انویدیا جزئیاتی بیشتر درمورد پلتفرم DRIVE منتشر کرد

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا جزئیاتی دقیق‌تر دررابطه‌با پلتفرم ویژه‌ی DRIVE که مختص‌به صنعت خودرو است در دسترس قرار داده تا با قابلیت‌های متنوع آن بیشتر آشنا شویم.
تبلیغات

از تقریبا دو سال پیش تاکنون شاهد حضور نام سیستم-روی-چیپ Orin در نقشه‌ی راه انویدیا بوده‌ایم؛ تراشه‌‌ای ویژه که بخشی از پلتفرم خودرو محور DRIVE انویدیا به‌حساب می‌آید و این شرکت طی چند وقت اخیر برخی جزئیات مربوط‌به آن‌ را با رسانه‌ها در میان گذاشته است. آخرین بار دسامبر سال گذشته بود که انویدیا برخی مشخصات تراشه‌ی Orin را نظیر شمار و نوع هسته‌های پردازشی آن به‌اشتراک گذاشت. 

طبق اطلاعات رسمی، تراشه‌های سری Orin قرار است در نقش قلب تپنده‌ی پلتفرم موردانتظار انویدیا برای خودروها ظاهر شوند که این شرکت از آن با نام DRIVE یاد می‌کند. انویدیا شب گذشته مراسمی کوتاه برگزار و ازطریق آن جزئیاتی بیشتر درمورد پلتفرم درایو منتشر کرد. در جدول زیر می‌توانید شاهد مشخصات تراشه‌های پلتفرم درایو باشید:

مشخصات فنی تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم انویدیا

پارامتر / نام سیستم-روی-چیپ

Orin

Xavier

Parker

هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

۱۲ هسته‌ی آرم با معماری Hercules

۸ هسته‌ی سفارشی‌ آرم برای انویدیا با معماری Carmel

۲ هسته‌ی Denver انویدیا به‌همراه ۴ هسته‌ی کورتکس A57 آرم

هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Ampere (تعداد هسته‌ها نامشخص است)

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Xavier Volta با ۵۱۲ هسته‌ی کودا (CUDA)

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Parker Pascal با ۲۵۶ هسته‌ی کودا (CUDA)

تعداد واحدهای تاپس INT8 DL

۲۰۰ تاپس

۳۰ تاپس

نامشخص

واحد ترافلاپس با فرمت تک‌دقتی یا FP32 

نامشخص

۱/۳ ترافلاپس

۰/۷ ترافلاپس

لیتوگرافی

احتمالا ۷ نانومتری

۱۲ نانومتری FFN شرکت TSMC

۱۶ نانومتری FinFET شرکت TSMC

توان طراحی حرارتی (TDP)

تقریبا ۵ تا ۴۵ وات

۳۰ وات

۱۵ وات

با نگاهی کلی به مشخصات فنی تراشه‌های بالا متوجه می‌شویم که Orin مبتنی‌بر معماری امپر (Ampere) خواهد بود. با درنظرگرفتن زمان‌ تعیین‌شده از سوی انویدیا برای اعلام مشخصات Orin، این موضوع به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نبود.

انویدیا همچنان ترجیح داده است جزئیات کامل مربوط‌به پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی موردبحث را منتشر نکند، بااین‌حال اگر ماکت‌های منتشرشده از تراشه با وسواس زیاد طراحی شده‌ باشند می‌توانیم برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح کنیم. بر این اساس به‌نظر می‌رسد انویدیا قصد دارد در تراشه‌ی Orin از پیکربندی 32SM استفاده کند. این پیکربندی به‌خوبی با عدد یادشده برای تعداد واحدهای تاپس INT8 DL (یعنی ۲۰۰) سازگاری دارد؛ این عدد پیش‌تر به‌صورت رسمی توسط خود انویدیا اعلام شده است.

پلتفرم خودرو خودران انویدیا درایو / Nvidia DRIVE

از لحاظ لیتوگرافی نیز متأسفانه جزئیات دقیق مربوط‌به تراشه‌ی Orin انویدیا را نمی‌‌دانیم؛ اما احتمال می‌دهیم انویدیا بخواهد تراشه‌ی موردبحث را با اتکا بر لیتوگرافی ۷ نانومتری به‌مرحله‌ی تولید برساند. یکی از اطلاعات جدیدی که انویدیا شب گذشته اعلام کرد این بود که تراشه‌های سری Orin قرار است در پلتفرم‌هایی متنوع جای گیرند و توان طراحی حرارتی آن‌ها بسته به پلتفرم‌ بین ۵ تا ۴۵ وات خواهد بود. این یعنی تراشه‌های سری Orin می‌توانند تنوع بالایی از پلتفرم‌ها را پوشش دهند. 

پلتفرم‌های ۵ وات مجهزبه تراشه‌ی Orin طبق گفته‌ی انویدیا دارای قدرت ۱۰ تاپس هستند و بیشتر به درد سیستم‌های ADAS در خودروها می‌خورند. سیستم‌های پیشرفته‌ی همیارِ راننده یا ADAS همان‌طور که از نام‌شان پیدا است در راستای یاری‌رساندن به راننده در فرایند رانندگی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ خودروسازان این سیستم را در پشت شیشه‌ی جلوی خودرو جای می‌دهند.

توانایی انویدیا برای تولید نسخه‌هایی از تراشه‌ی Orin با توان طراحی حرارتی ۵ وات اتفاقی بسیار جالب است و دانش زیاد متخصصان انویدیا را به‌رخ می‌کشد؛ اما نباید فراموش کرد دارا بودن چنین توان باعث می‌شود تراشه برخی از قابلیت‌های خود را از دست بدهد یا سرعت کلاک آن بسیار کاهش یابد. البته فعلا جزئیات دقیق را نمی‌دانیم و این مباحث در حد گمانه‌زنی هستند.

پلتفرم خودرو خودران انویدیا درایو / Nvidia DRIVE

افزون بر این‌ها گفته می‌شود تراشه‌های سری Orin قرار است در راهکارهای +L2 نیز مورداستفاده قرار گیرند؛ در این مواقع توان طراحی حرارتی تراشه‌ها به بیشترین میزان یعنی ۴۵ وات می‌رسد تا قابلیت‌های متنوعی ازسوی آن‌ها ارائه شود. در همین مرحله است که تراشه‌ی Orin توانایی دستیابی به ۲۰۰ تاپس INT8 DL را دارد؛ عددی که انویدیا پیش‌تر در ماه نوامبر اعلام کرده بود. انویدیا در تصویری که از Orin منتشر کرده هشت تراشه‌ی DRAM را روی بُرد آن نشان داده است. موضوعی که نشان می‌دهد این برد احتمالا قرار است دارای سیستم کنترلر حافظه‌ی ۱۲۸ بیت باشد.

انویدیا درنهایت به اصلی‌ترین قابلیت‌های پلتفرم DRIVE اشاره می‌کند. آن‌ها می‌گویند تراشه‌های این پلتفرم به‌حدی توانمند و دقیق هستند که می‌توانند در نقش قلب تپنده‌ی تاکسی‌های رباتیک ظاهر شوند. انویدیا این قابلیت‌ها را در قالب راهکار L5 ارائه می‌دهد. این پلتفرم ویژه مجهزبه دو تراشه‌ی Orin است که به‌صورت هم‌زمان با دو پردازنده‌ی گرافیکی Ampere فعالیت می‌کنند تا سرانجام توان نهایی به ۸۰۰ وات برسد. این راهکار ویژه امکان ارائه‌ی ۲٬۰۰۰ تاپس INT8 DL را فراهم می‌کند که عددی درخورتوجه است. 

بررسی سرنخ‌های منتشرشده از سوی انویدیا نشان می‌دهد پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در سیستم L5 احتمالا GA100 (متعلق‌به خانواده‌ی امپر) است؛ این نتیجه‌گیری از روی اندازه، فرم فاکتور و استفاده‌ی پردازنده از حافظه‌ی HBM به‌دست آمده است. انویدیا می‌گوید این پردازنده‌ گرافیکی می‌تواند در فرم فاکتور SXM به‌تنهایی حداکثر توان ۴۰۰ وات را ارائه دهد. استفاده از دو پردازنده‌ی GA100 با سرعت کلاک پایین‌تر به‌همراه تراشه‌ی جدید ۴۵ وات Orin درنهایت دستیابی به توان ۸۰۰ وات را امکان‌پذیر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات