اسپاتیفای میزبان قابلیت Group Session شد

چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
قابلیت Group Session اسپاتیفای به دو یا چند نفر امکان می‌دهد به یک نشست ملحق شوند و در زمان دلخواه پخش موسیقی را کنترل کنند.
تبلیغات

اسپایتفای به‌تازگی قابلیتی جدید برای پلتفرم استریم موسیقی خود معرفی کرده است که از آن با نام Group Session یاد می‌شود. Spotify Group Session به دو یا تعداد بیشتری از کاربران نسخه‌ی پریمیوم اسپاتیفای امکان می‌دهد در یک نشست حضور پیدا کنند و امکان کنترل موسیقی‌های در حال پخش را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند. قابلیت Group Session را اساسا می‌توان به «حالت مهمانی» تشبیه کرد که در برخی پلتفرم‌ها شاهدش بوده‌ایم. این قابلیت جدید اسپاتیفای به افراد حاضر در نشست امکان می‌دهد به‌صورت آنی بر روند پخش موسیقی نظارت کنند. این افراد همچنین می‌توانند به‌همراه یکدیگر فهرست‌پخش خاصی برای کل اعضای گروه ایجاد کنند.

اسپاتیفای می‌گوید یکی از اهدافی که با اضافه‌کردن قابلیت Group Session به پلتفرم خود دنبال می‌کند، سرگرم ‌نگه‌داشتن مردم در روزهای قرنطینه است. امروزه، دنیاگیری ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از مراکز شده و عمده‌ی مردم کشورهای جهان مجبور شده‌اند خودشان را در خانه حبس کنند. این موضوع باعث شده است اعضای خانواده و دوستان ازطریق پلتفرم‌های مجازی زمان بسیار بیشتری را با یکدیگر بگذرانند. همچنین، درحال‌حاضر بسیاری از افراد ‌هنگام کار‌، آشپزی‌ و... با کمک اسپاتیفای به موسیقی گوش می‌دهند. 

به‌منظور استفاده از قابلیت Group Session فردی به‌عنوان میزبان باید هنگام پخش موسیقی‌ها روی گزینه‌ی Connect ضربه بزند که در گوشه‌ی پایین سمت چپ صفحه قرار گرفته است. پس از این ‌کار، میزبان باید نوعی کد ‌اسکن‌شدنی را با افراد مدنظر به‌اشتراک بگذارد که از آن‌ها به‌عنوان میهمان یاد می‌شود. میهمانان با اسکن‌کردن کد میزبان، می‌توانند وارد نشست شوند و از مزیت‌های جالب Group Session برای موسیقی ‌گوش‌دادن به‌صورت گروهی بهره بگیرند.

اسپاتیفای پیش‌تر چند سرویس‌ شبیه ‌به Group Session به پلتفرم خود اضافه کرده بود؛ اما همگی قابلیت‌هایی محدود داشتند

میهمانان می‌توانند ازطریق گزینه‌های مختلفی که رابط کاربری اسپاتیفای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، کارهایی نظیر پخش و توقف و ردکردن موسیقی‌ها را انجام دهند. همچنین، می‌توانند موسیقی‌های مدنظر خود را زمان‌بندی کنند تا به‌ترتیب در زمانی خاص پخش شوند. تمامی افراد حاضر در نشست می‌توانند آهنگ‌های دلخواهشان را به فهرست آهنگ‌های زمان‌بندی‌شده اضافه کنند. تغییراتی که هر فرد در فهرست‌پخش اعمال می‌کند، به‌سرعت روی دستگاه سایر افراد نیز به‌نمایش درمی‌آید.

اسپاتیفای از مدت‌ها پیش روش‌هایی به مردم ارائه می‌دهد تا بتوانند گروهی موسیقی گوش دهند؛ البته قابلیت‌های اسپاتیفای در این زمینه محدودیت‌های بسیاری دارد. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد فهرست‌پخش‌هایی با عنوان Collaborative Playlists با دوستانشان ایجاد کنند و گروهی به موسیقی گوش دهند. در این نوع فهرست‌پخش‌ها، تمامی افراد مشارکت‌کننده می‌توانند موسیقی‌های مدنظر خود را اضافه یا موسیقی‌هایی را حذف کنند و ترتیب پخش موسیقی‌ها را نیز تغییر دهند.

به‌علاوه اعضای پلن خانوادگی سرویس اسپاتیفای پریمیوم می‌توانند به‌نوعی فهرست‌پخش شخصی‌سازی‌شده به‌نام Family Mix گوش فرا دهند. این فهرست‌پخش همان‌طورکه از نامش پیدا است، محبوب‌ترین موسیقی‌های هریک از اعضای خانواده را درکنار یکدیگر جمع می‌کند. باوجوداین، هیچ‌یک از روش‌های اشاره‌شده امکان کنترل آنی پخش موسیقی را فراهم نمی‌کنند؛ درحالی‌که Group Session این قابلیت را ارائه می‌دهد.

قابلیت اسپاتیفای Spotify Group Session

ویژگی Group Session از سال گذشته در حال سپری‌کردن مراحل آزمایشی بوده و سرانجام به بهره‌برداریِ عمومی رسیده است. نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹، یکی از کاربران اسپاتیفای در توییتی اعلام کرد چنین قابلیتی به اپلیکیشنش اضافه شده است. مدتی نگذشته بود که کاربران دیگر نیز از اضافه‌شدن قابلیت Group Session خبر دادند.

پیگیری‌ها نشان می‌داد اسپاتیفای به‌صورت آزمایشی و محدود استفاده از قابلیت Group Session را آغاز کرده است تا بازخورد کاربران را دریافت و به‌مرورزمان بهبودهایی روی آن اعمال کند. این یعنی تا پیش از امروز، تعدادی از کاربران به قابلیت Group Session دسترسی داشتند و مدت‌ها است با آن کار می‌کنند. بااین‌حال، Group Session به‌تازگی به‌صورت عمومی برای تمامی کاربران نسخه‌ی پریمیوم اسپاتیفای دردسترس قرار گرفته است.

در زمان توسعه‌ی اولیه‌ی Group Session، احتمالا اسپاتیفای پیش‌بینی کرده بود هنگام انتشار گسترده‌، افراد زیادی درباره‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی بحث‌ و‌ گفت‌و‌گو خواهند کرد. اسپاتیفای به‌خوبی می‌دانست اضافه‌کردن این قابلیت آن هم در روزهای قرنطینه می‌تواند باعث وایرال‌شدن اپلیکیشنش در شبکه‌های اجتماعی شود و این اتفاق هم رخ داده است. در چند روز اخیر، تعداد درخورتوجهی از کاربران توییتر درباره‌ی قابلیت جدید اسپاتیفای و مزیت‌های جالب آن پست‌هایی منتشر کرده‌اند. روند عضویت در نشست‌ها نیز بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد و کاربران صرفا ملزم ‌به اسکن کدی خاص هستند. اسپاتیفای در زمانی مناسب قابلیت Group Session را دردسترس قرار داده است و همین موضوع باعث شده استقبال بسیار مناسبی از آن شود.

اسپاتیفای ازطریق Group Session تلاش می‌کند تعداد کاربران اشتراکی سرویس خود را افزایش دهد

اسپاتیفای با اضافه‌‌کردن قابلیت‌هایی نظیر Group Session به سرویس اشتراکی خود در تلاش است تعداد بیشتری از کاربران نسخه‌ی رایگان را به تهیه‌ی اشتراک ترغیب کند. زمان‌بندی صحیح اضافه‌شدن این قابلیت‌ بدون شک می‌تواند بر افزایش تعداد کاربران اشتراکی اسپاتیفای مؤثر باشد.

امروزه هرچه زمان می‌گذرد، در بسیاری از مناطق دنیا افراد بیشتری به خانه‌نشینی مجبور می‌شوند. بدین‌ترتیب، شمار درخورتوجهی از مردم نیاز دارند خودشان را ازطریق پلتفرم‌های اجتماعی سرگرم‌ نگه دارند. این موضوع باعث شده است در چند وقت اخیر میزان استفاده از سرویس‌های استریم و البته اپلیکیشن‌های چت ویدئویی بسیار افزایش یابد.

اسپاتیفای هنگام برگزاری جلسه‌ی توجیهی درباره‌ی عملکرد مالی خود در آوریل، اعلام کرد در هفته‌های اخیر، میزان استفاده از این اپلیکیشن موقع انجام کارهایی نظیر آشپزی در خانه به‌شکل دورقمی افزایش پیدا کرده است. مردم علاقه‌ی زیادی به موسیقی دارند و اسپاتیفای امروزه مزیت‌های متنوعی به آن‌ها ارائه می‌دهد. در نظر داشته باشید اسپاتیفای می‌گوید قابلیت Group Session از دو روز پیش وارد مرحله‌ی بتا شده است. این یعنی روند توسعه و انجام آزمایش روی این قابلیت هنوزهم ادامه دارد.

امکان استفاده از Group Session تنها برای دارندگان حساب کاربری پریمیوم، به‌ویژه کاربران پلن خانوادگی، فراهم شده است. این قابلیت حداکثر از ۱۰۰ نفر کاربر پشتیبانی می‌کند؛ بااین‌حال، در‌حال‌حاضر تمام کسانی که در نشست‌ها حاضر می‌شوند، باید از لحاظ فیزیکی در یک‌جا حضور داشته باشند. 

قابلیتی که از دو روز پیش دردسترس قرار گرفته، نخستین نسخه از Group Session به‌حساب می‌آید و اسپاتیفای انتظار دارد بتواند آن را به‌مرورزمان ازطریق دریافت بازخوردهای بیشتر کاربران بهبود بخشد. امکان دارد در آینده کاربرانی که در یک فضای فیزیکی حضور ندارند، بتوانند در نشست‌های مختلف ازطریق قابلیت Group Session به یکدیگر ملحق شوند. ناگفته نماند Group Session به‌صورت مرحله‌ای دردسترس قرار می‌گیرد؛ بنابراین، اگر کاربر نسخه‌ی اشتراکی اسپاتیفای هستید و تاکنون آن را دریافت نکرده‌اید، نگران نباشید.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی قابلیت جدید اسپاتیفای دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات