AMD از سازگاری مادربرد X570 و B550 با معماری Zen 3 خبر داد

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD سرانجام به‌صورت رسمی اعلام کرد پردازنده‌های نسل بعدی رایزن که مبتنی‌بر معماری ذن ۳ هستند به‌صورت کامل با مادربردهای X570 و B550 سازگاری دارند.
تبلیغات

AMD با انتشار بیانیه‌ای به‌صورت رسمی تأیید کرد که پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی خانواده‌ی رایزن که با اتکا بر معماری ذن ۳ (Zen 3) ساخته شده‌اند با مادربردهای مجهزبه تراشه‌ X570 و B550 سازگار هستند. این خبری بسیار خوب برای کاربران AMD به‌شمار می‌آید، زیرا نشان می‌دهد آنان برای تهیه‌ی پردازنده‌های جدید مجبور نیستند هزینه‌‌ی اضافی مربوط‌به تهیه‌ی مادربرد جدید را نیز متحمل شوند. 

تأیید پشتیبانی پردازنده‌های خانواده‌ی ذن ۳ از مادربردهای موردبحث به‌لطف انتشار نقشه‌ی راه جدید AMD اعلام شده است. در این نقشه‌ی راه به‌وضوح می‌بینیم که تراشه‌های X570 و B550 قرار است با پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ذن ۳ سازگار باشند. AMD در اطلاعیه‌ی جدید اعلام کرد که برای فراهم‌شدن سازگاری به به‌روزرسانی BIOS نیاز خواهد بود که چالش خاصی برای کاربر ایجاد نمی‌کند. به‌روزرسانی BIOS بسیار راحت‌تر از تهیه‌ی مادربرد جدید است.

مادربرد X570 و B550 ای ام دی

تراشه‌ی X570 از تابستان سال گذشته‌ی در ‌دسترس قرار دارد. از طرفی تراشه‌ی B550 ماه گذشته به‌هنگام رونمایی دو تراشه‌ی دسکتاپ جدید سری رایزن ۳ معرفی شد. AMD ماه گذشته تراشه‌های Ryzen 3 3100 و Ryzen 3 3300X را عرضه کرده بود که نسبت‌به رقبای‌ هم‌رده‌ قیمتی پایین‌تر دارند و در برخی مواقع قدرت بیشتری هم ارائه می‌دهند. AMD می‌گوید که قصد دارد به‌زودی در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۲۰ (یک خرداد ۱۳۹۹) تراشه‌های Ryzen 3 3100 و Ryzen 3 3300X را به‌ترتیب با قیمت ۹۹ و ۱۲۰ دلار روانه‌ی بازار کند. 

AMD اعلام کرد تراشه‌های قدیمیِ مربوط‌به دوره‌ی پیش از سری X500 از معماری ذن ۳ پشتیبانی نمی‌کنند. AMD می‌گوید تمایل دارد بتواند استفاده از تمامی پردازنده‌ها را روی تمامی مادربردها امکان‌پذیر کند؛ اما تراشه‌های حافظه‌ی فلش که تنظیمات BIOS را ذخیره می‌کنند با برخی محدودیت‌ها مواجه هستند. به‌دلیل همین محدودیت‌ها و البته ماندگاری کم‌نظیر سوکت AM4 (از اواخر ۲۰۱۶ تاکنون)، AMD مجبور شده است سرانجام به پشتیبانی از مادربردهای قدیمی پایان دهد. 

مادربرد X570 و B550 ای ام دی

اطلاعیه‌ی AMD مادربردهایی را دربرمی‌گیرد که پشتیبانی آن‌ها از معماری ذن ۳ به‌صورت رسمی تأیید شده است؛ اما آن‌طور که تک‌اسپات می‌نویسد، امکان دارد در آینده شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید مادربرد پشتیبانی از معماری ذن ۳ را به مادربردهای دیگری نیز نظیر X470 و B450 بیاورند؛ اتفاقی که از رخداد آن به‌هیچ‌وجه تعجب نخواهیم کرد. پیش‌تر به‌هنگام معرفی تراشه‌های سری رایزن ۳۰۰۰ بسیاری از مادربردهای X370 از طریق به‌روزرسانی BIOS با تراشه‌های یادشده سازگاری پیدا کردند؛ در‌حالی‌که مادربردهای موردبحث به‌صورت رسمی از سوی AMD برای پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ پشتیبانی نمی‌شوند.

AMD در سال ۲۰۱۶ به‌هنگام معرفی سوکت AM4 ادعایی بزرگ مطرح کرد و گفت که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ از آن پشتیبانی کند. درحالی‎که بسیار از کارشناسان می‌گفتند احتمالا AMD نخواهد توانست به چنین هدفی دست یابد، اما در نهایت وعده‌ی این شرکت به حقیقت تبدیل شد. AM4 طی سال‌های گذشته مزیت‌هایی متنوع برای کاربران به‌همراه آورد و از انواع پردازنده‌های مرکزی پشتیبانی کرده. AM4 در ابتدا از پردازنده‌های مجهزبه ۴ هسته و ۴ ترد پشتیبانی می‌کرد، اما امروزه توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ تردی را دارد. این سوکت از چهار نسل پردازنده‌های AMD یعنی Excavator، ذن، ذن پلاس و ذن ۲ پشتیبانی کرده است.

پردازنده‌هایی که تحت پشتیبانی سوکت AM4 بوده‌اند با لیتوگرافی ۲۸، ۱۴، ۱۰ و حتی ۷ نانومتری ساخته شده‌اند. همچنین AM4 در ابتدا از ۱۲ لاین PCIe نسل ۳ پشتیبانی می‌کرد، اما امروزه از ۲۴ لاین PCIe نسل ۴ پشتیبانی می‌کند.  این سوکت حافظه‌های DDR4-2400 را تحت پشتیبانی خود قرار می‌داد، اما اکنون توانایی پشتیبانی از حافظه‌های +DDR4-3200 را هم دارد.

در تاریخ پردازنده‌های x86 نخستین بار است که شرکتی می‌تواند چنین پشتیبانی طولانی‌مدتی را برای یک سوکت خاص ارائه دهد. حال می‌بینیم که AMD به‌صورت رسمی پشتیبانی سوکت AM4 را از معماری ذن ۳ نیز تأیید کرده است. AMD می‌گوید که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک جزئیات بیشتری را در این رابطه با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات