۷ قدم برای پیدا کردن شغل رویایی با مشاوره شغلی رسا

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سال‌هاست که مشاوران منابع انسانی رسا، مشغول استخدام منابع انسانی و جذب نیرو برای سازمان‌های مختلف است.
تبلیغات

از طرفی به دلیل ارائه خدمات مشاوره شغلی به کارجویان گرامی که در راستای انتخاب بهترین مسیر شغلی و پیشرفت شغلی می‌باشد، تمامی دغدغه‌ها و مشکلات افراد در این مسیر را از نزدیک مشاهده و لمس کرده‌اند.

در ادامه مطالبی گفته می‌شود که خلاصه تجربه سال‌ها استخدام مشاوران منابع انسانی رسا است.  با درنظر داشتن آن‌ها بدون شک شغل رویایی خود را پیدا کرده و در آن پیشرفت خواهید کرد. همچنین می‌توانید تمامی این مراحل را بدون خطا و در کمترین زمان با  مشاوره شغلی رسا طی کنید.

می‌گویند وقتی مشغول کاری هستیم که اعتقاد یا علاقه‌ای به آن نداریم، در حال حرام کردن عمر خود هستیم. این گفته آن قدرها هم دور از تصور نیست. وقتی دقت می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر از این که نزد خانواده‌های خود باشیم و به کارهایی مشغول باشیم که واقعا از انجام آن‌ها لذت می‌بریم، زمان خود را صرف رفت و آمد و فعالیت‌هایی می‌کنیم که طبق عادات روزانه و خواسته‌های مدیرانمان مجبور به انجام آن‌ها هستیم.

رسا

سال ۱۳۹۵ گزارشی در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که آمار رضایت شغلی مردم ایران را فقط ۱۱ درصد گزارش می‌داد. جمله درست‌تر می‌تواند به این گونه باشد: ۸۹ درصد مردم ایران، بیشتر عمر خود را صرف کارهایی می‌کنند که به آن‌ها علاقه‌ای ندارند.

 ۷ قدم برای پیدا کردن شغل رویایی

۱ - شخصیت خودتان را بررسی کنید:

تجربه نشان داده است خیلی از افرادی که از شغل خود ناراضی هستند اصلا مناسب شغل‌هایی با فعالیت‌های یکسان و روتین نیستند، کم هم نیستند افرادی که کسب و کار خود را دارند در حالی که شخصیت عالی برای شغل روزانه را در خود دارند. می‌توانید تصور کنید که این افراد با شغل‌های نامناسب چه آسیبی به روحیه و زندگی خود وارد می‌کنند؟

پس، قدم اول بررسی کردن شخصیت خودمان است. این گونه نگرش صحیحی نسبت به خود و جایگاهی که می‌تواند ما را به اوج زندگی شغلی‌مان برساند پیدا می‌کنیم.

۲ - تاثیر سوابق شغلی و مهارت‌های کاری در انتخاب شغل رویایی:

قدم دوم استخدام شدن در شغل رویایی سنجیدن گذشته خودتان است. مطمئن باشید که چه کسب و کار خودتان را داشته باشید و چه برای مدیرتان کار کنید، گذشته شغلی و حرفه‌ای شما دست از سرتان بر نخواهد داشت و همیشه در مورد آن از شما سوال خواهد شد.

رسا

پس، قدم دوم بررسی سوابق شغلی و گذشته حرفه‌ای خودمان است تا بتوانیم در هر شرایطی بهترین خود را ارائه دهیم، آن هم قبل از این که مدیران و مشتریان ما این کار را انجام دهند.

 ۳ - قبل از انتخاب شغل رویایی علایق خود را در نظر بگیرید:

بررسی علایق فردی یکی از مهم‌ترین اقدامات در پیدا کردن بهترین مسیر شغلی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین تعاریف رضایت شغلی چنین می‌گوید:

زمانی شما از شغل خود راضی هستید که هنگامی که در حال کار کردن هستید، به فعالیت‌های خود به شکل کار نگاه نکرده و از آن‌ها کاملا لذت برده و این احساس با گذشت زمان قوی‌تر و شما نسبت به هدف بلندمدت خود متعهدتر شوید.

مسلما برای داشتن چنین شرایطی علایق شما نقش بسیار مهمی در پیدا کردن شغل رویایی‌تان بازی می‌کند.

مهم: علاقه را با شغل رویایی اشتباه نگیرید، بلکه از علایق خود در جهت رشد و رضایت شغلی خود استفاده کنید.

پس، قدم سوم برای این که در مسیر شغلی صحیح قرار بگیریم، انتخاب و اولویت‌بندی شغل‌ها و صنایع مورد نظر است که با کنار هم گذاشتن علایق، سوابق، مهارت‌ها و همچنین در نظر داشتن بازار کار (امکان رشد، میزان تقاضا و …) انجام می‌شود.

۴ - نوبت رزومه کاری رسیده است. چگونه رزومه بنویسیم:

نکته بسیار مهم در نوشتن رزومه، در نظر داشتن صنایع و زمینه‌های کاری است که در قدم قبل اولویت‌بندی کردیم. در نظر داشته باشید که هر صنعت چارچوب مختص به خود را دارد و این شامل رزومه‌نویسی هم می‌شود. بهترین حالت ممکن این است که رزومه توسط خودتان نوشته شود و حدالامکان از رزومه‌سازها استفاده نشود.

چند نکته مهم در نوشتن رزومه:

۴-۱- رزومه نباید خیلی کوتاه و همچنین خیلی بلند باشد (تعداد صفحات زیاد رزومه نشان دهنده خوب بودن آن نیست).

۴-۲- به نحوی رزومه خود را بنویسید که شامل: اطلاعات شخصی (نام، سن، وضعیت خدمت، وضعیت تاهل، محدوده زندگی و راه‌های تماس) باشد.

۴-۳- در رزومه خود سوابق کاری (مدت، علت قطع همکاری، موقعیت شغلی) را ذکر کنید. و در مورد سازمان‌های مرتبط کمی توضیح دهید.

۴-۴- اطلاعات تحصیلی و آموزشی: در این بخش فقط موارد مربوط به دانشگاه‌ها و دوره‌های مربوط به صنعت را بنویسید. در غیر این صورت فقط دوره‌ها و مدارک خیلی مهم را ذکر کنید.

۴-۵- پس از اطلاعات شخصی مناسب است که چند خطی در مورد خودتان توضیح بدهید. بهتر است به یاد داشته باشیم که این چند خط، گاهی از تمامی رزومه مهمتر است. پس در نوشتن آن دقت بسیاری به خرج دهید.

۴-۶- در مورد عکس‌دار بودن رزومه بهتر است به یاد داشته باشیم: یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین خطاهای منابع انسانی در بخش استخدام تاثیر ظاهر در قضاوت صحیح افراد است. همچنین در مباحث تخصصی منابع انسانی رایج است که فرد تصمیم‌گیرنده هیچ اطلاعاتی (به جز اطلاعات کلیدی) در مورد کارجو نداشته باشد و به هنگام مصاحبه با فرد ملاقات کند. این خطا در استخدام به ضرر کارجو و سازمان است. در نهایت برای این که رزومه شما عکس داشته باشد یا خیر تصمیم با خود شماست.

۴-۷- رزومه خود را به صورت PDF ارسال کنید.

۵ - مصاحبه موفق چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم؟

مصاحبه شغلی موفق آداب مشخصی دارد که خیلی از آن‌ها به چارچوب صنعت باز می‌گردد و خیلی از آن‌ها هم همه‌گیر است و در تمام موقعیت‌های مصاحبه شغلی بهتر است رعایت شوند.

۵-۱- زمانی که برای دعوت به مصاحبه با شما تماس می‌گیرند، فقط و فقط سوال‌هایی را بپرسید که جوابشان برای شما خیلی اهمیت دارد. در غیر این صورت سوال‌ها و شرایط را برای مصاحبه حضوری نگه دارید.

۵-۲- قبل از رفتن به جلسه مصاحبه در مورد شرکت و رقبای آن تحقیق کنید.

۵-۳- زمانی را که برای مصاحبه مشخص کرید جدی بگیرید و بدقول نباشید (اگر به هر دلیلی نمی‌توانستید به موقع به جلسه برسید، تماس بگیرید و اطلاع دهید).

۵-۴- پوشش مناسب داشته باشید. پوشش مناسب نیز تا حدودی تحت تاثیر چارچوب صنعت مورد نظر قرار دارد اما پیشنهاد می‌شود نه خیلی رسمی و نه خیلی غیر رسمی باشید. یادمان باشد که پوشش رسمی در نهایت ظاهر بهتری به نسبت پوشش غیر رسمی دارد.

۵-۵- علائم غیر کلامی خود را کنترل کنید. عطر، فاصله، لحن و حجم صدا و زبان بدن از مواردی هستند که باید خیلی به آن‌ها توجه کنیم. همان‌طور که مشخص است یادگیری این موارد زمان و آموزش‌های خاص خود را دارند اما یک خبر عالی برایتان داریم: در تمامی موارد گفته شده به سیگنال‌های مصاحبه کننده دقت کنید و از آن‌ها پیروی کنید.

۵-۶- اصلا زیاده گویی نکنید. صریح، صادقانه و با اطمینان پاسخ دهید.

۵-۷- آداب معاشرت را فراموش نکنید. نحوه ورود و خروج، دست دادن، باز یا بسته گذاشتن در، محل و نحوه نشستن، پرسیدن سوالاتی که برایتان مهم است، اجازه گرفتن و … را فراموش نکنید.

پیشنهاد: مطالب و آموزش‌های مشاوره مدیریت رسا در این زمینه را مطالعه کنید.

 ۶ - شغل رویایی خود را انتخاب کنید:

شک نداشته باشید که اگر موارد گفته شده را رعایت کنید، این شما هستید که در جایگاه انتخاب قرار میگیرید. مزیت‌ها و معایب هرکدام را نوشته، به آن‌ها وزن دهید و در نهایت انتخاب کنید. همچنین فراموش نکنیم که شرایط کاری را هرچه سریع‌تر نهایی و شفاف کنیم.

۷ -در شغل خود پیشرفت کنید:

پس از دستیابی به مسیر شغلی مورد نظر اولین گام مطمئن شدن از صحت انتخاب و پس از ادامه دادن مسیر رشد می‌باشد که شامل دو مرحله اساسی است:

الف: همواره خود را آموزش سنجی کنید و ببینید برای رشد به چه آموزش‌هایی نیاز دارید.

ب: شغل خود را (مخصوصا از نظر کیفیت و زمان) به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

برای پیدا کردن شغل رویایی و پیشرفت در آن مسیر پرپیچ و خمی در پیش است، یادمان باشد که همه ما با این مسیر و مشکلاتش مواجه هستیم و خیلی از ما هیچ اقدامی هم در این راستا نمی‌کنیم. اما اگر یادمان باشد که فقط یک بار زندگی می‌کنیم، این قدم‌ها بسیار آسان به نظر می‌رسند. نکاتی که مطرح شد، تقریبا در مسیر همه ما مشترک است. امیدواریم که مطالب بالا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. اما قبل از هر چیزی یادمان باشد که انتخاب مسیر از اتفاقات آن مهم‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات