سلطه AMD در بازار پردازنده آسیا؛ سهم ۶۰ درصدی پردازنده‌های رایزن در کره جنوبی

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
AMD به کسب سهم بیشتر در بازار پردازنده ادامه می‌دهد و امروز اکثریت بازار را در بخش مونتاژ شخصی کامپیوترها در آسیا در اختیار دارد.
تبلیغات

سلطه‌ی AMD بر بازار پردازنده روزبه‌روز بیشتر می‌شود. آخرین آمارها نشان می‌دهد تیم قرمز در بازار مونتاژ اختصاصی کامپیوترهای شخصی (DIY) در آسیا فرمان‌روایی می‌کند و فاصله‌ی زیادی با اینتل دارد. در بخشی از گزارش‌ها به سهم ۶۰ درصدی AMD در بازار کره‌ی جنوبی اشاره می‌شود که به‌مرور، سهم غول سنتی دنیای پردازنده را به چالش می‌کشد.

گزارش جدید از بازار پردازنده توسط گروه Tanawa Research منتشر شده است. این شرکت ادعا می‌کند که سهم AMD در بازار DIY PC رکورد جدیدی در بالاترین عدد تاریخی خود ثبت کرده است. آن‌ها اکنون ۶۰ درصد از بازار مذکور را در کره‌ی جنوبی در اختیار دارند. آمار دقیق، سهم پردازنده‌های رایزن را در بازار کره‌ی جنوبی ۶۰/۵۶ درصد بیان می‌کند که باتوجه به سهم حدودا ۵۰ درصدی آن‌ها در پایان سال ۲۰۱۹، رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. با شروع سال ۲۰۲۰، پردازنده‌های نسل سوم و دوم رایزن با تخفیف قابل‌توجهی به بازار عرضه شدند و خرده‌فروش‌ها نیز تخفیف جدیدی را روی آن‌ها اعمال کردند. همین روندها باعث شد تا کاربران با پردازنده‌هایی با ارزش عملکردی بسیار بالاتر نسبت به قیمت پرداختی، روبه‌رو شوند.

سهم AMD در بازار کره جنوبی

پردازنده‌های سری Ryzen 5 یکی از دلایل اصلی در موفقیت نسل سوم رایزن AMD در بازار کامپیوتر شخصی محسوب می‌شوند. این پردازنده‌ها، نسبت به رقبایشان یعنی Intel Core i5، ارزش افزوده و قدرت پردازشی بسیار بیشتری را به کاربر ارائه می‌کنند. رشد AMD در بازارها باعث شده است تا اینتل با کاهش فروش قابل‌توجهی در همه‌ی حوزه‌ها روبه‌رو شود. با ورود پردازنده‌های AMD Ryzen 3 به بازار که به‌زودی رخ خواهد داد، می‌توان سرنوشت مشابهی را برای پردازنده‌های Core i3 اینتل پیش‌بینی کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که باوجود نزدیک بودن عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دهمی اینتل، نمی‌توان انتظار تغییر چندانی را در وضعیت بازار DIY داشت. البته شاید سهم بازار تاحدودی به نفع اینتل تغییر کند، اما تغییر آن‌چنان محسوب و بزرگی نخواهد بود. به‌علاوه، فراموش نکنید که احتمالا در فصل سوم یا چهارم سال جاری، پردازنده‌های AMD Ryzen 4000 Vermeer مبتنی بر معماری Zen 3 به بازار عرضه خواهند شد که با کاهش بیشتر قیمت نسل‌های قبلی دوم و سوم همراه خواهد بود. درنتیجه مجددا می‌توان افزایش فروش پردازنده‌های قدیمی AMD را پیش‌بینی کرد.

AMD

بازار پردازنده‌های دسکتاپ، تنها بخشی نبود که افزایش شدید سهم AMD را تجربه کرد. حتی پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD هم نسبت به فصل گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تیم قرمز بالاترین آمار خود را در ۱۰ سال گذشته در کره‌ی جنوبی ثبت کرده است. اینتل همیشه سهم قابل‌توجهی از بازار لپ‌تاپ را در اختیار داشت تا اینکه AMD پردازنده‌های نسل سوم Ryzen 4000 Renoir را در دسته‌ی لپ‌تاپ به بازار عرضه کرد. پردازنده‌هایی که سطح بازدهی بسیار بالا را با کارایی و قدرت مثال‌زدنی و تعداد هسته‌ی بالا به کاربر ارائه می‌کنند.

سهم AMD در بازار پردازنده‌های حرفه‌ای به بیش از ۵۰ درصد رسیده است

سهم AMD از بازار پردازنده‌ی لپ‌تاپ تا ژانویه‌ی ۲۰۲۰، ۱۵ درصد گزارش می‌شد. گزارش‌های مال آوریل نشان می‌دهد که سهم تیم قرمز به ۲۲/۷۶ درصد افزایش یافته است. البته AMD می‌گوید سهم عمده‌ای از لپ‌تاپ‌های فروخته‌شده، مدل‌های پایین‌رده‌ی مجهز به نسل قبلی پردازنده‌ها یعنی Picasso Ryzen 3000 بوده‌اند. به‌هرحال نکته‌ی اصلی این بود که سهم AMD در بازار پردازنده‌ی لپ‌تاپ در فصل گذشته افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید. با عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های بیشتر مجهز به پردازنده‌های Ryzen 4000 به بازار می‌توان سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی را در آینده‌ی نزدیک برای AMD پیش‌بینی کرد.

سهم AMD در بازار

نکته‌ی جالب توجه اینکه سهم AMD از بازار کامپیوترهای مونتاژی تنها در آسیا افزایش نیافته است. درواقع آن‌ها در سرتاسر جهان به‌نوعی سهم اینتل را تهدید می‌کنند. تیم قرمز چندی پیش گزارش داد که بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار پردازنده‌های حرفه‌ای را در اختیار دارد.

آمارهای یکی از خرده‌فروش‌های دنیای پردازنده، Mindfactory، نشان می‌دهد که آن‌ها فروش بالایی را در پردازنده‌های نسل سوم و دوم از زمان عرضه‌ی پردازنده‌های Mattise تجربه کرده‌اند. Ingebor با ترکیب داده‌های منتشرشده ادعا می‌کند که پردازنده‌های رایزن بیش از ۳۰ هزار فروش یا ۹۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در همان آمار، فروش پردازنده‌های اینتل حدود پنج هزار قطعه گزارش می‌شود که به ۹ درصد می‌رسد. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه تنها پردازنده‌ها‌ی پرچم‌دار AMD Ryzen 9 3950X و Ryzen 9 3900X، فروشی بیش از کل فروش پردازنده‌های اینتل کور داشته‌اند.

سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor
سهم AMD در بازار پردازنده Ingebor

فروش بالای پردازنده‌های AMD نشان می‌دهد که آن‌ها موفق به ثبت رکورد جدید در فروش و درآمد هم شده‌اند. پردازنده‌های AMD Ryzen درآمد ۶ میلیون یورویی را برای شرکت سازنده به‌همراه داشتند، درحالیکه اینتل تنها موفق به کسب درآمد یک میلیون یورویی شد و ۱۴ درصد از سهم درآمد را به خود اختصاص داد. پردازنده‌های نسل سوم رایزن، محبوبیت زیادی در بازار دارند و از میان پرفروش‌ترین‌ها می‌توان به Ryzen 5 3600X اشاره کرد که در مدت مذکور، بیش از ۵۰ هزار قطعه از آن فروخته شد. دراین‌میان پردازنده‌های نسل دوم نیز هنوز فروش بالایی دارند و به لطف تخفیف‌های مناسب، با قیمت حدود ۱۰۰ دلار، پردازنده‌های ۶ و هشت هسته‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارند.

از گزارش‌های دیگر پیرامون فروش پردازنده‌ها می‌توان به گزارش سخت‌افزاری استیم اشاره کرد که هنوز اینتل را فرمان‌روای بازار گیمینگ کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد. البته در این بازار هم AMD با رشدی ثابت درحال پیشروی در کسب سهم بازار است. پردازنده‌های AMD در جدیدترین آمار استیم با رشد ۰/۵۸ درصدی به سهم ۲۱/۷۱ درصدی در بازار رسیده‌اند که بالاترین سهم از نوامبر ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. پردازنده‌های متنوعی از سری‌‌ رایزن ۳، رایزن ۵، رایزن ۷ و رایزن ۹ در کنار دیگر محصولات AMD در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات