ایالت متحده دسترسی هواوی به تولیدکننده‌های تراشه را هم محدود می‌کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
فشارهای دولت ایالات متحده بر هواوی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و تصمیم جدید، ارتباط شرکت چینی را با تولیدکننده‌های بین‌المللی تراشه دشوارتر خواهد کرد.
تبلیغات

وزارت بازرگانی ایالات متحده یک قدم دیگر در مسیر افزایش فشار بر غول مخابراتی چین، هواوی، برداشت. تصمیم جدید این وزارت‌خانه، دسترسی هواوی را به تولیدکننده‌های بین‌المللی انواع محصولات نیمه‌هادی، محدود و دشوار می‌کند. قانون جدید صادراتی ایالات متحده‌ی آمریکا، هرگونه فروش نیمه‌هادی به هواوی را محدود می‌کند تا به گفته‌ی مقام‌ها «خرید نیمه‌هادی‌هایی را هدف قرار دهد که محصول مستقیم نرم‌افزار یا فناوری ایالات متحده‌ی آمریکا هستند».

قانون جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا، تولیدکننده‌های نیمه‌هادی فعال در خارج از این کشور را هدف قرار داده است. تولیدکننده‌هایی که از نرم‌افزار و فناوری آمریکایی در حوزه‌های عملیاتی خود استفاده می‌کنند اجازه‌‌ی فروش محصول به هواوی را بدون دریافت مجوز از ایالات متحده ندارند. همین فرایند دریافت مجوز، امکانی را در اختیار وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار می‌دهد تا شرکت تایوانی TSMC را هم از فروش تراشه به هواوی منع کند. فراموش نکنید که غول تایوانی صنعت تراشه، تجهیزات اصلی و پایه‌‌ای موردنیاز برای تولید تراشه‌های های‌سیلیکون را عرضه می‌کند. البته قانون جدید، فروش محصولاتی که اکنون در میانه‌ی تولید هستند را محدود نمی‌کند. البته تولید و عرضه باید تا ۱۲۰ روز پس از اجرایی شدن قانون، انجام شود.

دولت ترامپ فشارها بر هواوی را از مه ۲۰۱۹ شروع کرد. در آن زمان فهرست سیاهی تدوین شد که شامل هواوی و ۱۱۴ شرکت همکار بود. طی فرمان سال ۲۰۱۹، تمامی شرکت‌های آمریکایی برای فروش تجهیزات و فناوری به هواوی باید مجوزی را از دولت دریافت می‌کردند. ایالات متحده در همان زمان شرکت چینی را متهم به توسعه‌ی در پشتی در زیرساخت‌های شبکه و کمک به دولت چین کرد. هواوی از آن زمان بارها اتهام‌های واردشده ازطرف ایالات متحده را رد کرده است.

هواوی نوا 5T

وزیر بازرگانی ایالات متحده روز جمعه در بیانیه‌ای پیرامون محدودیت جدید علیه هواوی گفت:

باوجود محدودیت‌هایی که سال گذشته تحت عنوان Entity List اعمال شد، هواوی و شرکای خارجی‌اش رویکردهایی همچون بومی‌سازی را در پیش گرفته‌اند تا محدودیت‌ها را دور بزنند. محدودیت‌ها و قوانینی که براساس امنیت ملی ایالات متحده تدوین شده بود. ما باید قوانین خود را که توسط هواوی و های‌سیلیکون نقض شدند، اصلاح کنیم. باید رویکردهایی پیاده‌سازی کنیم تا فناوری‌های ایالات متحده، فعالیت‌های خطرناک و مضر برای امنیت ملی و سیاست‌های خارجی را تقویت نکنند.

گوگل در ماه مه سال ۲۰۱۹، مجوز اندروید هواوی را باطل کرد؛ از آن زمان، گوشی‌های هواوی بدون دسترسی به مارکت اصلی گوگل پلی و اپلکیشن‌های این شرکت، تولید می‌شوند. درمقابل، بریتانیا با تصمیم آمریکایی‌ها همراه نشد و تأمین زیرساخت 5G از هواوی را ادامه داد. بسیاری از تجهیزاتی که اکنون در بریتانیا استفاده می‌شوند، درزمان ابلاغ فرمان دولت ترامپ در مراحل تولید بودند، اما به‌هرحال از آن فرمان تابعیت نشد.

باوجود تمامی چالش‌ها و محدودیت‌هایی که ایالات متحده برای هواوی ایجاد کرد، این شرکت جایگاه دوم خود را به‌‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی هوشمند در جهان در سال ۲۰۱۹ حفظ کرد. به‌هرحال شاید محدودیت‌های جدید فشارهای بیشتری را بر شرکت چینی وارد کند. فراموش نکنید که TSMC هم تصمیم به راه‌اندازی مرکز تولید تراشه در آریزونا دارد و درنتیجه به‌مرور به آمریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

وزارت بازرگانی ایالات متحده درکنار تصویب محدودیت‌های جدید، مجوز همکاری برخی شرکت‌های آمریکایی را با هواوی تمدید کرد. طبق این مجوز، شرکت‌هایی که در مناطق روستایی ایالات متحده، پروژه‌های وایرلس اجرا می‌کنند، اجازه‌ی ادامه‌ی همکاری با هواوی را تا ۱۳ اوت خواهند داشت. مجوز مذکور روز گذشته باطل می‌شد، اما وزارت بازرگانی تصمیم به تمدید آن گرفت. آن‌ها همچنین اعلام کردند که این تمدید، آخرین تمدید مجوز خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات