اینترنت دانشگاه‌های کشور رایگان شد؛ اما اینترنت دانشجویان رایگان نیست

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ترافیک اینترنت دانشجویان رایگان نشده و درصورت مراجعه به سایت‌هایی غیر از دانشگاه خودشان، حجم اینترنت برای آن‌ها محاسبه خواهد شد.
تبلیغات

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها در کشور تعطیل شدند و به‌منظور اینکه دانشجویان از تحصیل خود عقب نمانند، وزارت ارتباطات وعده داد که اینترنت دانشگاه‌ها رایگان می‌شود. این وعده دیر به‌نتیجه رسید؛ اما به‌گفته‌ی رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اکنون اینترنت ۹۵ درصد دانشگاه‌هایی رایگان شده است که دوره‌های آموزش الکترونیکی برای دانشجویان برگزار می‌کنند.

برای فعال‌شدن این سایت‌های آموزشی، متقاضیان اطلاعات خود را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ارسال می‌کردند که دراختیار اپراتورها قرار بگیرد. علی‌اکبر صفوی، رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به خبرنگار ایرنا می‌گوید حدود ۵۰ آی‌پی دانشگاهی (یعنی ۳۳ درصد کل آی‌پی‌ها) تا قبل از ۱۳ اردیبهشت و در ۱۳ اردیبهشت حدود ۹۹۰ آی‌پی (۶۷ درصد باقی‌مانده) به اپراتورها ابلاغ شد و از این تعداد، حدود ۸۰ درصد آی‌پی‌ها مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم و مابقی متعلق به مراکز آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش است. درواقع، تنها اینترنت مراکزی رایگان شده که در فهرست ارائه‌شده به وزارت ارتباطات حاضر بودند.

ذکر این توضیح لازم است که تمامی قسمت‌های سایت‌های آموزشی رایگان نشده‌اند؛ بلکه تنها آی‌پی‌هایی رایگان شده‌اند که مربوط به کلاس‌ها و محتواهای آنلاین هستند و وب‌سایت مؤسسه و دانشگاه ملاک رایگان‌شدن نیست. ترافیک دانشجویان نیز رایگان نخواهد شد و درصورت مراجعه‌ی دانشجو به سایت‌های دیگر، از حجم اینترنت وی کم می‌شود.

صفوی دلیل وصل‌نشدن برخی مراکز آموزش عالی به اینترنت رایگان را ارسال‌نکردن آی‌پی آن‌ها یا وجود مشکل در اطلاعات (غلط یا ناقص) عنوان کرده است.

با اینکه از اواسط فرودین گفته شده بود ترافیک اینترنت برای آموزش دانشجوها رایگان می‌شود، این وعده در مراحل مختلف عملی نشد. درصورتی‌که دانشجو هستید؛ اما تصور می‌کنید در استفاده از اینترنت این دسته از مراکز آموزشی و کلاس‌ها هنوز از حجم اینترنتتان کاسته می‌شود، باید مراتب را به دانشگاه خود اطلاع‌رسانی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات