معدن‌کاوی فضایی در ماه؛ رویای جدید رئیس‌جمهور آمریکا

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دونالد ترامپ درصدد معدن‌کاوی ماه
دونالد ترامپ با امضای حکمی، دستور داد معدن‌کاوی روی ماه برای استخراج و اکتشاف مواد معدنی توسط ایالات متحده آغاز شود.
تبلیغات

رئیس جمهور ایالات متحده به‌تازگی حکمی اجرایی را امضاء کرده که در آن آمده است که آمریکا حق اکتشاف و استفاده از منابع خارج از فضا را دارد؛ در این دستور آمده است که آمریکا فضا را به‌عنوان منطقه‌ی مشترک برای به‌دست‌آوردن منابع نمی‌بیند و برای شروع نیازی به مجوز و توافق‌های بین‌المللی ندارد. اما چرا او می‌خواهد در فضا معدن‌کاوی کند و این کار چه مزایایی دارد؟

به‌گفته‌یسارا کرووداس روزنامه‌نگار فضایی، استخراج و اکتشاف در ماه به انسان کمک می‌کند تا به مکان‌های دیگری همچون مریخ، سفر کند. او می‌گوید ماه مه‌تواند به یک پمپ‌بنزین بین کهکشانی تبدیل شود؛ چون‌که منابع موردنیاز سوخت موشکی، مانند هیدروژن و اکسیژن را در دل خود دارد. وجود پمپ‌بنزین در فضا به این معنی است که موشک‌ها قبل از نگرانی از اتمام سوخت خود، به فضای دورتری به حرکت ادامه دهند. کرووداس به نیوزبیت گفت:

مثل این است که هنگام تعطیلات سینک آشپزخانه را با خود نبرید؛ ما نباید وقتی به فضا می‌رویم، همه چیز را با خود ببریم. کاوش در عمق‌ بیشتر اهمیت دارد؛ زیرا فضا دارای منابع زیادی است که می‌تواند به نفع سیاره‌ی زمین باشد.

پروفسور بنیامین ساواکول استاد سیاست انرژی در دانشگاه ساسکس به نیوزبیت گفت:

جهان به دلیل تغییرات آب‌وهوایی به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر حرکت‌ می‌کند و به این منابع نیاز دارد؛ ما در حال به‌پایان‌رساندن منابع خود هستیم. استخراج مواد بیشتر در فضا می‌تواند به ساخت تجهیزاتی مانند اتومبیل‌های برقی کمک‌کند؛ که در طولانی‌مدت برای محیط‌زیست مفید خواهد بود. فلزاتی مانند لیتیوم یا کبالت، که شما به آن‌ها نیاز دارید، عمدتاْ در مناطقی مانند چین‌، روسیه یا کنگو وجود دارند و دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است. تلاش برای تهیه مواد از تأمین‌کنندگان مختلف در سراسرجهان می‌تواند پیچیده باشد و همه‌ی آن‌ها قوانین مختلفی دارند. استخراج و اکتشاف روی ماه با یک موجودیت ممکن‌است آسان‌تر باشد.

کرووداس می‌گوید که استخراج این مواد روی زمین در مکان‌هایی مانند کنگو در شرایط وحشتناک انجام شده است؛ اما ساواکول هشدار می‌دهد که با معدن‌کاوی در فضا راه‌حل کوتاه مدت برای اصلاح تغییرات آب‌وهوایی زمین، ارائه نمی‌شود.

یکی از دلایل تصمیم ترامپ مبنی بر معدن‌کاوی در ماه مه‌تواند عدم دسترسی ایالات متحده به موادمعدنی در مقایسه با سایر مناطق جهان باشد. ساواکول می‌گوید: «ایالات متحده‌ی آمریکا در مسابقه شکست خورده است؛ سایر کشورها مانند چین و روسیه جلوتر هستند. چین استخراج موادمعدنی در سراسرجهان را در دست گرفته است. برای افرادی مانند ترامپ استخراج موادمعدنی در مکان‌های که چینی‌ها نیستند، مانند فضا، واقعاْ جذاب است.»

از زمان روی کار آمدن ترامپ، تنش بین آمریکا و چین بیشتر شده است و ساواکول تصور می‌کند که این فرصتی برای ترامپ است تا سلطه و رهبری خود را اثبات کند. دستور ترامپ در این مورد واضح است و قوانین بین‌المللی بر فعالیت‌های ایالات متحده در فضا اعمال نمی‌شود؛ ازطرفی درباره‌ی آنچه که انسان‌ها می‌توانند خارج از سیاره‌ی زمین انجام دهند، قوانین کمی تعریف شده‌ است. کرووداس می‌گوید: «قانون فضایی در حال توسعه است و با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای مالکیت ماه را داشته باشد؛ اما اکنون این قانون مانند قانون دریانوردی است. اگر به آنجا بروید، چیزی پیدا و استخراج کنید، مال شما است و می‌توانید آن‌را نگه‌دارید.»

همچنین به‌گفته‌ی ساواکول نظر داشتن ما به فضای بیرونی ممکن‌است اجتناب‌ناپذیر باشد؛ زیرا تغییرات آب‌وهوایی در سیاره‌ی ما اتفاق‌می‌افتد. برخی مردم این‌گونه استدلال می‌کنند که فضا تنها مکان باقی‌مانده برای رفتن است‌‌؛ زیرا سرانجام زمین خود را بسیار آلوده خواهیم کرد. این دیدگاه خواستار اکتشاف‌ فضایی به‌عنوان تنها جایگزین مناسب برای آینده‌ی بشریت است.

کرووداس می‌گوید فناوری برای معدن‌کاوی وجود دارد و پیشرفت بسیار سریع است؛ زیرا شرکت‌های خصوصی بیشتری درگیر شده‌اند. پیش از این، بودجه‌های سرمایه‌گذاری توسط دولت تأمین‌ می‌شد؛ اما اکنون با وجود شرکت‌ها و افراد خصوصی، پول و جاه‌طلبی بیشتری وجود دارد. ما شاهد پیشرفت‌های بزرگی درباره‌ی معدن‌کاوی در ماه، سیارک‌ها، دریاها و همچنین بازدید انسان‌ها از مریخ خواهیم بود. همه‌ی این‌ها در طول زندگی ما امکان‌پذیر است.

ساواکول درمقابل معتقد است استفاده از پیشرفت‌های فناوری در فرآیندهای معدنی موجود روی زمین نیز مهم است. در منظومه‌ی شمسی منابعی معدنی وجود دارد که می‌تواند زندگی روی زمین را بهبود بخشد. دستیابی به ماه در صدر هرم قراردارد و دستیابی به آن بسیار سخت‌است. بنابراین ابتدا معادن موجود کنونی، مانند گاز و اکتشاف در آب‌های عمیق را توسعه دهید، سپس می‌توانید به مرحله‌‎ی بعد بروید. ساواکول احساس می‌کند استخراج از ماه حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر انجام خواهد شد و آینده‌ی آن حتی در این‌صورت به عوامل دیگر همچون پول و منابع نیز بسیار وابسته است.

کرادووس درپایان می‌گوید: «این‌ها بخشی از هدفی بزرگتر است. شما به ماه نگاه می‌کنید، ما در حال تماشای آسمان هستیم. این‌ها همه بخشی از مشارکت در گسترش بشریت خارج از زمین است.» دیدگاه شما درباره‌ی معدن‌کاوی و استخراج از سایر سیارات چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات