مادربردهای B450 و X470 نیز از معماری ذن 3 AMD پشتیبانی خواهند کرد

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
AMD در اقدامی غیرمنتظره، از پشتیبانی معماری ذن ۳ از مادربردهای B450 و X470 خبر می‌دهد. این در حالی است که شرکت پیش‌تر گفته بود پشتیبانی از این معماری را به این مادربردها نمی‌آورد.
تبلیغات

AMD سال‌ها است قطعات سخت‌افزاری متنوعی روانه‌ی بازار می‌کند و توانسته اکوسیستمی متشکل از کارت گرافیک و پردازنده‌ی مرکزی و مادربرد تشکیل دهد. اینتل، جدی‌ترین رقیب AMD در بازار پردازنده‌های مرکزی، طولانی‌مدت از سوکت‌هایش پشتیبانی نمی‌کند و کاربر برای تهیه‌ی هر نسل جدید از پردازنده‌های مرکزی، باید به‌‌سراغ تهیه‌ی مادبرد جدید برود. با‌این‌حال، این موضوع درباره‌ی AMD صدق نمی‌کند و این شرکت نشان داده است مدت طولانی از مادربردهای خود پشتیبانی می‌کند که نمونه‌ی آن را در سوکت AM4 دیدیم. AM4 سال ۲۰۱۶ معرفی شده است؛ اما هنوزهم پشتیبانی می‌شود.

AMD نوزدهم اردیبهشت‌ امسال با انتشار بیانیه‌ای، از سازگاری مادربردهای X570 و B550 با معماری ذن ۳ (Zen 3) خبر داد. تیم قرمز در آن زمان اعلام کرد قصد ندارد به پشتیبانی از مادربردهای B450 و X470 ادامه دهد؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد AMD با دریافت بازخورد از کاربران نظرش را تغییر داده است. پس از گذشت نزدیک دو هفته از اعلام خبر پیشین، AMD رسما اعلام کرده است امکان استفاده از پردازنده‌های نسل جدید رایزن با مادربردهای B450 و X470 هم وجود دارد؛ اتفاقی که انتظارش را نداشتیم. 

پشتیبانی AMD از مادربردهای مجهز به سوکت AM4

-

ریزمعماری

A320

B350

X370

B450

X470

X570

B550

CPUهای خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰

ذن ۳

در حالت بتا

✔️

✔️

APUهای خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ (معرفی‌نشده)

ذن ۲

؟

؟

؟

؟

CPUهای خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰

ذن ۲

در حالت بتا

✔️

✔️

✔️

APUهای خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰

ذن پلاس

✔️

✔️

✔️

✔️

CPUهای خانواده‌ی رایزن ۲۰۰۰

ذن پلاس

✔️

✔️

✔️

✔️

APUهای خانواده‌ی رایزن ۲۰۰۰

ذن

✔️

✔️

✔️

CPUهای خانواده‌ی رایزن ۱۰۰۰

ذن

✔️

✔️

✔️

سری Athlon A

Excavator  / Carrizo

✔️

✔️

AMD پیش‌تر هنگام رونمایی پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰، اعلام کرده بود مادربرد X370 از این پردازنده‌ها پشتیبانی نمی‌کند؛ اما درنهایت دیدیم تولیدکنندگان مادربرد توانستد به‌شکلی غیررسمی این اتفاق را امکان‌پذیر کنند. برهمین‌اساس، انتظار داشتیم اتفاقی مشابه برای مادربردهای B450 و X470 با پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ رخ دهد؛ اما AMD با انتشار بیانیه‌ی غیرمنتظره‌اش کاربران را متعجب کرد. بر‌این‌اساس، AMD گفته است قصد دارد مدت طولانی‌تری از سوکت AM4 پشتیبانی کند.

براساس اعلام رسمی، پردازنده‌های نسل بعد سری رایزن قرار است از مادربردهای سری ۴۰۰ و ۵۰۰ مجهز به سوکت AM4 کاملا پشتیبانی کند. البته نکات در‌این‌زمینه وجود دارد. AMD بیانیه‌ی جدیدش را به‌صورت اختصاصی دراختیار رسانه‌ی انندتک قرار داده و در آن گفته است:

هفته‌ی گذشته، بازخوردهای شما درباره‌ی خبر پشتیبانی‌نکردن مادربردهای B450 و X470 از معماری ذن ۳ را دقیق بررسی و تک‌تک ویدئوها را تماشا کردیم و همه‌ی نظرات را خواندیم. بررسی‌هایمان نشان داد بسیاری از شما کاربران امیدوار بودید AMD مدت طولانی‌تری از سوکت AM4 پشتیبانی کند. متوجه شدیم امیدوار بودید مادربردهای B450 و X470 نیز به عصر ذن ۳ وارد شوند. پس از اینکه تیم ما بازخوردها را با مشکلات فنی‌ای سنجید که ممکن است با آن‌ها مواجه شویم، تصمیم گرفتیم در برنامه‌ی اولیه‌مان تغییر ایجاد کنیم.

انتشار این بیانیه در زمانی کوتاه باعث شد شماری از کاربران در فضای مجازی به‌شدت متعجب شوند و شماری دیگر نیز عصبانیت خود را ابراز کنند. حتی پیش از معرفی پردازنده‌های جدید سری رایزن، AMD اعلام کرده بود با برنامه‌ریزی دقیق قصد دارد بلندمدت از سوکت AM4 پشتیبانی کند. طبق بیانیه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی AMD، تراشه‌های آینده‌ی مبتنی‌بر معماری ذن ۳ قرار است همچنان به پشتیبانی از این سوکت ادامه دهند؛ اما به‌شکلی محدودتر. AMD در آن زمان گفت معماری ذن ۳ از تعدادی از تراشه‌های مادربردهای قدیمی پشتیبانی نمی‌کند. حتی با وجود پشتیبانی‌نکردن ذن ۳ از مادربردهای قدیمی، AMD توانسته است وعده‌ی اصلی خود، یعنی پشتیبانی بلندمدت از سوکت AM4 را عملی کند. 

پشتیبانی مادربردهای قدیمی از معماری‌های جدید اصلا کار ساده‌ای نیست و شرکت‌ تولیدکننده را با مشکلاتی جدی مواجه می‌کند. تیم بازاریابی AMD سال‌های متمادی به ‌اَشکال مختلف تلاش کرده است سیاست‌های اینتل درقبال پشتیبانی از سوکت را نقد و تیم آبی را مسخره کند. اگر از اوت سال گذشته تاکنون به‌دنبال تهیه‌ی پردازنده‌های رایزن ۵ یا رایزن ۷ متعلق به خانواد‌ه‌ی ۳۰۰۰ هستید و قصد ندارید هزینه‌ی زیادی برای تهیه‌ی مادربرد بپردازید، بدون شک B450 بهترین گزینه‌ی ممکن برای شما است؛ زیرا مادربرد X570 گران‌قیمت و ماردبرد B550 هم به‌تازگی دردسترس قرار گرفته است.

AMD بارها اعلام کرده است کاربران همچنان می‌توانند از مادربردهای سری ۴۰۰ به‌جای مادربردهای جدیدتر سری ۵۰۰ بهره بگیرند و کارهایشان را انجام دهند. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو مادربرد آن است که سری ۵۰۰ از فناوری PCI 4.0 پشتیبانی می‌کند. افرادی که به حرف AMD گوش دادند و مادربردهای B450 و X470 را تهیه کردند، به‌یک‌باره فهمیدند محصولشان بسیار قدیمی‌تر از آن است که به‌نظر می‌رسید و عملا پلتفرمی مرده به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، اطلاعیه‌ی امروز AMD نفسی تازه به پیکر این مادربردها می‌دمد. این موضوع نشان می‌دهد AMD اهمیت ویژه‌ای برای درخواست کاربرانش قائل است.

PCIe 4.0 SSD Force MP600 کورسر

براساس جدیدترین اطلاعیه‌ی رسمی AMD، مادربردهای B450 و X470 قرار است از نسل بعدی تراشه‌های سری رایزن پشتیبانی کنند؛ اما این مادربردها توانایی پشتیبانی از SSDهای PCIe 4.0 نظیر Force MP600 کورسر را ندارند و برای بهره‌مندی از این SSD باید یکی از مادربردهای B550 یا X570 را تهیه کنید.

AMD فعلا ترجیح داده است جزئیات دقیق مربوط به اضافه‌شدن پشتیبانی از پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ به مادربردهای B450 و X470 را منتشر نکند. درواقع در‌حال‌حاضر، تنها قطعیت این پشتیبانی را می‌دانیم. همان‌طورکه اشاره کردیم، AMD برای محقق‌ساختن این هدف با محدودیت‌های فنی مواجه است که باید بر آن‌ها غلبه کند. به‌علاوه، اضافه‌شدن پشتیبانی از معماری ذن ۳ به این مادربردهای قرار نیست به‌‌سادگی و یکپارچه صورت پذیرد. 

مجددا تأکید می‌کنیم اتخاذ تصمیم جدید AMD حرکتی بسیار تحسین‌برانگیز است و تعهد این شرکت را به محصولاتش نشان می‌دهد. بااین‌حال، همین کار می‌تواند تا حدی به‌ضرر خود این شرکت و البته شُرکای تجاری‌اش تمام شود؛ ضرری که البته ارزش جنجال‌های اخیر فضای مجازی و تحسین سیاست‌های AMD را دارد. 

دیدگاه شما مخاطبان زومیت درباره‌ی تصمیم جدید AMD چیست؟

مشخصات فنی کامل و قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید. در این بخش، امکان مقایسه‌ی انواع CPU اینتل ازجمله سری‌ Core i3 و Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) و خرید آن‌ها دردسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات