معرفی همه روش‌های انتقال وجه با گوشی

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
انتقال وجه
در این مطلب تمام روش‌های انتقال پول با گوشی را که از طریق سایت یا با استفاده از اپلیکیشن قابل انجام هستند، توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

این روزها به لطف گسترش اینترنت و بالا رفتن ضریب نفوذ آن در کنار همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، مشتریان بانک می‌توانند امور بانکی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، انجام دهند. امروزه دیگر پرداخت انواع قبض‌های خدماتی و شهری از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین درگاه‌های بانک الکترونیک ممکن شده و افراد را از مراجعه‌ حضوری به بانک‌ها بی‌نیاز کرده است.

البته خدمات بانکی محدود به پرداخت‌های اینترنتی نیست و حتی می‌توان مبالغ بسیار بالایی را نیز از طریق موبایل یا اینترنت بانک انتقال داد.بنابراین، لازم است کاربران با نحوه استفاده از این روش‌ها آشنا باشند و شرایط و محدودیت‌های هر روش را بدانند. در این مطلب قصد داریم شما را با این روش‌ها آشنا کنیم و تمام راه‌های انتقال وجه آنلاین در سیستم بانکی کشور را به شما توضیح دهیم.

این مقاله در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

انواع روش‌های آنلاین انتقال وجه

کاربران در سراسر دنیا برای انجام بسیاری از امور به سرویس‌های انتقال وجه به‌صورت آنلاین احتیاج دارند. در ایران چند سالی است که این امکان توسط اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی امکان‌پذیر شده و مردم هم بیشتر از قبل به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند.

انتقال وجه در شبکه شتاب

بسیاری از کاربران این روزها برای انتقال پول از روش انتقال وجه در شبکه شتاب یا همان کارت به کارت استفاده می‌کنند. این شیوه شاید ساده‌ترین، سریع‌ترین و امن‌ترین روش انتقال وجه باشد. برای انجام عملیات کارت به کارت فقط کافی است شماره کارت دریافت‌کننده وجه را داشته باشید و خودتان به‌عنوان مبدأ انتقال هم باید شماره کارت، CVV، تاریخ انقضا و رمز دوم (برای انتقال وجه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان) یا رمز پویا (برای مبالغ بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان) را داشته باشید تا هنگام انجام کارت به کارت این اطلاعات را وارد کنید.

با وجود تمام مزایایی که روش کارت به کارت دارد و یکی از پرکاربردترین روش‌های برای انتقال پول محسوب می‌شود اما این روش از نظر سقف مبلغ تراکنش محدودیت دارد و کاربر نمی‌تواند مبلغی بیش از ۱۰ میلیون تومان را کارت به کارت کند. البته همین مبلغ هم صرفا در همراه بانک قابل انتقال است.

پرداخت آنلاین

البته کارت به کارت تا سقف ۱۰ میلیون تومان هم فقط از طریق اینترنت بانک یا اپلیکیشن بانک ممکن است و اگر کاربر قصد داشته باشد با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی کارت به کارت انجام دهد سقف مبلغ انتقال پنج میلیون تومان است.

انتقال درون بانکی با شماره‌ حساب

اگر بخواهید مبلغی بیش از پنج یا ۱۰ میلیون تومان را انتقال دهید و فرصت مراجعه به بانک را هم نداشته باشید. می‌توانید از روش‌های اینترنتی دیگری جز کارت به کارت استفاده کنید. یکی از این روش‌ها برای انتقال پول انتقال از طریق شماره‌ حساب بین حساب‌های درون بانکی است.

در این روش می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا مبلغ دلخواه خود را به حساب مقصدی که در همان بانک است، منتقل کنید. برای مثال در صورتی که گیرنده و فرستنده‌ پول هر دو در بانک پارسیان حساب داشته باشند، می‌توان از طریق انتقال درون بانکی و در دست داشتن شماره‌ حساب مقصد، به‌صورت آنی مبلغ مورد نظر را انتقال داد.

در کنار این روش‌ها، دو روش دیگر هم برای انتقال وجوه بالا وجود دارد که روش‌هایی امن، آسان و پرکاربرد هستند. در ادامه این دو روش هم توضیح داده می‌شوند.

انتقال وجه از طریق ساتنا

سامانه ساتنا جایگزینی برای چک رمزدار بین بانکی است و در واقع شکل غیر فیزیکی و الکترونیکی آن محسوب می‌شود. این سامانه سیستمی برای نقل و انتقال الکترونیک مبالغ کلان و بالا میان بانک‌ها و موسسات مالی و کلمه ساتنا مخفف «سامانه تسویه ناخالص آنی» است.

انتقال وجه از طریق ساتنا با شماره کارت و شماره حساب، انجام نمی‌شود و صرفا در صورت در اختیار داشتن با شماره شبا برای حساب مبدأ و مقصد، امکان‌ استفاده از این سامانه و انتقال وجه از طریق آن وجود دارد.

حواله ساتنا در ساعات کاری بانک، یعنی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ انجام می‌شود. اگر در این بازه زمانی از طریق ساتنا عملیات انتقال وجه انجام دهید، پرداخت شما حداکثر در مدت ۳۰ دقیقه انجام می‌شود. نتیجه عملیاتی که خارج از این زمان انجام شود به روز کاری بعد موکول خواهد شد.

حداقل مبلغی که می‌توانید از طریق سامانه ساتنا منتقل کنید ۵۰ میلیون تومان است و سقف انتقال به روشی که برای انتقال انتخاب می‌کنید بستگی دارد. در صورتی برای حواله ساتنا روش مراجعه حضوری به بانک را انتخاب کنید محدودیتی در سقف تراکنش نخواهید داشت. البته در نظر داشته باشید که برای انتقال مبالغ بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، باید مدارک و شرح علت پرداخت را ارائه دهید.

کار با گوشی انرجایزر U710s

چنانچه بخواهید عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا را به صورت آنلاین، از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک، انجام دهید در انتخاب حداکثر مبلغ محدودیت خواهید داشت. سقف انتقال در روش آنلاین بسته به بانک مبدأ متفاوت خواهد بود اما در اکثر بانک‌ها، سقف انتقال آنلاین ساتنا در یک شبانه‌روز ۱۰۰ میلیون تومان و در یک ماه ۵۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس آخرین نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی که بانک مرکزی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعلام‌ کرده است، انتقال وجه بین بانکی از طریق ساتنا ۰٫۰۲ درصد مبلغ تراکنش‌ها تا سقف ۲۸ هزار تومان است.

مزایای استفاده از سیستم انتقال وجه ساتنا:

۱. سرعت بالا در واریز مبلغ به حساب مقصد

۲. عدم امکان لغو یا برگشت خوردن تراکنش در این روش

۳. از بین رفتن خطر انتقال پول در این روش؛ شما می‌توانید به راحتی مبلغ‌های کلان را با استفاده از سامانه ساتنا جا‌به‌جا کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که سامانه ساتنا همه روزه به جز جمعه‌ها، از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر به مشتریان بانک‌های مختلف سرتاسر کشور خدمت‌رسانی کرده و عملیات انتقال را در کمتر از نیم ساعت انجام می‌دهد. ساده شدن فرایند انتقال وجه، بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک مهم‌ترین مزیت حواله ساتنای بانک مرکزی است.

انتقال وجه از طریق پایا

سامانه پایا در واقع یک سیستم الکترونیکی جامع بین بانکی است که توسط بانک مرکزی طراحی شده و مخفف عبارت سامانه «پایاپای الکترونیک» است. کار با این سامانه شرایط ویژه دارد و صرفا برای انتقالات وجه با ویژگی‌های خاصی امکان‌پذیر است. با استفاده از سامانه پایا می‌توانید مبادله‌های خرد بین بانکی خود را با تعداد انبوه انجام دهید.

پایا این مزیت را برای مشتریان بانکی دارد که بتوانند مبالغ خرد را در دفعات متعدد، بدون نیاز به پر کردن فرم‌های متعدد و با یک درخواست، از حساب بانکی خود در یک بانک، به حساب‌های بانکی سایر اشخاص در دیگر بانک‌ها انتقال دهند. به این ترتیب، با این روش در وقت مشتریان و هزینه کارمزدهای بانکی، صرفه‌جویی می‌شود.

این سامانه الکترونیکی دستور انتقال وجوه متعدد را از بانک مبدأ دریافت کرده و بعد از پردازش این دستورات آن‌ها را برای انجام به بانک‌‌های مقصد ارسال می‌کند. انتقال دسته‌ای پول، برای مثال برای پرداخت حقوق و مستمری، پرداخت سود سهام، اقساط وام، پرداخت اجاره بها و پرداخت‌های دوره‌ای از مواردی است که سامانه پایا برای انتقال آن‌ها می‌تواند بسیار مفید و کاربری باشد.

برای استفاده از سامانه پایا جهت انتقال وجه لازم است شماره شبا (شماره حساب بانکی ایرانیان) داشته باشید و آن را هنگام انجام عملیات انتقال پول در سامانه پایا ثبت کنید. سامانه پایا از طریق دو زیرسامانه خود یعنی برداشت مستقیم (بم) و واریز مستقیم (وم) عملیات‌ بانکی را انجام می‌دهد.

  • واریز مستقیم (وم): با استفاده از امکان واریز مستقیم پایا، مشتری یک بانک به بانک خود اجازه می‌دهد که مبالغ مشخصی را در تاریخ و زمان‌های معین از حسابش برداشت کرده و به حساب اشخاص دیگر، در سایر بانک‌ها، واریز کند. مثلا شما به‌عنوان صاحب حساب به بانک اعلام می‌کنید که در زمان مشخصی، مبلغ معینی را از حساب شما برداشت کند و آن را به‌عنوان اجاره بها به حساب صاحب‌خانه‌تان انتقال دهد.
    • برداشت مستقیم (بم): در این روش مشتری به بانک اجازه می‌دهد در زمان‌های مشخص‌شده مبالغ تعیین‌شده‌ای را از حساب ‌اشخاص دیگر در همان بانک یا سایر بانک‌ها برداشت کند و به حساب او واریز کرده و انتقال دهد. این عملیات حتما باید از قبل مورد توافق بدهکار و بستانکار قرار گرفته باشد و هر دو در یکی از شعب بانک، در خصوص این توافق قراردادی را امضا کنند تا نشان دهد که بدهکار و بستانکار اجازه و اختیار واریز مستقیم برداشت مستقیم را به بانک می‌دهند.

به‌طور کلی، ثبت حواله پایا به سه شیوه انجام می‌شود: شیوه اول مراجعه حضوری به شعبه بانک است و شیوه دوم، استفاده از اینترنت بانک است. در هر دو روش یادشده محدودیت در مبلغ وجه منتقل‌شده وجود دارد و سقف این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

انتقال پول

در کنار تمام این شرایط و ویژگی‌ها انتقال وجه از طریق پایا در چند چرخه‌‌ (سیکل‌) در یک شبانه‌روز انجام می‌شود. اولین چرخه در ساعات انتقال وجه سامانه پایا حوالی ساعت ۴ صبح و چرخه دوم هم حدود ساعت ۱۰:۴۵ صبح است. سومین چرخه حوالی ساعت ۱۴:۴۵ انجام می‌شود و در نهایت، حدود ساعت ۱۷:۴۵ آخرین چرخه انجام می‌شود. بنابراین، انتقال وجه از طریق پایا آنی و به محض درخواست انجام نمی‌شود و ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا تسویه صورت بگیرد.

این نکته را هم فراموش نکنید که شروع چرخه انتقال وجه پایا در روزهای تعطیل رسمی حدود ساعت ۱۳:۴۵ است اما وجه منتقل‌شده در نخستین چرخه اولین روز غیرتعطیل به حساب مقصد واریز می‌شود. در روز پنج‌شنبه هم انتقال وجه پایا فقط تا ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه انجام می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم انتقال وجه پایا:

۱. حذف هزینه‌های انتقال پول، مثل هزینه‌های تحصیل‌‌داری و…

۲. کاهش هزینه خدمات بانکی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها

۳. امکان ابطال حواله بین بانکی قبل از تاریخ سررسید

۴. امکان صدور حواله الکترونیک بین بانکی به تاریخ سررسید

۵. کاهش استفاده از چک، ایران چک و چک رمزدار و از بین رفتن خطرات احتمالی آن‌ها

به کارمزد انتقال وجه بین بانکی پایا در دستور پرداخت انفرادی و پرداخت گروهی ۰٫۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲۴۰ تومان و سقف ۳ هزار تومان و در پرداخت گروهی یک هزار و دویست تومان هر فایل به اضافه هر واریز ۱۲۰ تومان کارمزد تعلق خواهد گرفت.

هرچند سامانه پایا برای انتقال مبالغ خرد و ساتنا برای جابه‌جایی مبالغ کلان کاربرد دارد اما تنها تفاوت این دو روش پرداخت را نمی‌توان به میزان مبلغ قابل انتقال محدود کرد. همان‌طور که پیشتر ذکر شد، سامانه‌ی پایا همچون ساتنا آنی نبوده و سه تا چهار چرخه (سیکل) در یک دوره ۲۴ ساعته زمان می‌برد تا تسویه شود.

ساتنا که عنوان کامل آن سامانه‌ی تسویه‌ی ناخالص آنی است، بصورت آنی منتقل شده و برای مبالغی از ۱۵۰ میلیون ریال قابل استفاده است، حال آنکه پایا تنها تا مبالغ ۵۰۰ میلیون ریال قابل استفاده است.

انتقال وجه از طریق سامانه پل

سامانه پل یا «پرداخت لحظه‌ای» سامانه‌ای که بانک مرکزی دو سال قبل معرفی کرده و انتقال وجوه نسبتا خرد را انجام می‌دهد. برای نقل و انتقال پول در این سامانه باید از شماره حساب یا شماره شبا استفاده کرد و به این ترتیب، امکان جابه‌جایی وجه از طریق شماره کارت در این سامانه الکترونیکی وجود ندارد.

سامانه پل در ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال است و همان طور که از نام این سامانه یعنی «پرداخت لحظه‌ای» پیدا است نقل و انتقال وجه در سامانه پل بلافاصله پس از دستور کاربر و با سرعت بالا اجرا و انجام می‌شود. در سامانه پل مبالغ تا سقف ۱۵ میلیون تومان امکان جابه‌جایی دارند. برتری انتقال وجه از طریق سامانه پل کارمزد کمتر این روش نسبت به سرویس کارت به کارت است.

کارمزد نقل و انتقال پول در سامانه پل ۰.۰۲ درصد از کل مبلغِ منتقل‌ شده است که کمتر از میزان کارمزد در روش کارت به کارت است. البته حداقل مبلغ کارمزد در این سامانه ۵۰۰ تومان است؛ یعنی حتی اگر مبلغ منتقل‌شده اندک بوده و کارمزد آن کمتر از ۵۰۰ تومان شود هم لازم است شما مبلغ ۵۰۰ تومان را به‌عنوان کارمزد انتقال وجه پرداخت کنید.

انتقال وجه آنلاین

مزایای استفاده از سامانه پل:

۱. امکان انتقال وجه در هر ساعتی از شبانه‌روز

۲. کارمزد کمتر نسبت به سامانه‌های پایا و ساتنا

برای انتقال وجه در سامانه پل در کنار امکان مراجعه حضوری به شعبه بانک مورد نظر و تکمیل فرم واریز سامانه پرداخت لحظه‌ای، می‌توایند از دو روش آنلاین که نیازی به مراجعه حضوری ندارند هم استفاده کنید:

روش اول انتقال وجه از طریق موبایل بانک است؛ در این روش کافی است روی گوشی هوشمند خود اپلیکیشن موبایل بانک نصب کنید تا بتوانید با استفاده از آن در هر ساعت از شبانه‌روز اقدام به جابه‌جایی وجه کنید.

روش دوم انتقال وجه از طریق اینترنت بانک است؛ در صورتی که به گوشی تلفن هوشمند دسترسی ندارید و یا در گوشی هوشمند خود اپلیکیشن همراه بانک را نصب نکرده‌اید می‌توانید با ورود به سایت و اینترنت بانک، عملیات انتقال وجه را انجام بدهید.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ۲۳ بانک تجاری به سامانه پل متصل هستند و بنابراین، مشتریان این بانک‌ها می‌توانند برای انتقال وجه از این سامانه استفاده کنند. این بانک‌ها عبارتند از: مرکزی، ملی، دی، سامان، سرمایه، آینده، شهر، سینا، پارسیان، پاسارگاد، کشاورزی، اقتصاد نوین، توسعه تعاون، صادرات، گردشگری و... .

انتقال وجه از طریق سامانه چکاوک

ممکن است مایل باشید وجهی را به‌صورت چک به شخص دیگری انتقال دهید. برای این نیاز نیز سامانه‌ای به نام چکاوک راه‌اندازی شده که سامانه‌ای برای انتقال تصویر چک است. بنابراین، سامانه چکاوک برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از چک به عنوان یکی از انواع روش‌های انتقال وجه استفاده کنند.

در این روش، در شرایطی که شما چک رمزدار بانکی دریافت کرده‌اید می‌توانید آن را به بانک بدهید، بانک چک شما را اسکن و تصویر آن را با شماره حساب و نام دریافت‌کننده به سامانه منتقل می‌کند. در مرحله بعد، شعبه باید چک و مشخصات شما و چک را تایید کند و اطلاعات را برای بانک مقصد ارسال کند. بانک مبدأ هم بعد از بررسی اطلاعات، مبلغ چک را پرداخت می‌کند.

به طور کلی، سامانه چکاوک با هدف پردازش دقیق و کامل چک‌های صادر شده و همچنین نظارت بانک مرکزی بر فرایند پرداخت‌های مالی که با استفاده از چک انجام می‌شود، طراحی و راه‌اندازی شده است. بنابراین، بانک مرکزی سامانه‌ چکاوک را برای پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌ بانکی و انجام تراکنش‌های مبتنی بر آن‌ها به صورت الکترونیکی راه‌اندازی کرده است. با این سامانه تصویر چک به جای نسخه فیزیکی آن برای پردازش نهایی به بانک مربوطه ارسال و نتیجه پردازش و بررسی هم به صورت الکترونیکی به شعبه پذیرنده چک بازگردانده ‌می‌شود.

استفاده از امکانات سامانه چکاوک شرایط و قوانین ویژه‌ای دارد. چک‌ها در صورتی امکان پردازش در این سامانه را دارند که از شرایط اعلام‌شده برخوردار باشند. یکی از شرایط این است که چک نباید در وجه حامل صادر شود؛ علاوه بر این، چک بانکی باید به نام شخصی صادر شود که متقاضی صدور چک درخواست می‌کند. شرط سوم این است که تاریخ چک با حروف نوشته شود. در نظر داشته باشید که شماره و مهر دارنده چک و همچنین مهر شعبه حتما روی چک درج شده باشد. همچنین، خاطرتان باشد که واژه «حواله کرد» از این چک‌ها حذف می‌شود.

مزایای استفاده از سامانه چکاوک:

۱. کاهش زمان مربوط به پروسه سامانه پایا جهت نقد کردن چک‌ها

۲. امکان نظارت کامل و دقیق بر تمام مراجع مالی کشور

۳. اعلام سریع گزارش‌هایی از چک‌های برگشت‌خورده

۴. امکان رهگیری آنی شرایط چک‌های صادرشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی

۵. امکان تهیه گزارش‌هایی مربوط به فرآیند تسویه و برگشت خوردن چک‌ها

انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌ها

استفاده از اپلیکیشن‌ها یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها برای انتقال وجه و جابه‌جایی پول است. برخی اپلیکیشن‌ها مربوط به خود بانک‌ها هستند و برخی دیگر اپلیکیشن‌ها و سوپراپلیکیشن‌ها هستند که در کنار خدماتی مثل کارت به کارت از انواع بانک‌ها، خدمات مالی دیگری مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، اعتبارسنجی، خرید بلیت و... را ارائه می‌دهند.

همراه کارت، آپ، تاپ، ایوا، اپلیکیشن ۷۲۴، هف‌هشتاد، سکه و... جزء اپلیکیشن‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان خدمات بانکی و مالی مختلف، از جمله کارت به کارت و انتقال وجه، را انجام داد. انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌ها و سوپراپلیکیشن‌ها، اعم از انواع بانکی و غیر بانکی آن‌ها، مزایای مختلفی دارد. هرچند هر یک از این اپلیکیشن‌ها برخی امکانات خاص خود را دارند اما مزیت امن بودن، امکان انتقال سریع وجه، پشتیبانی از بانک‌های مختلف و... ویژگی مشترکی میان آن‌ها است و به همین دلیل است که جابه‌جایی پول از طریق این ابزارها به روش محبوب و پرکاربردی تبدیل شده است.

اپلیکیشن انتقال پول

برای عملیات کارت به کارت از طریق اپلیکیشن‌ها و سوپراپلیکیشن‌ها لازم است اطلاعات خاصی درباره کارت بانکی خود داشته باشید و هنگام انجام عملیات انتقال وجه این اطلاعات را در اپلیکیشن وارد کنید. شماره کارت مقصد، شماره کارت مبدأ، رمز دوم (برای جابه‌جایی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان) یا رمز پویا (برای جابه‌جایی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان)، CVV2 و تاریخ انقضای کارت مبدأ را در اختیار داشته باشید.

در خصوص استفاده از اپلیکیشن‌ها این نکته را هم در نظر داشته باشید که شماره موبایلی که با آن قصد ثبت نام در یا ورود به اپلیکیشن را دارید باید به نام شما باشد؛ یعنی با کد ملی شما و قاعدتا با کد ملی که با آن حساب بانکی باز کرده‌اید مطابقت داشته باشد.

انتقال وجه از طریق کد USSD

ممکن است بسیاری از افراد گوشی هوشمند نداشته باشند تا از طریق اپلیکیشن‌های بانکی بتوانند عملیات انتقال وجه را انجام دهند. این افراد در صورتی که نخواهند از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک یا عابربانک‌ها این انتقال را انجام دهند چطور می‌توانند پولی را جابه‌جا کنند؟

برای حل این چالش می‌توانید با یک گوشی ساده، بدون نیاز به اپلیکیشن‌های بانکی و تنها با استفاده از کدهای دستوری (همان کدهای USSD) عملیات انتقال وجه را انجام دهید. البته این خدمت در تمام بانک‌ها فعال نیست چراکه برخی از بانک‌ها اعتقاد دارند استفاده از کد دستوری برای انتقال پول شیوه امنی نیست. با وجود این، برخی بانک‌ها مانند سپه، صادرات، پاسارگاد و... چنین امکانی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

برای این که بتوانید از کدهای USSD در هر بانکی استفاده کنید باید از دو شرط ضروری برخوردار باشید: اول، امکان انتقال وجه از طریق کد دستوری از سوی بانک مورد نظر شما فراهم شده باشد؛ دوم، کارت شما در سامانه پیوند بانک مرکزی تعریف شده باشد.

در صورتی که کارت بانکی بانک سپه را در اختیار دارید کافی است در گوشی ساده خود، کد دستوری #765* را وارد کرده و دکمه برقراری تماس را فشار دهید. روی صفحه نمایش گوشی خود گزینه‌های موجودی، چک، شبا، رمز، قبض، کارت به کارت و شارژ را می‌بینید. عدد ۶ را که مربوط به خدمات کارت به کارت است وارد کنید.

در ادامه لازم است شماره کارت مقصد را که می‌خواهید مبلغی را به آن انتقال دهید، وارد کنید. در مرحله بعد باید مبلغ واریزی مورد نظر خود را، که در اکثر بانک‌ها نباید کمتر از پنج هزار تومان باشد، وارد کنید. در گام بعد لازم است شماره کارت بانک سپه خود را وارد کنید.

پس از آن، لازم است رمز دوم یا رمز پویای خود را وارد کنید. اگر مایل به وارد کردن رمز دوم هستید گزینه ۲ را انتخاب کنید اما اگر می‌خواهید رمز پویا دریافت کنید، گزینه ۱ یعنی درخواست رمز پویا را وارد کنید. زمانی که رمز پویا به‌صورت پیامک برای شما ارسال شد لازم است کد دستوری #100*765* را شماره‌گیری کرده و در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود رمز پویای دریافت‌شده را وارد کنید.

در ادامه، مبلغ و نام شخص دریافت‌کننده آن به شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات را با دقت بررسی کنید و در صورتی که اطلاعات درست و صحیح بود آن‌ها را تایید کنید. با انجام این مراحل فرایند انتقال وجه به پایان می‌رسد.

برای کارت به کارت کردن پول از طریق کد دستوری در سایر بانک‌ها هم مراحل کم‌وبیش مشابهی وجود داردو البته کدهای دستوری بانک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. برای کارت به کارت با کد USSD بانک صادرات باید کد #719* را شماره‌گیری کنید. این فرایند برای مشتریان بانک پاسارگاد هم با کد دستوری #720* انجام می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • از چه راه‌هایی می‌توان به‌صورت آنلاین انتقال وجه انجام داد؟

    انتقال وجه در شبکه شتاب، انتقال وجه از طریق ساتنا، انتقال وجه از طریق پایا، انتقال وجه از طریق سامانه پل، انتقال وجه از طریق سامانه چکاوک، انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌ها، انتقال وجه از طریق کد دستوری (USSD)

  • سقف مبلغ قابل انتقال در فرایند کارت به کارت چقد است؟

    انتقال وجه به شیوه کارت به کارت تا سقف ۱۰ میلیون تومان از طریق اینترنت بانک یا اپلیکیشن بانک امکان‌پذیر است.

  • حداقل و حداکثر مبلغ قابل انتقال از طریق سامانه ساتنا چقدر است؟

    حداقل میزان انتقال وجه از طریق ساتنا ۵۰ میلیون تومان است اما سقفی برای انتقال وجه از این طریق وجود ندارد.

  • حداقل و حداکثر مبلغ قابل انتقال از طریق سامانه پایا چقدر است؟

    سامانه پایا برای انتقال مبالغ خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

  • سامانه چکاوک چیست؟

    سامانه چکاوک برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از چک به عنوان یکی از انواع روش‌های انتقال وجه استفاده کنند. اگر چک رمزدار بانکی دریافت کردید آن را به بانک بدهید، بانک چک را اسکن و تصویر آن را با شماره حساب و نام دریافت‌کننده به سامانه منتقل می‌کند. بانک بعد از بررسی چک و مشخصات اطلاعات را برای بانک مقصد ارسال و بعد از بررسی اطلاعات، مبلغ چک را پرداخت می‌کند.

  • برای عملیات کارت به کارت به چه مواردی مورد نیاز است؟

    شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و تاریخ انقضا کارت مبدأ و شماره کارت مقصد.

  • روش کارت به کارت از طریق کد دستوری چیست؟

    اگر گوشی شما هوشمند نیست و نمی‌توانید از اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت استفاده کنید می‌توانید از کد دستوری یا کد USSD استفاده کنید. بانک‌ها کد دستوری اختصاصی خود را دارند. کد دستوری بانک سپه #765*، بانک صادرات #719* و بانک پاسارگاد #720* است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات