از فیلتر مناسب استفاده کنید. درصورت تمایل می‌توانید رخداد شگفت‌انگیز فردا را به‌صورت اینترنتی نیز دنبال کنید. اسلوه وب‌سایت معروفی است که رویدادهای نجومی را همیشه ازطریق اینترنت پخش می‌کند. پوشش زنده‌ی اسلوه از خورشیدگرفتگی پیش رو فردا یکشنبه ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات