چین تصمیم گرفته شرکت‌های آمریکایی مثل اپل را در فهرست «شرکت‌های نامعتبر» قرار دهد

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
منازعات تجاری چین و آمریکا بیش‌ازپیش شدت گرفته است. دراین‌زمینه، چین قصد دارد شرکت‌های آمریکایی و بعضی سناتورها را تحریم کند.
تبلیغات

چین اعلام کرده است برای مقابله‌به‌مثل با اقدام آمریکا مبنی‌بر ممنوعیت همکاری شرکت‌های آمریکایی با تولیدگنندگان مخابراتی چینی نظیر هواوی، آمادگی لازم برای اضافه‌کردن اپل به فهرست «شرکت‌های نامعتبر» را دارد. منازعات تجاری چین و آمریکا چند سالی است که شرکت‌های فناوری چینی را به‌خصوص برای تولید گوشی هوشمند مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید دچار مشکلات زیادی کرده است. این جدال اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ آغاز شد؛ اما در هفته‌های اخیر و با شیوع کووید ۱۹، با اقدام کاخ‌سفید دوباره شدت پیدا کرده است.

سال ۲۰۱۸، رؤسای سازمان‌های FBI ،CIA ،NSA و سه سازمان اطلاعاتی دیگر آمریکا درباره‌ی خرید گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات هواوی به مردم خود هشدار دادند. در بیانیه‌ی هشدار، رئیس سازمان‌ FBI، کریس ری، چنین عنوان شده بود:

نگرانی‌های موجود درباره‌ی حرکات دولت چین بدین‌معنی است که خطر دسترسی‌های مخرب و سرقت اطلاعات بسیار زیاد است. به‌شدت نگران خطرهای احتمالی حضور مخابراتی و قدرت‌گرفتن شرکت‌هایی هستیم که اداره‌ی آن‌ها در کشورهای خارجی است و ارزش‌های مشترکی با ما ندارند.
هواوی و آمریکا / Huawei vs USA

نگرانی‌های اساسی بیشتر درباره‌ی استفاده از زیرساخت‌های شبکه‌ی 5G ساخت هواوی در آمریکا بود و احتمال می‌رفت کاربرد این ابزار خطرهای امنیتی برای ارتباطات افراد به‌همراه داشته باشد. درنتیجه، دولت آمریکا استفاده از زیرساخت‌های فناوری 5G ساخت هواوی و ZTE را ممنوع کرد. همچنین، این ممنوعیت باعث شد برنامه‌های پیش‌فرض گوگل روی گوشی‌های هوشمند هواوی نصب نباشند و تنها سیستم‌عامل اندروید بدون برنامه‌های خدماتی گوگل دردسترس این شرکت قرار گیرد.

قانون ممنوعیت همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی در این ماه به انقضای خود نزدیک شد؛ اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد این قانون یک سال دیگر تمدید خواهد شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، فرمان اجرایی را یک سال دیگر تمدید کرد که ۱۹ مه ۲۰۱۹ امضاء کرده بود. براساس این فرمان اجرایی که وضعیت اضطراری دارد، تمامی شرکت‌های آمریکایی از استفاده‌ی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی شرکت‌های خارجی منع می‌شوند که برای امنیت ملی خطرآفرین هستند.

تقریبا یک سال از اجرایی‌شدن طرح ممنوعیت همکاری با هواوی می‌گذرد و باعث شده است تأمین‌کنندگان و همکاران آمریکایی این شرکت همکاری‌های خود را متوقف کنند که گوگل نیز در بین این فهرست بوده است. نتیجه‌ی همکاری‌نکردن گوگل با هواوی باعث کاهش فروش گوشی‌های هوشمند شرکت چینی شده است؛ زیرا تاکنون هواوی دو گوشی پرچم‌دار بدون فروشگاه Play Store و سایر برنامه‌های خدماتی گوگل روانه‌ی بازار کرده است. با‌این‌همه، هواوی برای جبران نبود برنامه‌های پیش‌فرض گوگل برنامه‌های اختصاصی خود را طراحی و عرضه کرده است تا نیازهای کاربران را رفع کند؛ اما آن‌چنان که پیش‌بینی می‌کردند، این طرح موفقیت‌آمیز نبود و گوشی‌های شرکت با افت فروش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

همچنین، معافیت موقتی که برای برخی شرکت‌های آمریکایی در طول مدت اجرای این قانون تعریف شده بود، رو به اتمام است و رسما از امروز، تمام شرکت‌های آمریکایی باید از قانون ممنوعیت همکاری با شرکت‌های مخابراتی چینی تبعیت کنند.

به‌گزارش رویترز که به‌نقل از منبع خبری چینی گلوبال‌تایمز منتشر شده است، چین آمادگی لازم را برای قراردادن شرکت‌های آمریکایی در فهرست شرکت‌های نامعتبر دارد. این اقدام، تنها برای مقابله با قانونوضع‌شده‌ی دولت آمریکا مبنی‌بر ممنوعیت همکاری با شرکت‌های چینی نیست؛ بلکه براساس این گزارش، بعد از تصویب قانون وزارت بازرگانی ایالات متحده مبنی‌بر ممنوعیت ارسال مواد اولیه‌ی نیمه‌رسانا به شرکت فناوری هواوی، چین تهدید کرده است در اقدامی متقابل شرکت‌های آمریکایی را تحریم خواهد کرد.

افزون‌براین، سایر اقدامات متقابل اعمال محدودیت بر شرکت‌های آمریکایی مثل اپل و سیسکو سیستمز و کوالکام را شامل می‌شود. علاوه‌براین، چین قصد دارد خریدهای خود از بوئینگ را به‌حالت تعلیق درآورد. درادامه‌ی گزارش گلوبال‌تایمز، آمده است احتمالا چین تحریم‌هایی برای برخی سناتورهای مجلس سنا، ازجمله جاش هاولی و تام کاتن، در نظر خواهد گرفت. بنابراین، کشمکش‌های تجاری بین چین و آمریکا به بیشترین سطح خود در چند سال گذشته رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات