چین آزمایش گسترده ارز دیجیتال ملی خود را آغاز می‌کند

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
چین استفاده از ارز دیجیتال حکومتی خود را به‌صورت آزمایشی آغاز می‌کند.
تبلیغات

چین از هفته‌ی آینده استفاده‌ی آزمایشی از ارز دیجیتال دولتی را در چهار شهر بزرگ خود آغاز خواهد کرد. بانک مرکزی چین در چند ماه اخیر روند توسعه‌ی ارز دیجیتال حکومتی موسوم به «یوان اکترونیکی» یا e-RMB را سرعت بخشیده است. یوان اکترونیکی اولین ارز مجازی است که توسط یک دولت رسمی ابداع و اداره خواهد شد.

بنا به گزارش رسانه‌های داخلی چین، استفاده‌ی آزمایشی از ارز دیجیتال جدید در شهرهای شنزن، سوژو، چنگدو، جنوب پکن، شیونگان و مناطقی که قرار است میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ باشند، آغاز شده است.

رسانه‌ی دولتی چاینا دیلی گزارش داده است که ارز دیجیتال چین به‌صورت رسمی در سیستم مالی شهرهای نامبرده ادغام شده است و برخی کارمندان دولت حقوق ماه می (اردیبهشت) خود را درقالب این ارز دریافت خواهند کرد.

سینا نیوز، دیگر رسانه‌ی چینی گزارش می‌دهد که از ارز جدید در شهر سوژو برای سیستم حمل و نقل درون‌شهری استفاده می‌شود و در ژیونگان تمرکز استفاده از این واحد مالی جدید روی غذا و خرده‌فروشی‌ها است. همچنین برخی گزارش‌ها ادعا دارند کسب‌وکارهایی ازجمله مک‌دونالدز و استارباکس برای شرکت در طرح آزمایشی حکومت چین موافقت کرده‌اند؛ هرچند استارباکس در بیانیه‌ای که برای گاردین فرستاده‌، این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال مانند علی‌پی (Alipay، متعلق به علی‌بابا) و وی‌چت پی (WeChat Pay متعلق به تنسنت) همین حالا هم در چین بسیار مشهور و متداول‌اند، اما این روش‌های پرداخت هیچ‌کدام جایگزینی برای ارزهای سنتی نیستند. 

ژو یوان، استاد دانشگاه پکینگ درمصاحبه با CCTV می‌گوید ازآنجایی که مبادلات مالی با پول نقد آفلاین است و اطلاعات معاملات مالی با استفاده از پلتفرم‌های پرداخت پراکنده است، بانک مرکزی چین قادر نبود روند گردش پول را به‌صورت درلحظه نظارت کند. یوان در این باره می‌گوید:

اگرچه از منظر کاربر، تغییر بسیار کمی رخ خواهد داد، از منظر نظارت بانک مرکزی، مدل‌های اقتصادی آینده، کسب‌وکارها و حکومت، این بزرگ‌ترین اتفاق است.

(توجه داشته باشید که ارز دیجیتال مورد اشاره در این مقاله با رمز ارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) متفاوت است.)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات