طراحی خودرو خودران نسبت به خودروی الکتریکی دشوارتر است

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیران واحد طراحی بی‌ام‌و معتقد هستند که تجهیزات فناوری خودران در سطوح خودمختاری ۴ و ۵، محدودیت‌های زیادی در طراحی ظاهر محصولات آینده ایجاد می‌کنند.
تبلیغات

اگر فکر می‌کنید از مسیر طراحی فعلی بی‌ام‌و ناامید شده‌اید، فقط صبر کنید تا خودروها خودران‌تر از قبل شوند. هم‌اکنون پیشرفته‌ترین سیستم‌های رانندگی خودران در بهترین حالت در سطح ۳ خودمختاری هستند و به سخت‌افزار خارجی زیادی احتیاج دارند. با این حال، سخت‌افزار مورد نیاز برای سطح ۳ خودمختاری به‌راحتی می‌توانند در جلوپنجره و سایر قسمت‌های خودرو مخفی شوند. با ورود به سطح ۴ خودمختاری، جاسازی این تجهیزات دیگر خیلی راحت نیست. با رسیدن به سطح ۵ خودمختاری، جاسازی تجهیزات خودران در خودرو حداقل به‌سادگی ممکن نیست.

محدودیت‌ در جاسازی تجهیزات باعث می‌شود طراحی خودرو خودران نسبت به خودروهای الکتریکی قدیمی بسیار دشوار باشد. به دلیل نبود پیشرانه‌ی احتراق داخلی، سیستم انتقال قدرت و مخزن بنزین، خودروهای برقی درواقع ساده‌تر هستند، زیرا محدودیت‌های طراحی کمتری دارند؛ اما اضافه کردن فناوری خودران کار کردن را بیش‌ازپیش برای طراحان خودرو دشوار می‌کند.

BMW Autonomous Car  / خودرو خودران بی ام و

طبق گفته‌ی دوماگوج دوکیچ، مدیر طراحی بی‌ام‌و، محدودیت‌های موجود بر سر راه طراحی خودروهای خودران، سؤالاتی را ایجاد می‌کند که هنوز به آن‌ها پاسخ داده نشده است. دوکیچ به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه دیجیتال ترندز گفت:

برقی کردن، تأثیر چندانی در نحوه طراحی خودرو ندارد. حسگرهای مورد نیاز برای رانندگی خودران، تأثیر بیشتری در طراحی خودرو دارند.

وجود تعداد زیاد حسگرها و سیستم‌های خودران، باعث می‌شوند خودروهای خودران موجود در جاده‌ها به‌راحتی مشخص و متمایز شوند. آیا مشتریان از این بابت راضی هستند و مشکلی ندارند؟ دوکیچ همچنین گفت:

چند نفر به‌دنبال این کار می‌روند؟ آیا آن‌ها مایل به سازش در طراحی هستند؟ آیا شما با هزینه ۱۰۰،۰۰۰ یورو، خودرو را برای طراحی آن خریداری می‌کنید یا به دلیل اینکه بتوانید در شرایط خاصی کاملا به‌صورت خودران رانندگی کنید؟ این چیزی است که ما هنوز نمی‌دانیم.

آیا مشتری حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای برای یک خودروی لوکس فانتزی است که به دلیل بهره‌گیری از فناوری خودران، ظاهری عجیب‌وغریبی دارد؟ یا ممکن است به دلیل ظاهر طراحی عجیب‌وغریب از آن دوری کنند؟ شاید مشتریان معمولی با قیمت‌های پایین‌تر مایل به سازش در ظاهر طراحی خودرو در مقابل فناوری پیشرفته‌تر باشند، اما مشتریان مشکل‌پسندتر حاضر نخواهند بود چنین کاری انجام دهند. از این گذشته، خریدهای لوکس بیشتر به احساسات ربط دارند و در آن‌ها ظاهر و سبک خودرو و مطلوبیت ذهنی، اغلب نسبت به فناوری یا قابلیت‌ها مهم‌تر هستند؛ بدین‌مفهوم که می‌توان فناوری بزرگ لیدار روی سقف خودرو بی‌ام‌و سری ۷ یا مرسدس بنز کلاس S را حذف کرد؛ زیرا مشتریان لوکس آن را نمی‌پسندند.

هنوز هم اظهارنظر درباره‌ی طراحی خودروهای خودران موضوع مشکل به‌نظر می‌رسد. در سطح بالای بازار محصولات لوکس، مشتریانی هستند که جدیدترین و بهترین فناوری موجود را می‌خواهند. تا چه اندازه می‌توان بین ظاهر خودرو و تجهیزات لوکس با فناوری، سازش ایجاد کرد؟ بنابراین، درحالی‌که نمی‌توان لیدار را از روی سقف خودرو برداشت، مشتریان هنوز هم فناوری خودران را می‌خواهند. اما تمام این تجهیزات کجا قرار می‌گیرند؟

BMW Autonomous Car  / خودرو خودران بی ام و

بدیهی است که پیشرفت در فناوری باعث می‌شود سخت‌افزار فناوری خودران از نظر اشغال فضای قرارگیری، کارآمدتر باشند. اما این پیشرفت چه مدت بعد از وجود سطح خودمختاری سطح ۴ و ۵ اتفاق خواهد افتاد؟ مسلماً هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به این هدف باقی مانده است؛ اما خودروهای خودران از چند سال پیش تاکنون برای پیشرفت برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که طراحان خودرو بتوانند طی سال‌های آینده به چنین هدفی دست یابند. 

پاسخ‌های زیادی به این سؤالات وجود ندارد و همین کار طراحان خودرو را کمی دشوار می‌کند. امید می‌رود که برخی طرح‌های بحث‌انگیز آینده مانند بی‌ام‌و iNEXT بتواند به این سوالات و ابهامات پاسخ دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات