نسخه‌های جدید کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1650 با حافظه‌ی GDDR6 معرفی شدند

شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سازنده‌های متفرقه نسخه‌های جدید کارت گرافیک GeForce GTX 1650 را معرفی کردند که از حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برند.
تبلیغات

کارت گرافیک انویدیا GeForce GTX 1650 در سال ۲۰۱۹ معرفی شد؛ اما با وجود قیمت ارزان ۱۵۰ دلاری، حتی مشتریان پایین‌رده و بازار اقتصادی را هم راضی نکرد. در همان سال، نسخه‌ی دیگری از این کارت گرافیک انویدیا در خانواده‌ی Super معرفی شد که بهبود کارایی و قدرت را با قیمت نه‌چندان بیشتر به‌همراه داشت. به‌هرحال، اکنون ظاهرا نسخه AIB کارت جدید حافظه‌ی GDDR6 را با بهبود جزئی  کارایی به کارت گرافیک GTX 1650 می‌افزاید.

کارت گرافیک GeForce GTX 1650 مبتنی‌بر معماری تورینگ ساخته شده و به ۸۹۶ هسته‌ی CUDA مجهز است. سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی ۱،۶۶۵ مگاهرتز و چهار گیگابایت حافظه از قابلیت‌های دیگر محصول انویدیا هستند. کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1650 و GeForce GTX 1660، تنها نمونه کارت‌های‌ گرافیک مبتنی‌بر تورینگ بودند که از حافظه‌ی GDDR5 با حداکثر سرعت هشت گیگابیت‌برثانیه بهره می‌بردند.

کارت گرافیک GeForce GTX 1650 مجموع پهنای باند ۱۲۸ گیگابایت‌برثانیه را با رابط باس ۱۲۸ بیتی ارائه می‌کرد. کارت مذکور در زمان عرضه توانایی ارائه‌ی کارایی و قدرت کافی را نداشت و حتی دربرابر محصولی همچون GTX 1060 سه‌‌گیگابایتی و محصولات AMD مبتنی‌بر معماری Polaris نیز شکست می‌خورد.

اگرچه قیمت ۱۵۰ دلاری GeForce GTX 1650 آن را برای برخی از کاربران جذاب می‌کرد، در همان زمان، گزینه‌های ارزان‌تری مبتنی‌بر معماری‌های پاسکال و پولاریس دردسترس بودند که با وجود قدیمی‌تربودن، کارایی و سرعت بیشتری داشتند. همان‌طورکه گفته شد، نسخه‌ی بعدی موسوم به GTX 1650 Super به بازار آمد تا نقص‌های نسخه‌ی معمولی را جبران کند. هسته‌ی پردازشی TU116 مجهز به ۱،۲۸۰ هسته‌ی CUDA و حداکثر سرعت تقویت‌شده‌ی ۱،۷۲۵ مگاهرتز، نسخه‌ی جدید را یک سروگردن بالاتر از نسخه‌ی اصلی قرار می‌داد. استفاده از چهار گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعت ۱۲ گیگابیت‌برثانیه و پهنای باند ۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه، نسخه‌ی Super را بسیار جذاب‌تر کرده بود.

Nvidia GeForce GTX 1650 D6

فوریه‌ی سال جاری، اخباری مبنی‌بر توسعه‌ی نسخه‌ی GDDR6 از پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 به‌گوش رسید. اکنون با عرضه‌ی نسخه‌های متفرقه (AIB) کارت مذکور همچون MSI D6، شاهد استفاده از GDDR6 در GeForce GTX 1650 هستیم که سرعت ۱۲ گیگابیت‌برثانیه و پهنای باند ۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه‌‌ای برابر با نسخه‌ی Super دارد. بررسی‌‌های اولیه از کارت گرافیک GeForce GTX 1650 D6 هم منتشر شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به Expreview اشاره کرد. نسخه‌ی آزمایش‌شده، حداکثر سرعت کلاک ۱،۵۹۰ مگاهرتز داشت که با وجود کمتربودن درمقایسه‌با کلاک ۱،۶۶۵ مگاهرتزی نسخه‌ی GDDR5، توان طراحی را در محدوده‌ی ۷۵ وات نگه می‌دارد.

استفاده از حافظه‌ی GDDR6 سرعت کارت گرافیک را میانگین تا ۶ درصد افزایش داد

آزمایش کارت گرافیک جدید انویدیا آن را در هشت بازی متنوع درمقایسه‌با نسخه‌ی GDDR5 بررسی کرد. نتایج بنچمارک نشان می‌دهد نسخه‌ی GDDR6 میانگین ۶ درصد کارایی و سرعت بیشتری از نسخه‌ی GDDR5 دارد و حداکثر تفاوت آن‌ها نیز به ۱۲/۵ درصد می‌رسد.

دو نسخه از کارت گرافیک GeForce GTX 1650 در توان مصرفی نیز مقایسه شدند که بازهم نسخه‌ی GDDR6 عملکرد بهتری از خود نشان داد. میانگین مصرف نیروی نسخه‌ی جدید ۷۶ وات و در حالت سکون ۹ وات بود. درحالیکه میانگین نیروی مصرفی نسخه‌ی اولیه، ۸۳ وات گزارش می‌شود. به‌هرحال نسخه‌ی GDDR5 به‌خاطر سرعت کلاک بالاتر، مصرف نیروی بیشتری دارد و حداکثر مصرف آن به ۱۰۰ وات می‌رسد. این در حالی است که میانگین مصرف نیروی کارت GeForce GTX 1650 D6 حداکثر ۹۳ وات است. ازلحاظ دمایی هم، نسخه‌ی جدید حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را ثبت و در پیکربندی پیش‌فرض، سرعت کلاک حدود ۱،۸۰۰ مگاهرتز را حفظ می‌کند.

Nvidia GeForce GTX 1650 D6
Nvidia GeForce GTX 1650 D6
Nvidia GeForce GTX 1650 D6
Nvidia GeForce GTX 1650 D6

کارت گرافیک GeForce GTX 1650 D6 پس از اورکلاک، تا ۱۰ درصد بهبود کارایی را افزایش می‌دهد. قابلیت اورکلاک این کارت ۲۰۰ مگاهرتز در هسته و ۳۷۵ مگاهرتز در حافظه ممکن است که با اورکلاک‌کردن، حافظه به سرعت ۱۵ گیگابیت‌برثانیه و فرکانس حداکثری ۲،۱۳۰ مگاهرتز می‌رسد.

بهبودهایی که در نسخه‌ی اخصاصی GeForce GTX 1650 اعمال شده است، کارایی آن را به کارت گرافیک AMD رقیب Radeon RX 470 نزدیک می‌کند؛ البته محصول انویدیا مصرف نیروی بسیار کمتری دارد. شاید بهتر بود شرکت سازنده از همان ابتدا محصول خود را با حافظه‌ی GDDR6 به بازار عرضه می‌کرد که در همان سال ۲۰۱۹، جلوتر از رقبا باشد. به‌هرحال، امروز برای کاربرانی که به‌دنبال کارت گرافیک با بازدهی مناسب در محدوده‌ی قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار هستند، D6 انتخابی عالی محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات