فناوری بال عقب مک لارن سنا GTR، چگونه عمل می‌کند؟

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
باله‌‌ی عقب مک‌لارن سنا GTR می‌تواند هزار کیلوگرم نیروی عمودی (Downforce) تولید کند و باعث افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا شود.
تبلیغات

امروزه، کمتر محصولی را می‌توان یافت که از باله‌های بزرگی مانند نمونه‌های به‌کاررفته در خودرو مک‌لارن سنا استفاده کند. این باله نیروی روبه‌پایین زیادی تولید می‌کند. پیکربندی این بخش یکی از مدل‌های متمایز در صنعت خودرو‌سازی است؛ همان‌طورکه چرخ‌های خودرو لامبورگینی کانتاش یا خروجی‌های چهارتایی اگزوز پاگانی زوندا از نمونه‌های متفاوت در نوع خود هستند.

نسخه‌ی پیست مک‌لارن سنا که با کد GTR شناخته می‌شود، طراحی مشابهی با مدل معمولی دارد، با این تفاوت که باله‌ی عقب آن بزرگ‌تر است؛ به‌طوری‌که نمای پشت خودرو را کاملا احاطه کرده است. شرکت مک‌لارن جدیدا درباره‌ی فلسفه‌ی باله‌ی سوپراسپرت خود بیشتر توضیح داده است.

مک‌لارن سنا GTR

در هر پروژه‌ای، مهندسان خودرو برای رسیدن به هدفی مشخص نیاز خود را با طراحان در میان می‌گذارند. در مک‌لارن سنا GTR، نیروی روبه‌پایینی لازم برای عملکرد مناسب خودرو نیروی بسیار زیادی بود و این موضوع طراحان مک‌لارن را با مشکل مواجه کرده بود. نیروی روبه‌پایین مدنظر مهندسان خودرو GTR عدد خارق‌العاده یک تُن بود که ۲۵ درصد بیشتر از مدل معمولی سنا است. البته طراحان GTR اجباری به محدود‌کردن طرح‌های خود به نمونه‌های مشابه در خودرو‌های جاده‌ای نداشتند؛ بنابراین، مدل‌‌های ارائه‌شده رنگی از خلاقیت در خود داشت.

مک‌لارن تمام مؤلفه‌های آیرودینامیک خودرو سنا را که به نیروی روبه‌پایین مربوط می‌شود، در مدل GTR تغییر داده است. باله‌ی این خودرو سوپراسپرت با مؤلفه‌های مجزای شبیه نمونه‌های به‌کاررفته در مسابقات لمانز، به یک دفیوزر بزرگ در عقب متصل شده است. این ساختار باعث تولید نیروی روبه‌پایین بیشتر می‌شود و به پایداری خودرو در سرعت‌های سریع نیز کمک می‌کند. این باله به‌همراه سایر اجزای ساختاری آن از جنس فیبرکربن هستند و طبق گفته‌ی مک‌لارن، مؤلفه‌های آیرودینامیکی سنا GTR مانند یک جت جنگنده است.

مک‌لارن سنا GTR
مک‌لارن سنا GTR
مک‌لارن سنا GTR
مک‌لارن سنا GTR
مک‌لارن سنا GTR

باله‌ی عقب مک‌لارن رنگی از تجمل را نیز به‌همراه دارد و مک‌لارن از این موضوع در طراحی غافل نشده است. این باله علاوه‌بر تولید نیروی روبه‌پایین شگفت‌آور یک تن، با شکل تهاجمی خود نیز جلب توجه می‌کند. البته این شرکت قصد دارد تنها ۷۵ نسخه از مدل GTR بسازد و این نسخه‌ها همگی از پیش سفارش شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات