اپل استارتاپ NextVR را در حوزه واقعیت مجازی تصاحب کرد

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل به‌طور معمول در فواصل زمانی کوتاه استارتاپی جدید به زیرمجموعه‌ی خود اضافه می‌کند. NextVR جدیدترین استارتاپ حوزه‌ی واقعیت مجازی به‌حساب می‌آید که به‌تصاحب اپل درآمده است.
تبلیغات

اوایل آوریل گذشته بود که برخی رسانه‌ها مدعی شدند اپل در پی تصاحب استارتاپی با نام NextVR است که در حوزه‌ی واقعیت مجازی فعالیت می‌کند. اهالی کوپرتینو سرانجام روز گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی بلومبرگ تصاحب نکست VR را تأیید کردند. این استارتاپ در زمینه‌ی ضبط رویدادهای زنده نظیر کنسرت یا مسابقات ورزشی و انتقال آن‌ها به‌درون فضای واقعیت مجازی فعالیت می‌کند. در پی انتشار این خبر، شاهد به‌روزرسانی وب‌سایت نکست VR بودیم؛ اکنون در وب‌سایت این استارتاپ عبارت «ما درحال قدم برداشتن در مسیری جدید هستیم» دیده می‌شود. 

NextVR در این رابطه اخیرا بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرده است. این استارتاپ فرصت را غنیمت شمرده تا از شُرکای تجاری و طرفداران خود در سراسر دنیا تشکر کند؛ شرکا و طرفدارانی که اگر نبودند نکست VR نمی‌توانست پلتفرم ویژه‌ی واقعیت مجازی خود را برای مسابقات ورزشی، رویدادهای موسیقی‌محور و تجربه‌های مربتط‌به حوزه‌ی سرگرمی تولید کند.

بلومبرگ به‌صراحت اعلام می‌کند که نکست VR به‌پایان راه رسیده است و دفاتر کاری آن تعطیل می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد نکست VR به‌صورت کامل با اپل ادغام می‌شود و دیگر قرار نیست به‌عنوان استارتاپی مجزا به فعالیت ادامه دهد. اپل از دستاوردهای نکست VR به‌منظور فعالیت پررنگ‌تر در حوزه‌ی واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد. 

در زمان انتشار گزارش خبرگزاری 9to5Mac در اوایل آوریل امسال هیچ‌یک از دو شرکت اپل و نکست VR به آن واکنش نشان ندادند و بنابراین از تصاحب نکست VR توسط اپل اطمینان نداشتیم. پس از گزارش 9to5Mac چند رسانه‌ی دیگر نیز به این موضوع دامن زدند؛ اما نکست VR و اپل ترجیح دادند چند هفته سکوت کنند. 9to5Mac هنگام انتشار گزارش خود رقم تصاحب نکست VR توسط اپل را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود. هیچ‌گاه ارزش قرارداد منعقدشده بین دو شرکت را نخواهیم فهمید؛ زیرا اپل به‌طور معمول آمار این چنینی را با رسانه‌ها در میان نمی‌گذارد. 

خبرگزاری بلومبرگ در پی انتشار گزارش خود با اپل تماس گرفت و این شرکت نیز به‌صورت رسمی ازطریق بیانیه‌ای مطبوعاتی، تصاحب نکست VR را تأیید کرد. اپل در بیانیه‌ی خود که به‌صورت اختصاصی در اختیار بلومبرگ قرار داده است می‌گوید: «اپل به‌صورت گاه‌و‌بی‌گاه شرکت‌های کوچک‌تر فعال در حوزه‌ی فناوری را تصاحب می‌کند. ما به‌طور عمومی هدف خودمان را از تصاحب شرکت‌ها یا برنامه‌هایی که برای آینده در سر داریم، اعلام نمی‌کنیم». 

در حال حاضر مشخص نیست که اپل قصد دارد از فناوری تولیدشده توسط نکست VR به چه نحوی استفاده کند. بااین‌حال از مدت‌ها پیش گزارش‌هایی مبنی‌بر تمایل اپل به تولید عینک واقعیت افزوده منتشر شده‌اند. احتمالا اهالی کوپرتینو کار روی دو عینک واقعیت افزوده را آغاز کرده‌اند و تیمی ویژه از آن‌ها نیز روی نوع خاصی از هدست واقعیت افزوده کار می‌کند. گفته می‌شود یک یا دو دستگاه از دستگاه‌های موردبحث قرار است دارای قابلیتی خاص در حوزه‌ی واقعیت مجازی باشند.

بلومبرگ برای تفهیم بهتر این موضوع می‌گوید نحوه‌ی عملکرد هدست واقعیت افزوده‌ی اپل قرار است به هدست‌های هولولنز و مجیک لیپ وان شبیه باشد که با پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز (Windows Mixed Reality) سازگاری دارند. اپل سال گذشته چند سرویس اشتراکی جدید به سرویس‌های بخش «خدمات» خود اضافه کرد که در بین آن‌ها نام اپل TV پلاس هم به‌چشم می‌خورد. بدین ترتیب می‌توان ازطریق اپل TV پلاس محتوای زنده‌ی مدنظر را که توسط فناوری نکست VR ضبط می‌شوند روی گوشی‌های هوشمند یا هر محصول دیگری که توانایی جفت‌شدن با دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را دارند، استریم کرد.

طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی خبرگزاری کرانچ‌بیس، نکست VR توانسته است طی یک دهه‌ی اخیر بیش از ۱۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. تاریخ بنیان‌گذاری این استارتاپ به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد؛ یعنی پیش از اینکه موج مدرن دستگاه‌های واقعیت مجازی از راه برسد. در سال ۲۰۱۲ استارتاپ Oculus VR که اکنون تحت مالکیت فیسبوک قرار دارد توانسته بود در پویش کیک‌استارتر سرمایه‌ای هنگفت جذب کند و رکورد بشکند. نکست VR به‌جای تمرکز روی بخش سخت‌افزار حوزه‌ی واقعیت مجازی تلاش کرده است بیشتر بر نرم‌افزار متکی باشد. بر این اساس فناوری‌های ویژه‌ی نکست VR می‌توانند ویدئوها را ضبط و فشرده کنند و به‌حالت ۳۶۰ درجه دربیاورند تا کاربر بتواند با هر دستگاهی که دارد، به‌تماشای آن‌ها بپردازد. 

نکست VR در گذشته تجربه‌ی همکاری با برخی نهادهای خبری بزرگ نظیر CNN را دارد؛ به‌علاوه در کارنامه‌ی کاری این استارتاپ همکاری با لیگ‌های ورزشی معتبر نظیر NBA و NASCAR دیده می‌شود. نکست VR طبق قرارداد خود با این نهادها تلاش کرده است رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی را در قالب واقعیت مجازی به‌نمایش بگذارد. طی چند سال اخیر سخت‌افزار دستگاه‌های واقعیت مجازی نیز پیشرفت درخورتوجهی ‌به‌خود دیده است تا بهتر با پیشرفت‌های نرم‌افزاری سازگار شود. این موضوع باعث شده فناوری ویژه‌ی نکست VR با سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد و به قابلیت‌هایی بیشتر مجهز شود. طبق آن‌چه از گوشه و کنار شنیده‌ایم نکست VR مدت‌ها است توانسته نوعی ابزار ویژه بسازد که توانایی آپ‌اسکیل کردن ویدئوهای زنده را دارد. آمار نشان می‌دهند نکست VR امروزه صاحب سند ثبت اختراع بیش از ۴۰ فناوری مختلف است. 

اپل طی چند وقت اخیر به‌طور کلی نشان داده است که علاقه‌ای ویژه به حوزه‌ی واقعیت افزوده دارد. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند اپل در حال پی‌ریزی پلتفرمی اختصاصی برای هدست واقعیت افزوده‌ی خود است و قصد دارد با برخی اقدامات خاص، این پلتفرم را غنی‌تر از قبل کند. احتمال می‌دهیم تصاحب نکست VR یکی از اقدامات اپل برای تولید پلتفرم موردبحث باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات اپل در این زمینه را می‌توان بهره‌گیری از ابزار ARKit به‌حساب آورد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد تصاحب نکست VR توسط اپل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات