گوگل دیگر آمار توزیع نسخه‌های گوناگون اندروید را در وب‌سایت خود منتشر نمی‌کند

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا انتشار به‌روزرسانی‌های ماهانه‌ مربوط به آمار توزیع نسخه‌های گوناگون اندروید متوقف شده است و گوگل دیگر این گزارش را در وب‌سایت خود ارائه نمی‌کند.
تبلیغات

گوگل از سال‌ها پیش گزارشی از توزیع نسخه‌های قدیمی و جدید اندروید در گوشی‌های هوشمند منتشر می‌کند. این گزارش که به‌نام نمودار توزیع اندروید یا Android Distribution Chart شناخته می‌شد، یکی از معیارهای اصلی برای بررسی استقبال کاربران اندروید از نسخه‌های جدید بود. اکنون و با گذشت بیش از یک سال و عدم انتشار به‌روزرسانی در گزارش مذکور، گوگل درنهایت آمار را از وب‌سایت خود به‌صورت کامل حذف کرد.

آماز توزیع نسخه‌های گوناگون اندروید، برای توسعه‌دهنده‌های این سیستم‌عامل ارزش زیادی داشت. آن‌ها در زمان توسعه‌ی اپلیکیشن خود، از آمار استفاده می‌کردند تا حداقل نسخه‌ی قابل پشتیبانی از اندروید را در سرویس خود مشخص کنند. البته آمارها تاحدودی به ضرر اکوسیستم اندروید هم بود و به‌روزرسانی در آن را نسبت به رقیب اصلی یعنی iOS ضعیف‌تر نشان می‌داد. به‌عنوان مثال اندروید مارشمالو متعلق به سال ۲۰۱۵ هنوز ۱۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.

آمار توزیع اندروید اغلب به بهانه‌ای برای مقایسه‌ی آن با iOS تبدیل می‌شد

شرکت‌های رقیب همچون اپل، از آمار توزیع اندروید به‌نوعی برای تبلیغ سیستم‌عامل خود هم استفاده می‌کردند. کوپرتینویی‌ها با مقایسه‌ی آمار گوگل با به‌روزرسانی iOS نشان می‌دادند که دستگاه‌های اپلی به‌روزرسانی منظم‌تری دریافت می‌کنند. البته مقایسه‌ی مذکور آن‌چنان منطقی نیست، چرا که بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی، لزوما گوشی هوشمند و رقیب مستقیم iOS نیستند. به‌علاوه آن دستگاه‌ها نیازی به نسخه‌های جدید اندروید ندارند (مانند نمایشگرهای دیجیتال)؛ اما درنهایت همین مقایسه‌های سطحی همیشه باعث برتر نشان دادن iOS می‌شد.

احتمالا گوگل باتوجه به همین مشکلات مذکور، ابتدا در اکتبر ۲۰۱۸ انتشار به‌روزرسانی را برای نمودار مقایسه‌ای خود متوقف کرد. البته در ماه مه سال گذشته و در آستانه‌ی Google I/O یک به‌روزرسانی جدید منتشر و پس از آن مجددا، انتشار متوقف شد. گوگل اکنون به‌صورت رسمی آمار توزیع را از وب‌سایت خود حذف کرده است و در یک متن اعلان به علاقه‌مندان به آمار می‌گوید که از اندروید استودیو استفاده کنند. در متن اعلان می‌خوانیم که توسعه‌دهنده‌ها با استفاده از اندروید استودیو و منوی Create New Project Wizard می‌توانند آمار توزیع نسخه‌های گوناگون اندروید را مشاهده کنند.

شاید در نگاه اول، اقدام گوگل در مخفی کردن آمار در اپلیکیشن توسعه‌ای اندروید جالب به‌نظر نرسد. ازطرفی طرفداران شرکت ادعا می‌کنند که این آمار، بیشتر برای توسعه‌دهنده‌ها کاربرد دارد و بهترین جا برای انتشار، همان نرم‌افزار توسعه است. تصویر زیر، نمایی از اطلاعات را نشان می‌دهد که در اندروید استودیو در دسترس خواهد بود.

آمار توزیع اندروید

همان‌طور که در تصویر می‌بینیم، به‌جای نمودار دایره‌ای مرسوم و سنتی، درصد توزیع انباشته تحت عنوان Cumulative Distribution به‌نمایش در می‌آید. درنهایت توسعه‌دهنده‌ها مانند همیشه باید قدیمی‌ترین نسخه‌ از اندروید را انتخاب کنند که قصد پشتیبانی از آن در اپلیکیشن خود را دارند. نسخه‌های جدیدتر از اندروید انتخابی آن‌ها، به‌راحتی اپلیکیشن را اجرا خواهند کرد.

توسعه‌دهنده‌ها باتوجه به درصدهای نمایش‌ داده شده در اندروید استودیو متوجه می‌شوند که با انتخاب هر نسخه‌ی جدیدتر از اندروید، چه درصدی از کاربران جهانی سیستم‌عامل را از دست می‌دهند. شاید در نگاه اول آمار جدید کمی مبهم باشد،‌ اما درواقع همان آمار نهایی است که توسعه‌دهنده‌ها نیاز دارند. هدف اولیه از انتشار نمودار توزیع اندروید نیز همین بود.

آمار توزیع اندروید

باتوجه به همین آمار جدید که در اندروید استودیو منشر می‌شود، می‌‌توان آماری مشابه گذشته را استخراج کرد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، اندروید ۱۰ هنوز به ۱۰ درصد از سهم بازار نرسیده است (۸/۲ درصد)، درحالیکه اندروید پای در ماه مه سال گذشته، آمار ۱۰/۴ درصد را ثبت کرده بود. باتوجه به آمار می‌دانیم که اندروید پای با ۳۱/۳ درصد، اکنون سهم عمده‌ی بازار را در اختیار دارد.

کارشناسان موفقیت اندروید پای در کسب سهم بازار را تا حد زیادی به برنامه‌ی Project Treble مرتبط می‌دانستند که عرضه‌ی به‌روزرسانی برای دستگاه‌های اندرویدی را برای تولیدکننده‌های گوشی آسان می‌کرد. اکنون کاهش نصب اندروید ۱۰ تاحدودی خلاف آن نظریه را نشان می‌دهد. به‌هرحال آمار نصب نسخه‌های جدید اندروید باید نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند، درحالیکه اکنون کاهش یافته است. درنهایت اندروید ۱۰ هنوز یک ماه دیگر فرصت دارد تا به آمار نسخه‌ی قبلی برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات