عینک واقعیت افزوده اپل احتمالا دست‌کم تا سال ۲۰۲۲ عرضه نمی‌شود

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی بازار به‌تازگی مدعی شده است که اپل قصد ندارد تا حداقل سال ۲۰۲۲ عینک واقعیت افزوده‌ی اختصاصی خود را روانه‌ی بازار کند.
تبلیغات

مینگ‌چی کوئو یکی از تحلیلگران نام‌آشنا است که به‌صورت ویژه روی شرکت اپل تمرکز دارد و هر چند‌ وقت یک‌بار یادداشتی تحلیلی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. کوئو در جدیدترین یادداشت خود مدعی شده است که در سریع‌ترین حالت ممکن اپل تا سال ۲۰۲۲ در حوزه‌ی واقعیت افزوده ورود نخواهد کرد. 

خبرگزاری سی‌نت در سال ۲۰۱۸ به‌نقل از منابعی آگاه اعلام کرد اپل قصد دارد در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی از برنامه‌های خود برای معرفی و عرضه‌ی یک هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پرده‌برداری کند. بااین‌حال دنیاگیری ناگهانی ویروس کرونا برنامه‌ی تمام شرکت‌ها را به‌هم ریخت. کروناویروس باعث شد دولت‌ها قوانینی سرسختانه برای قرنطینه‌ی مردم وضع کنند که درنتیجه‌ی آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل شدند.

تعطیلی کارخانه‌ها به زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل هم سرایت کرد. شیوع ویروس کرونا در چین باعث شد روند تولید محصولات شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای نظیر اپل و سامسونگ با مشکلات جدی مواجه شود. مشکلات ایجاد‌شده برای زنجیره‌ی تأمین به‌حدی هستند که طبق ادعای برخی منابع اپل مجبور می‌شود عرضه‌ی نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود را تا حدی به‌تأخیر بیندازد. 

گفته می‌شود هدست موردانتظار اپل مجهزبه فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. واقعیت افزوده می‌تواند تصاویر غیرواقعی تولیدشده با رایانه را به دنیای واقعی بیاورد. ازطرفی واقعیت مجازی را داریم که باعث می‌شود کاربر حس کند به‌درون دنیایی مجازی منتقل شده است. ورود جدی اپل به حوزه‌ی هدست‌های واقعیت افزوده می‌تواند شدت رقابت این شرکت را با رقبایی نظیر مایکروسافت و فیسبوک بیشتر کند. مایکروسافت و فیسبوک به‌ترتیب محصولات خانواده‌ی هولولنز و آکیلوس را در حوزه‌ی واقعیت مجازی دارند که جزو بهترین‌های بازار به‌حساب می‌آیند.

اپل طی چند وقت اخیر ازطریق اقداماتش نشان داده اهمیتی ویژه برای حوزه‌ی واقعیت افزوده قائل است. اهالی کوپرتینو در همین راستا به‌تازگی استارتاپ نکست VR را در حوزه‌ی واقعیت مجازی تصاحب کرده‌اند. گفته می‌شود این استارتاپ توانسته نوعی فناوری خاص به‌منظور ضبط رویدادهای زنده نظیر کنسرت یا مسابقات ورزشی و انتقال آن‌ها به‌درون فضای واقعیت مجازی طراحی کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، پیش‌تر اظهار کرده بود که این شرکت خودش را برای آینده‌ای بزرگ در زمینه‌ی واقعیت افزوده آماده می‌کند. کوک می‌گوید واقعیت افزوده نوعی فناوری خاص است که از از لحاظ تئوری می‌تواند به‌اندازه‌ی آیفون‌ها پراهمیت باشد. اپل سال گذشته در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی موسوم‌به WWDC چندین ابزار واقعیت افزوده را معرفی کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به بسته‌ی نرم‌افزاری ویژه‌ی Reality Composer اشاره کنیم.

خبرگزاری تایوانی دیجی‌تایمز مدتی پیش در گزارشی مدعی شده بود به‌دلیل از سر گیری فعالیت خطوط تولید اپل، این شرکت احتمالا تا «نهایتا» سال ۲۰۲۲ عینک واقعیت افزوده‌ی خود را عرضه می‌کند. همچنین خبرگزاری اینفورمیشن همین بازه‌ی زمانی را به‌عنوان تاریخ عرضه‌ی عینک اپل اعلام کرده است. شایعه‌های اخیر می‌گویند نسل اول عینک اپل قرار است شباهت‌های زیادی به هدست آکیلوس کوئست فیسبوک داشته باشد. بااین‌حال گفته می‌شود عینک اپل نسبت‌به آکیولس کوئست طراحی مدرن‌تری دارد و در آن از پوشش پارچه‌ای به‌همراه مواد اولیه‌ی سبک‌تر استفاده شده است. این موضوع باعث خواهد شد کاربران بتوانند بدون اینکه اذیت شوند برای مدت‌زمانی طولانی عینک اپل را به چشم بزنند. 

عینک اپل احتمالا مجهزبه صفحه‌نمایشی بسیار باکیفیت خواهد بود. همچنین گفته می‌شود این عینک برای پردازش کارهای مختلف به قدرت آیفون‌ها متکی است؛ اپل با این کار تلاش کرده تا حد امکان عینک واقعیت افزوده‌ی خود را باریک و سبک‌وزن نگه دارد و از قطعات کمی در بخش درونی آن استفاده کند. همچنین برخی خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند عینک اپل نوعی سیستم‌عامل اختصاصی تحت عنوان rOS (مخفف Reality OS) دارد و به پنلی لمسی مجهز است. کاربر می‌تواند به‌منظور کنترل عینک از فرمان صوتی یا ژست‌های حرکتی سر بهره بگیرد. 

مینگ‌چی کوئو در گزارش تحلیلی جدید خود همچنین گفته است اپل قصد دارد در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی یک آیپد ۱۰/۵ اینچ معرفی و عرضه کند. طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی کوئو، اهالی کوپرتینو در نیمه‌ی نخست سال آینده نیز یک تبلت آیپد مینی جدید با صفحه‌نمایشی بین ۸/۵ تا ۹ اینچ روانه‌ی بازار خواهند کرد. این تحلیلگر همچنین مدتی پیش اعلام کرده بود اپل قصد دارد اواخر سال جاری میلادی یک محصول از خانواده‌ی آیپد را با صفحه‌نمایش مینی LED عرضه کند. 

اپل تاکنون ترجیح داده است به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درمورد برنامه‌هایش برای عینک واقعیت افزوده، پاسخ ندهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

*تصویر اصلی مقاله، ساختگی است و لزوما طراحی نهایی عینک واقعیت افزوده‌ی اپل را نشان نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات