ترامپ: شرکت‌هایی که محصولاتشان را خارج از آمریکا تولید می‌کنند، باید مالیات بیشتری بپردازند

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
ترامپ در حال کار روی ایده اخذ مالیات بیشتر از شرکت‌هایی است که محصولاتشان خارج از آمریکا تولید می‌شود؛ اما مشخص نیست که آیا چنین طرحی به کنگره آمریکا ارائه می‌شود یا خیر.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گویا بار دیگر به شرکت‌هایی ازجمله اپل فشار می‌آورد که کارخانه‌هایشان را به داخل خاک ایالات متحده ببرند. این موضوع در مصاحبه‌ی اخیر ترامپ با یکی از رسانه‌های آمریکایی مطرح شد به‌نحوی‌که او گفت از شرکت‌هایی که محصولاتشان خارج از خاک آمریکا تولید می‌شود، باید مالیات بیشتری گرفته شود.

در خلال مصاحبه‌، دونالد ترامپ از پیشنهاد خود صحبت می‌کرد که اگر عملی شود شرکت‌هایی مانند اپل مجبور خواهند بود تمامی محصولاتشان را در آمریکا تولید کنند. او گفت: «اگر ما بخواهیم کشورمان در اولویت قرار گیرد، درست مانند کاری که کشورهای دیگر انجام می‌دهند، اپل باید ۱۰۰ درصد محصولات خود را در آمریکا تولید کند. این روشی است که نتیجه‌بخش خواهد بود. زمانی‌که شرکت‌ها خارج از خاک آمریکا محصولی تولید می‌کنند باید از آن‌ها نوعی مالیات گرفته شود.»

مشخص نیست که منظور دونالد ترامپ از نوعی مالیات چه خواهد بود و آیا چنین کاری عملی خواهد شد یا خیر. درواقع می‌توان گفت که احتمال دارد منظور ترامپ نوعی تعرفه برای محصولات تولید‌شده در خارج از خاک آمریکا باشد یا شرکت‌های سازنده محصولات بابت تولید کالاهای خود در کشورهای دیگر مالیات بیشتری پرداخت کنند. درنهایت تصمیم آخر با کنگره آمریکا خواهد بود. در ادامه مصاحبه، دونالد ترامپ می‌گوید: «ما نباید زنجیره تأمین داشته باشیم؛ بلکه باید همه‌ی قطعات مورد نیاز برای ساخت محصولی در خاک آمریکا تولید شود».

ترامپ از بیماری کرونا نیز به‌عنوان اهرمی برای فشار بیشتر به شرکت‌ها استفاده می‌کند که تولید محصولاتشان را از چین به جایی دیگر منتقل کنند. خبرگزاری رویترز در این زمینه می‌گوید:

مقامات ایالات متحده می‌گویند دولت ترامپ در حال فشار حداکثری است تا شرکت‌های آمریکایی تولید محصولاتشان را از چین خارج کنند و یکی از دلایل آن نیز می‌تواند تنبیه پکن برای خودداری از ارائه اطلاعات درست در مورد شیوع بیماری کرونا باشد. زمانی‌که از ترامپ پرسیده شد آیا شرکت‌هایی که تولید محصولاتشان را به خاک آمریکا بیاورند مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد وی پاسخ داد که اگر چنین کاری نکنند مالیاتشان افزایش خواهد یافت.

چندی پیش خبری منتشر شد که اپل می‌خواهد بخش مهمی از تولید گوشی آیفون را از چین به هند منتقل کند. شرکت TSMC نیز که از تأمین‌کنندگان اصلی قطعات مورد نیاز محصولات اپل محسوب می‌شود اعلام کرد که کارخانه‌ای در آریزونای آمریکا احداث می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات