سود سپرده در بانک‌ها چطور محاسبه می‌شود؟

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
سپرده‌گذاری در بانک‌ها شرایط و قوانین مختلفی دارد، بطوریکه محاسبه‌ی سود سپرده نیز تابع قوانین و فرمول‌هایی است که باید از آن آگاه بود تا بتوان سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای انجام داد.
تبلیغات

این روزها بسیاری از افراد به دنبال یافتن بهترین راه برای سرمایه‌گذاری اندوخته‌ی خود با توجه به شرایطی هستند که مطلوب باشد. سپرده‌گذاری در بانک برای دریافت سود ماهیانه، ورود به بازار سرمایه از طریق خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بورس یا سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز یا املاک از جمله‌ی روش‌هایی است که افراد برای اندوخته‌های خود در پیش می‌گیرند. البته میزان سرمایه‌ی اندوخته شده در کنار انتظار و شرایط سرمایه‌گذار می‌تواند انتخاب‌های متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. برای مثال سرمایه‌گذاری در بازار بورس دارای سودی متغیر است و حتی می‌تواند در صورت سرمایه‌گذاری اشتباه یا سقوط بازار بورس موجب از دست رفتن سرمایه‌ی اولیه را نیز فراهم آورد. بازار طلا و املاک نیز معمولا به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته می‌شوند و سود اصلی سرمایه‌گذاری در این دو حوزه پس از گذشت مدتی طولانی کسب می‌شود، حال آنکه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مستلزم داشتن سرمایه‌ای کلان است. در این بین، سپرده‌گذاری در بانک یکی از روش‌های کم ریسک و در عین حال سودده در کوتاه مدت است، بطوریکه می‌توان انتظار داشت در ازای هر مبلغی، بصورت ماهیانه شاهد دریافت سودی باشیم. البته سپرده‌گذاری در بانک‌های مختلف نیز مستلزم آگاهی از شرایط و نحوه پرداخت سود است.

در صورتی که فردی به دنبال این باشد که بصورت دوره‌ای سود پول خود را بدون تقبل هر گونه ریسکی دریافت کند، افتتاح حساب پس‌انداز کوتاه یا بلندمدت بهترین روش سرمایه‌گذاری برای چنین افرادی است. براساس آخرین مصوبه‌ی بانک مرکزی، میزان سودی که باید بانک‌ها به حساب‌های سپرده‌گذاری بلند مدت پرداخت کنند، ۱۵ درصد و برای سپرده‌گذاری کوتاه مدت ۱۰ درصد تعیین شده است. البته نمی‌توان مصوبه‌ی بانک مرکزی را مبنای تصمیم‌گیری قرار داد، چراکه در بانک‌های مختلف طرح‌های متفاوتی برای سپرده‌گذاران بلند و کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

براساس قانون بانک مرکزی، حساب سپرده‌گذاری بلند مدت یک ساله و کوتاه مدت ۶ ماه است، حال آنکه در حال حاضر بانک‌های مختلف شرایط متنوعی را برای سپرده‌گذاری مشخص کرده‌اند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، محاسبه‌ی سود سپرده‌گذاری براساس کمترین مبلغی است که در حساب بانکی شما قرار گرفته است. برای مثال در صورتی که حساب سپرده‌گذاری خود را با موجودی ۲۰۰ میلیون ریالی افتتاح کنید، حتی در صورت اضافه کردن به موجودی، بانک سود سپرده‌ی شما را با همان مبلغ ۲۰۰ میلیون ریالی محاسبه می‌کند و از این‌رو افزایش مبلغ سپرده تاثیری در میزان سود ندارد؛ البته این موضوع هم برای بانک‌های مختلف تابع قوانین متفاوتی است.

اما سود سپرده چطور محاسبه می‌شود؟ برای محاسبه‌ی سود سپرده، ما قانون بانک‌مرکزی را مبنا قرار می‌دهیم که البته با کمی تغییرات ساده برای بانک‌های مختلف قابل محاسبه است. در صورتی که ۱۰۰ میلیون تومان بصورت بلند مدت در بانک سرمایه‌گذاری کنید، محاسبه‌ی میزان سود از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(مدت به روز*نرخ سود* مبلغ سپرده‌گذاری) برای تعداد روزهای سال تقسیم می‌شود.

در صورتی که بخواهیم سود ماهیانه‌ی ۱۰۰ میلیون تومان را براساس نرخ ۱۵ درصدی محاسبه کنیم، باید حاصلضرب ۱۰۰*۰/۱۵*۳۰ که عدد ۴۵۰ میلیون به دست می‌آید. در مرحله‌ی بعد این رقم را تقسیم بر ۳۶۵ می‌کنیم که حاصل آن ۱٫۲۳۲٫۸۷۶ می‌شود. در واقع این عدد، مبلغ سود ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۵ درصد برای یک ماه است.

البته برای راحتی کار، محاسبه‌گرهایی مختلفی نیز در اینترنت وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدام به محاسبه سود پرداختی کرد. برای مثال محاسبه‌گر سود سپرده‌های بانک پارسیان، با ورود مبلغ و انتخاب سود سپرده‌ی ۱۵ درصدی برای یک سال که به نظر می‌رسد تنها گزینه‌ی این بانک برای سپرده‌گذاری است، در طول یک سال سود ۷.۵ میلیون تومانی را نتیجه می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات