جزئیات کارت‌های گرافیک جدید انویدیا برای لپ‌تاپ‌ها منتشر شد؛ جهش ۵۰ درصدی در عملکرد

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
براساس اسلایدهای منتشرشده، پردازنده‌های گرافیکی جی‌فورس RTX 2070 SUPER و RTX 2080 SUPER انویدیا، درقیاس‌با نسل پیشین ۵۰ درصد عملکرد بهتری دارند.
تبلیغات

انویدیا در آستانه‌ی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک جدید سری جی‌فورس RTX SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی است؛ پردازنده‌های گرافیکی که قرار است مشخصات بهتری نسبت‌به کارت‌های گرافیک حال‌حاضر از سری جی‌فورس RTX برای دستگاه‌های موبایلی داشته باشند، تا عملکرد بهتری را ارائه دهند. به‌نظر می‌رسد وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، PCGamesN، اسلایدی را در دست دارد که از داخل انویدیا به‌بیرون درز کرده است. اسلاید مذکور، عملکرد ۵۰ درصد بهتری را در کارت‌های گرافیک انویدیا سری SUPER نسبت‌به کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر غیر SUPER نشان می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود خانواده‌ی جی‌فورس RTX SUPER با معماری تجدیدشده‌ی تورینگ (Turing Refresh)، به‌زودی و در انواع مختلف همان‌گونه که در بنچمارک‌ها ظاهر می‌شود، رفته‌رفته نیز به بازار عرضه شود. در آینده، مشخصات شایعه‌شده برای انواع مختلفی از پردازنده‌های گرافیکی از سری یادشده منتشر ‌خواهد شد؛ اما هرچقدر زمان رونمایی نزدیک‌تر می‌شود، انتظار می‌رود جزئیات بیشتری از کانال‌های رسمی و غیررسمی فاش شود.

به‌نظر می‌رسد اسلاید موردبحث که وب‌سایت PCGamesN دراختیار دارد، برگه‌ای از مطبوعات داخلی انویدیا باشد که در آن، دو نوع کارت گرافیک سری SUPER با عملکرد مربوطه‌شان لیست شده‌اند؛ پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2080 SUPER و RTX 2070 SUPER. عملکرد تراشه‌های یادشده در حالی اندازه‌گیری شده که قابلیت DLSS هم فعال بوده است و هم غیرفعال. باکمال تعجب، اسلاید منتشرشده به کارت‌های گرافیک دیگر سری SUPER که قرار است طی سه‌ماه آینده برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شوند، همچون RTX 2060 SUPER و سری GTX 1650 SUPER اشاره‌ای نمی‌کند و همچنین عملکرد جی‌فورس RTX 2080 که هم‌اکنون پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای دستگاه‌های حمل‌شدنی است را نشان نمی‌دهد.

Nvidia RTX SUPER

پیش‌تر، وب‌سایت NotebookCheck فاش کرده بود انویدیا علاوه‌بر سری سوپر کارت‌های گرافیک دسکتاپ، مشغول کار روی همین نوع از پردازنده‌های گرافیکی برای دستگاه‌های حمل‌شدنی است. اسلایدی که وب‌سایت یادشده منتشر کرده بود و مربوط‌به معرفی محصول در داخل خود انویدیا است، آشکار می‌سازد که ۵ تراشه از خانواده‌ی یادشده برای دستگاه‌های حمل‌شدنی عرضه خواهد شد. این کارت‌های گرافیک، تحت مدل‌های زیر هستند:

  • انویدیا جی‌فورس RTX 2080 SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی (N18E-G3R)
  • انویدیا جی‌فورس RTX 2070 SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی (N18E-G2R)
  • انویدیا جی‌فورس RTX 2060 SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی (N18E-G1R)
  • انویدیا جی‌فورس RTX 1650 SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی (N18P-G62)

نام کارت گرافیک

انویدیا جی‌فورس RTX 1650 SUPER

انویدیا جی‌فورس RTX 1650 Ti

Notebook

انویدیا جی‌فورس RTX 2060 SUPER

انویدیا جی‌فورس RTX 2070 SUPER

انویدیا جی‌فورس 

RTX 2080 SUPER

نام کدگذاری‌شده

N18P-G61

N18P-G62

N18E-G1R

N18E-G2R

N18E-G3R

معماری

تورینگ TU117

تورینگ TU116؟

تورینگ TU106

تورینگ TU104

تورینگ TU104

لیتوگرافی

۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) انویدیا

۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) انویدیا

۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) انویدیا

۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) انویدیا

۱۲ نانومتری فین‌فت (FinFET) انویدیا

تعداد واحد محاسباتی (SU)

۱۴

۱۶

۳۴

۴۰

۴۹

هسته‌های CUDA

۸۹۶

۱۰۲۴

۲۱۷۶

۲۵۶۰

۳۰۷۲

رم ویدئویی (VRAM)

۴ گیگابایت GDDR6

۴ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

باس

حافظه

۱۲۸ بیت

۱۲۸ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

کلاک حافظه

۱۲ گیگابیت‌برثانیه

۱۲ گیگابیت‌برثانیه

۱۴ گیگابیت‌برثانیه

۱۴ گیگابیت‌برثانیه

۱۴ گیگابیت‌برثانیه؟

پهنای باند حافظه

۱۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه؟

توان گرافیکی کل (TGP)

حالت استاندارد: ۳۵ وات 

نسخه‌ی Max-Q : برابر با ۵۰ وات

حالت استاندارد: ۳۵ وات 

نسخه‌ی Max-Q : برابر با ۵۰ وات

 

حالت استاندارد: ۱۱۵ وات 

نسخه‌ی Max-Q : برابر با ۸۰ وات

 

حالت استاندارد: ۱۱۵ وات 

نسخه‌ی Max-Q : برابر با ۸۰ وات

 

حالت استاندارد: بیشتر از ۱۵۰ وات 

نسخه‌ی Max-Q : برابر با ۸۰ وات

 

صرف‌نظر از موارد یادشده، باتوجه‌به اینکه کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2070 SUPER جهش بزرگی را در مشخصات خود داشته است و در اسلاید منتشرشده، در حالت DLSS روشن ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت‌به جی‌فورس RTX 2070 معمولی دارد، احتمالا بیشتر عملکردی مشابه یا نزدیک به پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2080 معمولی داشته باشد. چنین موردی درباره‌ی کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2080 SUPER نیز صادق است؛ تراشه‌ای که در اسلاید یادشده ۵۰ درصد عملکرد بهتری درقیاس‌با پردازنده‌های گرافیکی موبایلی جی‌فورس RTX 2070 SUPER و جی‌فورس RTX 2080 دارد. عملکرد کارت گرافیک پرچم‌دار جدید انویدیا برای دستگاه‌های حمل‌شدنی، بسیار قابل‌توجه است؛ بااین‌حال، همان‌گونه که پیش‌تر در جدول آمده است، توان گرافیکی کلی جی‌فورس RTX 2080 SUPER بیشتر از ۱۵۰ وات است و تنها در بالارده‌ترین لپ‌تاپ‌هایی استفاده خواهد شد که تاکنون تولید شده‌اند.

همچنین، با اینکه در اسلاید PCGamesN، خبری از پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2060 SUPER نیست، حساب کاربری _Rogame در توییتر مشخصات مربوط‌به آن را در پایگاه داده‌ی بنچمارک Geekbench 4 پیدا کرده است. این تراشه ۳۴ واحد محاسباتی، ۲۱۷۶ هسته، ۸ گیگابایت حافظه‌ی نوع GDDR6 و درحدود ۱٫۴۹ گیگاهرتز فرکانس پردازشی دارد. نوت‌بوکی که این کارت گرافیک را درون خود جای داده بود، مدل OMEN اچ‌پی است. تراشه‌ی مذکور ۲۳۱۳۱ امتیاز را در بنچمارک Geekbench به‌دست آورده که بسیار نزدیک به ۲۴۵۰۰ امتیاز جی‌فورس RTX 2070 معمولی و حتی بیشتر از RTX 2070 نسخه‌ی Max-Q با امتیاز ۲۲ هزار است.

Nvidia RTX SUPER

چنان‌چه انتظار می‌رفت، اسلاید فاش‌شده از بنچمارک Geekbench 4 همچنین به پردازنده‌ی سری H از خانواده‌ی نسل دهمی Comet Lake اینتل، به‌عنوان بخشی از پیکربندی مورداستفاده در آزمایش اشاره دارد. باتوجه‌به اینکه پردازنده‌های گرافیکی جدید سری جی‌فورس RTX SUPER در لپ‌تاپ‌هایی با جدیدترین پردازنده‌های اینتل استفاده خواهند شد، وجود پردازنده‌ی اینتل در پیکربندی دستگاه آزمایش‌شده منطقی به‌نظر می‌رسد. 

مدیرعامل انویدیا، پیش‌تر نیز نشان داده است که کارت‌های گرافیک حال‌حاضر جی‌فورس RTX از سری تجدیدشده‌ی SUPER برای دستگاه‌های حمل‌شدنی، چقدر از خانواده‌ی کنسول‌های نسل بعد سریع‌تر خواهند بود. استفاده از کارت‌های گرافیک جدید انویدیا در لپ‌تاپ‌ها، مزیت بزرگی برای آن‌دسته از کاربرانی خواهد بود که به‌دنبال عملکردی پرقدرت در دستگاه‌هایشان در خارج از خانه هستند. همچنین خلا زمانی، تا هنگامی‌که تولیدکنندگان شروع‌به ساخت لپ‌تاپ‌هایی با استفاده از کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2080 SUPER درکنار پردازنده‌های AMD رایزن 4000 با نام کدگذاری‌شده‌ی Renoir کنند، به اینتل و انویدیا کمک خواهد کرد به تسلطشان در بازار نوت‌بوک‌ها ادامه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات