بررسی دوربین پیکسل 4a گوگل را رسانه‌ای کوبایی منتشر کرد

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
وب‌سایتی کوبایی اخیرا به گوشی پیکسل 4a دست یافته و دوربین آن را بررسی کرده است. مقاله‌ی این وب‌سایت مشخصات کامل دوربین پیکسل 4a را فاش می‌کند.
تبلیغات

گفته می‌شود گوگل قصد دارد ماه جاری میلادی، مدل جدید گوشی میان‌رده‌ی پیکسل 3a، یعنی پیکسل ۴ ای (Google Pixel 4a) را رونمایی کند. گوشی جدید گوگل احتمالا تنها در یک مدل عرضه خواهد شد و این یعنی قرار نیست مدل XL پیکسل 4a روانه‌ی بازار شود. براساس ادعاهای مطرح‌شده، گوشی گوگل پیکسل 4a قرار است ۴۰۰ دلار قیمت داشته باشد تا در بازار، با رقبایی نظیر آیفون SE نسل دوم اپل و گلکسی A51 سامسونگ رقابت کند.

گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل معمولا به‌ دستگاه‌هایی مشهور نیستند که بهترین سخت‌افزار را در کلاس خود دارند؛ اما همواره توانایی مثال‌زدنی درزمینه‌ی تصویربرداری داشته‌اند. تا پیش از پیکسل ۴، گوگل با گوشی‌هایی که تنها یک دوربین در پنل پشتی داشت، با دستگاه‌های چنددوربینه رقابت می‌کرد. پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار گوگل است که همچون دستگاه‌های پیشین، عملکردی عالی درزمینه‌ی تصویربرداری دارد. توانایی تصویربرداری باکیفیت پیکسل‌ها تنها به دوربین پشتی محدود نمی‌شود و دوربین سلفی این گوشی‌ها نیز باکیفیت است. 

پیکسل 4a در پنل پشتی میزبان دوربین تکی ۱۲/۲ مگاپیکسلی و لنز f/1.73 است

گفته می‌شود پیکسل 4a گوگل قرار است همچون آیفون SE 2020 در پنل پشتی و جلویی میزبان دوربین تکی باشد. در نظر داشته باشید گوشی سامسونگ گلکسی A51 به‌عنوان یکی از رقبای این گوشی‌ها دوربین چندگانه دارد. پیکسل‌های گوگل همواره قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر داشته ‌است؛ به‌همین‌دلیل، انتظار داریم مدل 4a به‌لطف اپلیکیشن Google Camera بتواند تصاویری باکیفیت ثبت کند. اخیرا وب‌سایتی کوبایی ادعا می‌کند به گوشی پیکسل 4a دسترسی پیدا و بررسی عمیق دوربین آن را منتشر کرده است. به‌لطف این بررسی، می‌توانیم بفهمیم باید چه انتظاراتی از دوربین تکی پیکسل 4a داشته باشیم.

رسانه‌ی کوبایی TecnoLike Plus که به‌صورت ویژه در یوتیوب فعالیت می‌کند و مدیرش هولیو لاسن است، اخیرا نمونه‌تصاویر گرفته‌شده با دوربین پیکسل 4a را به‌صورت اختصاصی دراختیار XDA-Developers قرار داده است. هولیو لاسن همان کسی است که پیش‌تر در ماه مارس در ویدئویی، جزئیات پیکسل 4a را تشریح کرده بود. در چند روز اخیر، او توانسته به مدل پیش‌عرضه‌ی پیکسل 4a دست یابد و با آن عکس بگیرد. به‌لطف تصاویر فاش‌شده، اکنون می‌توانیم درباره‌ی عملکرد کلی دوربین پیکسل 4a در فاصله‌ی باقی‌مانده تا رونمایی رسمی گوشی نظر دهیم. 

توجه کنید دستگاه دراختیار هولیو لاسن از نسخه‌ی پیش‌عرضه‌ی فرم‌ور پیکسل 4a استفاده می‌کند.‌ با این اوصاف، احتمال دارد گوگل بعدا ازطریق انتشار نسخه‌ی جدید اپلیکیشن Google Camera بهبودهای دیگری در دوربین اعمال کند. لاسن می‌گوید جدیدترین نسخه‌ی Google Camera را روی پیکسل 4a دانلود کرده است؛ با‌این‌حال، نمی‌دانیم گوگل قصد دارد این گوشی را ‌هنگام عرضه‌ی رسمی، با کدام نسخه از Google Camera دردسترس قرار دهد. شاید نسخه‌ی جدید دیگری وجود داشته باشد که همزمان با عرضه‌ی گوشی منتشر شود. رسانه‌ی TecnoLike Plus تصاویری که ازطریق پیکسل 4a ثبت کرده، در ویدئویی در یوتیوب به‌همراه پستی جدید در وبلاگش به‌نمایش گذاشته است. 

پیکسل 4a از انواع حالت‌های عکس‌برداری نظیر عکس‌برداری نجومی و پرتره پشتیبانی می‌کند

براساس بررسی جدید پیکسل 4a گوگل، این گوشی برای ثبت تصاویر در پنل پشتی میزبان حسگر ۱۲/۲ مگاپیکسلی IMX363 سونی است که در پشت لنزی با دیافراگم f/1.73 قرار گرفته و پیکسل‌هایی به‌اندازه‌ی ۱/۴ میکرومتر دارد. این دوربین همان دوربینی است که پیش‌تر استفاده از آن را در گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل 3a و شماری از دستگاه‌های قدیمی‌تر شاهد بوده‌ایم. در پنل جلویی دستگاه، دوربینی با حسگر ۸ مگاپیکسلی IMX355 سونی قرار گرفته است که پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۱/۱۴ میکرومتر دارد. این حسگر ۸ مگاپیکسلی در پشت لنزی با دیافراگم f/2.0 جای گرفته است. پیش‌تر این دوربین سلفی در گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل 3a به‌کار رفته است. 

با درنظرگرفتن این حقیقت که پیکسل 4a در پنل پشتی از دوربینی تکی در حد پرچم‌داران استفاده می‌کند، می‌توانیم از آن انتظار عملکردی عالی در حد گوشی‌های پرچم‌دار جدید گوگل داشته باشیم. پیکسل 4a درکنار برخورداری از دوربین قدرتمند، به برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری دستگاه‌های پیشین گوگل نیز مجهز شده است. در پیکسل 4a، حالت‌های پرتره و عکاسی نجومی، تصویربرداری در شب (Night Sight) و +HDR را شاهد خواهیم بود.

ناگفته نماند لاسن همچنین تأیید کرده است نرم‌افزار پیکسل 4a از قابلیت جالب نوردهی دوگانه (Dual Exposure) نیز پشتیبانی می‌کند. این حالت دو اسلایدر را پیش روی کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به‌صورت دستی اکسپوژر را تنظیم کند. به‌بیان ساده‌تر، حالت دوال اکسپوژر به کاربران امکان خواهد داد جداگانه های‌لایت‌ها و سایه‌های موجود در تصاویر را کنترل و تغییراتی را روی آن‌ها اعمال کند.

درادامه، برخی از نمونه‌تصاویر دوربین پیکسل 4a در حالت‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد. درصورت تمایل برای مشاهده‌ی تمامی تصاویر، می‌توانید به وب‌سایت رسمی TecnoLike Plus مراجعه کنید.

حالت پرتره

رسانه‌ی تکنولایک پلاس در بررسی خود می‌گوید حالت پرتره‌ی دوربین پیکسل 4a تا حد زیادی عملکردی شبیه ‌به حالت پرتره‌ی دوربین پیکسل ۴ دارد. گوگل پیش‌تر در گوشی‌های سری پیکسل که دوربین تکی داشتند، با اتکا بر قدرت تراشه‌ی دستگاه و هوش مصنوعی، جلوه‌ی بوکه روی تصاویر ایجاد می‌کرد. این رویکرد در پیکسل 4a نیز وجود دارد و این گوشی می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری با دقت زیاد پس‌زمینه‌ی سوژه را تار کند و نوردهی بسیار خوبی ارائه دهد. به‌علاوه، تصاویری که پیکسل 4a در حالت پرتره ثبت می‌کند، کنتراست مطلوبی دارد و واضح به‌نظر می‌رسد. 

درادامه، نمونه‌‌ای از تصویربرداری پرتره‌ی پیکسل ۴ را ملاحظه می‌کنید.

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن‌ کلیک کنید.

عکس‌برداری نجومی و عکس‌برداری شبانه

حالت عکس‌برداری نجومی (Astrophotography Mode) نخستین‌بار با گوشی پیکسل ۴ معرفی شد و توجهات زیادی را به‌سمت آن جلب کرد. به‌لطف قابلیت یادشده می‌توان ازطریق دوربین پیکسل ۴ تصاویری با نوردهی طولانی (حداکثر چهار دقیقه) ثبت کرد. پیکسل ۳ و پیکسل 3a نیز قابلیتی مشابه داشتند؛ اما نوردهی طولانی این گوشی‌ها محدودیتی یک‌دقیقه‌ای داشت. به‌نظر می‌رسد زمان نوردهی پیکسل 4a نیز همچون پیکسل ۳ و 3a است؛‌ اما این موضوع هنوز رسما تأیید نشده. به‌علاوه در بررسی رسانه‌ی تکنولایک پلاس، به این موضوع اشاره‌ای نمی‌شود. درهرصورت، پیکسل 4a در نمونه‌تصاویر فاش‌شده نشان داده در ثبت تصاویر نجومی قدرتمند است. 

پیکسل 4a با ترکیب حالت‌های عکاسی نجومی و عکاسی شبانه‌ی موسوم ‌به نایت سایت (Night Sight)، می‌تواند تصاویری بسیار عالی در محیط‌های کم‌نور ثبت کند. تکنولایک پلاس در بررسی خود می‌نویسد تصاویر ثبت‌شده با این دو حالت گاهی اوقات رنگ‌هایی بیش‌از‌حد اشباع دارد و گاهی اوقات ممکن است دوربین نتواند در تصاویر به‌خوبی فوکوس کند. در‌ادامه، نمونه‌تصاویر پیکسل 4a با استفاده از حالت‌های عکاسی نجومی و نایت سایت را ملاحظه می‌کنید.

برای مشاهده‌ی تصاویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن‌ها‌ کلیک کنید.

نمونه‌تصاویر در فضای باز

به‌طورکلی، گوشی‌های سری پیکسل درزمینه‌ی تصویربرداری در محیط‌های خارج از خانه و دارای نور مناسب، عملکرد مناسبی خواهد داشت و این موضوع برای پیکسل 4a نیز صدق خواهد کرد. به‌لطف استاندارد +HDR، گوشی می‌تواند چند تصویر را از یک سوژه به‌صورت هم‌زمان ثبت و آن‌ها را با یکدیگر ادغام کند تا نتیجه‌ی نهایی چشم‌نواز باشد. درادامه، می‌توانید نمونه‌هایی از تصاویر ثبت‌شده با پیکسل 4a را در فضای باز مشاهده کنید.

برای مشاهده‌ی تصاویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن‌ها‌ کلیک کنید.

با نگاهی کوتاه به نمونه‌تصاویر بالا، به این نتیجه می‌رسیم که دوربین پیکسل 4a می‌تواند عملکردی بسیار عالی از خود نشان دهد. فراموش نکنید پیکسل 4a با استفاده از نسخه‌ی پیش‌عرضه‌ی نرم‌افزار خود این تصاویر را ثبت کرده است و احتمالا گوگل در آینده، بهبودهای نرم‌افزاری بیشتری در آن اعمال خواهد کرد. پیکسل 4a هنگام عرضه ۴۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و از آیفون SE 2020 به‌عنوان جدی‌ترین رقیب آن یاد می‌شود.

براساس اطلاعات فاش‌‌شده، پیکسل 4a قرار است نمایشگری ۵/۸ اینچ (بزرگ‌تر از پیکسل 3a و کوچک‌تر از پیکسل 3a ایکس‌ال)، تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۳۰، ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و باتری ۳،۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۱۸ وات داشته باشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی دوربین پیکسل 4a چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات