اینتل جزئیات نسل بعدی حافظه‌های Opta‌ne و 3D NAND SSD را منتشر کرد

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اخبار جدید از بخش حافظه‌ی اینتل نشان می‌دهد نسل بعدی حافظه‌های Optane و حافظه‌های ۱۴۴ لایه‌ی 3D NAND SSD از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

زیرمجموعه‌ی راهکارهای حافظه‌ای اینتل جزئیات جدیدی از نسل بعدی حافظه‌های NAND و نسل دوم حافظه‌های Optane منتشر کرد. نسل دوم آپتین از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند و اطلاعات تکمیلی درباره‌ی آن‌ها در ماه جون منتشر خواهد شد. راب کروک، مدیر زیرمجموعه‌ی حافظه‌های غیر فرّار اینتل موسوم به NSG، با انتشار این اخبار همچنین اعلام کرد که Keystone Harbor در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

حافظه‌‌ی Keystone Harbor، نسل جدیدی از حافظه‌های SSD اینتل محسوب می‌شود که مجهز به حافظه‌ی QC LLC از نوع ۱۴۴ لایه‌ی 3D NAND است. اینتل همچنین در اخبار جدید اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۱ تمامی SSDهای خود را با فناوری ۱۴۴ لایه تولید خواهد کرد. غول دنیای پردازنده در بخشی از اخبار خود ادعا کرد که فروش SSDهای QLC از مرز ۱۰ میلیون قطعه گذشته است. از اخبار دیگر می‌توان به ادامه‌ی روند توسعه‌ی حافظه‌های PLC (پنج بیت در هر سلول) اشاره کرد. اینتل همچنین اعلام کرد که حافظه‌های Alder Stream Optane SSD را در سال جاری به‌صورت تک‌پورت و در سال آینده به‌صورت دو پورت به بازار عرضه خواهد کرد.

اینتل Optane

حافظه‌های Alder Stream Optane SSD از نسل دوم 3D XPoint Media بهره می‌برند که مزایای متعددی را نسبت به نسل قبلی دارد. از مزایای مهم می‌توان به بهره‌مندی از چهار لایه، نسبت به تک لایه‌ی نسل قبل اشاره کرد. کنترلر ASIC جدید با فرمور جدید که با PCIe 4.0 هماهنگ خواهد بود، از مزایای دیگر نسل دوم هستند. کروک می‌گوید ساخت 3D XPoint نسل جدید در کارخانه‌ی ریو رانکو اینتل در نیومکزیکو انجام می‌شود.

اخبار قبلی ادعا می‌کردند که اینتل چند کارخانه با توانایی تولید تراشه‌های حافظه‌های 3D XPoint دارد و هنوز محل تولید و ظرفیت در هریک از کارخانه‌ها را تعیین نکرده است. غول پردازنده همچنین یک قرارداد تأمین تراشه با Micron هم دارد. نکته‌ی مهم دیگر اینکه هنوز ظرفیت درایوهای جدید مشخص نیست، اما می‌دانیم که درایوهای DC P4800X با پورت دوگانه، توانایی ارائه‌ی ظرفیت‌های ۳۷۵ گیگابایت، ۷۵۰ گیگابایت و ۱/۵ ترابایت را دارند. با محاسبه‌ای ساده می‌توان ادعا کرد که با دو برابر شدن لایه‌ها، ظرفیت نیز دوبرابر شود و شاهد حداکثر ظرفیت سه ترابایتی برای حافظه‌های آتی باشیم.

3D XPoint

اینتل ادعا می‌کند که حافظه‌های آپتین با افزایش تقاضای شدید ازسوی کسب‌وکارها روبه‌رو شده‌اند. کریستی من، مدیر ارشد اینتل در بخش حافظه‌های دائمی آپتین DC می‌گوید بیش از ۲۰۰ شرکت از شرکت‌های حاضر در فهرست فورچون ۵۰۰ از حافظه‌های آپتین بهره می‌برند. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود توسعه‌ی نسل دوم 3D XPoiint DIMM را با کد نام Burlow Pass تأیید کرد. او همچنین اعلام کرد که اطلاعات تکمیلی پیرامون حافظه‌های مذکور در ماه جون منتشر خواهد شد. ظرفیت نسل کنونی این نوع از حافظه‌ها، ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت است.

از اطلاعات ناامیدکننده در اخبار جدید اینتل می‌توان به عدم توسعه‌ی حافظه‌های آپتین برای درایوهای قابل حمل اشاره کرد. به‌هرحال احتمال معرفی یک حافظه‌ی یک ترابایتی DIMM در زمان معرفی نسل جدید وجود دارد. درنهایت اطلاعاتی که از سوی اینتل منتشر شد، آینده‌ی روشنی را برای محصولات این شرکت در بخش آپتین نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات