سخن‌گوی وزارت بهداشت: مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند

یک‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
سخن‌گوی وزارت بهداشت می‌گوید بهتر است افراد عادی نیز به‌منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا، از ماسک صورت استفاده کنند.
تبلیغات

پس از توصیه و تکذیب‌های متعدد برای زدن یا نزدن ماسک در کنترل شیوع ویروس کرونا، درنهایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید افراد برای حضور در مکان‌های عمومی ماسک استفاده کنند. بنابر همین موضوع، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز امروز در نشستی خبری گفت:

استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه‌نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند. البته تقدم همچنان بر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است. اگر به هر دلیلی موضوع در خانه ماندن رعایت نشد، ماسک‌های پارچه‌ای یا ماسک‌های قابل‌تهیه در منزل را می‌توان استفاده کرد.

جهانپور گفت:

قبلا می‌گفتیم استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود. برای افراد عادی که مجبور هستند تردد ضروری داشته باشند، توصیه می‌شود از ماسک با اولویت ماسک خانگی استفاده کنند. استفاده از ماسک‌های N95 برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

به‌گزارش ایرنا، سخن‌گوی وزارت بهداشت گفت روش تهیه‌ی ماسک خانگی به‌صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده و امروز دوباره منتشر می‌شود. جهانپور درباره‌ی میزان آزمایش کرونای انجام‌شده روی بیماران در ایران گفت تا امروز، بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ مورد به‌طورقطعی انجام شده و از این لحاظ، ایران رتبه‌ی یازدهم را در تعداد تست‌های آزمایشگاهی  و رتبه هفتم در موارد ابتلا به بیماری را تا روز گذشته داشته است.

جهانپور در توضیح گفت:

رتبه‌ی ایران از لحاظ موارد ابتلا در هر یک‌میلیون نفر جمعیت، ۲۹ است. به‌ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت، ایران از لحاظ مرگ‌و‌میر کشور سیزدهم و از لحاظ موارد بهبودیافته نیز پنجمین کشور دنیا است.

درحالی که امروز رئیس‌جمهور در جلسه‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت وضعیت برخی استان‌های کشور سفید است و آموزش‌و‌پرورش این اختیار را دارد تا در استان‌های سفید فعالیت خود را آغاز کند، رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت می‌گوید از نظر ابتلا به کرونا هیچ استانی در وضعیت سفید نیست. جهانپور همچنین می‌گوید ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد؛ اما نه‌تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌توان چنین چیزی را در‌حال‌حاضر اعلام کرد.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت درباره‌ی بروز اپیدمی در ایران و جهان می‌گوید:

در ژاپن، اپیدمی اتفاق نیفتاد و واژه‌ی اپیدمی وقتی گفته می‌شود که ۱ درصد جمعیت به ویروس مبتلا شده باشند. در ایران هم نمی‌توان گفت در همه‌جای کشور اپیدمی داریم. مرحله‌ی تک‌گیری و انفرادی در برخی مناطق کشور وجود دارد. در قسمت عمده، مناطق کشور در مرحله‌ی طغیان و در برخی شهرها در مرحله اپیدمی یا همه‌گیری هستیم؛ حتی در کره‌جنوبی هم اپیدمی اتفاق نیفتاده است.

جهانپور می‌گوید در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت. او می‌گوید آمارهای چین یک شوخی تلخ بود؛ زیرا بسیاری در جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ‌و‌میر کمتری دارد. وی تصریح کرد:

وضعیت تهران درزمینه‌ی کرونا قرمز است

همه‌ی این موارد مبتنی‌بر گزارش‌هایی بود که از چین مخابره می‌شد و به‌نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در‌این‌زمینه با همه‌ی دنیا کرد. اگر در چین گفته می‌شود دوماهه اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره‌ی آن فکر کرد.

سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونا درادامه گفت روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده؛ اما هنوز به مرحله‌ی مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت‌شده هم شکننده است. وی افزود اگر کوچک‌ترین اتفاقی در فاصله‌گذاری اجتماعی رخ دهد و موضوع ساده گرفته شود و همه فکر کنند این اپیدمی دوماهه است، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. جهانپور اعلام کرد هشدارها باید جدی گرفته شود و مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه‌چیز تمام شده است.

جهانپور درباره‌ی وضعیت تهران گفت:

وضعیت تهران درزمینه‌ی کرونا قرمز است. هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و موارد بستری و مرگ‌و‌میر مواجه بودیم، این مربوط به تهرانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم.

وی اشاره کرد انجام آزمایش کرونا برای همه‌ی افراد جامعه اجرایی نیست و ظرفیت بالفعل آزمایشگاهی امروز ما ۱۰ هزار آزمایش است و قابلیت افزایش تا ۲۰ هزار آزمایش را دارد. او توضیح داد این ظرفیت ۹۵ آزمایشگاه در کشور است.

وقتی از گستره‌ی جمعیتی ۸۵ میلیونی یا ۱۲ میلیونی استان تهران حرف می‌زنیم، با بسیاری از جاها (مانند کره‌جنوبی و آلمان) مقایسه‌کردنی نیست و حداقل هزار روز نیاز است که از همه‌ی مردم یک‌بار آزمایش گرفته شود. چنین چیزی علمی نیست و در توان ما هم نیست. باید روش مشخصی وجود داشته باشد که تعداد افراد کاهش پیدا کند و بعد‌از‌آن، تعداد اندکی آزمایش گرفته شود. حتی اگر به ۲۰ هزار آزمایش هم برسیم، به ۶۰۰ روز برای آزمایش افراد نیاز داریم.مقاله‌های مرتبط:ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوعفعالیت کسب‌وکارها به‌جز در تهران از ۲۳ فروردین آغاز می‌شودما مقابله با کرونا را برپایه‌ی آزمایش قرار ندادیم. اثبات شروع یا پایان بیماری مبتنی‌بر آزمایش اختصاصی کرونا است و هرروز انجام می‌شود؛ اما پایه و اساس برنامه‌ی ما بر این نیست. این درست نیست به‌سمت انجام آزمایش برای همه‌ی افراد یک شهر برویم. در کاری جدی به‌دنبال اقدامی شدنی هستیم. اگر غربالگری انجام می‌شود، باید کیفیت غربالگری در بسیج ملی مقابله با کرونا افزایش پیدا کند.

جهانپور گفت تکلیف آزمایش امروز افراد تا یک ساعت آینده هم مشخص نیست و ممکن است افراد پس از انجام آزمایش و منفی‌شدن آن، در جای دیگری به ویروس مبتلا شوند. او درباره‌ی تعداد افرادی که تاکنون در کشور غربالگری کرونا شده‌اند، گفت:

آمار غربالگری کرونا در کشور به حدود ۷۰ میلیون نفر رسیده است. از این به‌بعد، تعداد افراد کاهش پیدا می‌کند؛ چون بخش زیادی از جمعیت غربالگری شده‌اند. تعدادی از این موارد به بیمارستان‌ها ارجاع شده که درنهایت حدود ۳۱ درصد به‌عنوان موارد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری و بقیه برای مراقبت در منزل ارجاع شده‌اند.

جهانپور درباره‌ی بازگشایی مطب‌ها گفت درصورت تأمین اقلام بهداشتی و حفاظتی، آن‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند. وی درباره‌ی تعدیل نیرو در برخی بیمارستان‌های خصوصی گفت:

بسیاری از مراکز و بیمارستان‌های خصوصی درمعرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. البته بسیاری از این بیمارستان‌ها تلاش کرده‌اند نیروی انسانی خود را تعدیل نکنند. به‌هر‌حال، هیچ کارفرمایی مایل نیست سرمایه‌ی خود را تعطیل کند و زیر فشارهای اقتصادی ممکن است این اتفاق افتاده باشد. کادر درمانی و پرستاری که تعدیل شده باشند، حتی اگر در قالب‌های قراردادهای کوتاه‌مدت با وزارت بهداشت همکاری کرده باشند، تلاش می‌شود در جذب ۴،۵۰۰ پرستار از آن‌ها هم استفاده شود.

جهانپور می‌گوید قیمت ارزان‌ترین کیت در دنیا حداقل ۳۰۰ هزار تومان است و ما تعرفه‌ای برای این آزمایش نداریم؛ زیرا توصیه‌ای برای آن نداریم و ممکن است افراد از تعرفه‌های دیگر استفاده کنند. وی همچنین گفت به کسی توصیه نمی‌کنیم به هر روشی آزمایش کرونا بدهد؛ زیرا برخی افراد به‌دنبال پیداکردن ابزاری برای آرامش و وسواس‌های خود هستند و ممکن است فرد این آزمایش را بدهد و جواب منفی باشد و یک ساعت بعد مبتلا شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات