اقساط وام‌ها و تسهیلات برخی کسب‌وکارها به تعویق افتاد

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد اقساط قرض‌الحسنه‌ی کلیه‌ی اشخاص، در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آن‌ها منتقل شد.
تبلیغات

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پستی در اینستاگرام خود اعلام کرد اقساط تسهیلات کسب‌وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند و همچنین اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی کلیه‌ی اشخاص، در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آن‌ها منتقل شد. او نوشت:

«در جلسه‌ی عصر امروز (۹۸/۱۲/۱۳) شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی برای حمایت از صاحبان کسب‌وکارها، خصوصا فعالیت‌ها و حرف خرد که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات مالی شده‌اند و مصادیق آن توسط دولت تعیین می‌شود مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، بخشی از حمل‌ونقل و... اتخاذ شد. به‌این صورت که اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی کلیه‌ی اشخاص، طی ماه‌های اسفند سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آن‌ها منتقل می‌شود. کلیه‌ی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف هستتند براساس مصادیق اعلامی دولت و درخواست مشتری، مساعدت لازم را به عمل آورند.

بانک مرکزی نیز در کنار مدیران محترم بانک‌ها خواهد بود و در صورت نیاز به حمایت مالی، پشتیبانی لازم را از آن‌ها به عمل خواهد آورد. به امید خلاصی هرچه زودتر ملت بزرگ ایران از این ویروس و عادی شدن فعالیت‌های اقتصادی کشور.»

از طرفی رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز اعلام کرده است به همکاران شرکت‌های آب و برق گفته شده است اگر با تأخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه شدند، حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند. او گفت:

شرایط خاص این روزها و تأثیری که رعایت ملاحظات بهداشتی روی کسب‌وکار مردم گذاشته و حتی در بخش‌هایی ممکن است منجر به تغییراتی شود که بعد از کنترل شرایط و دوران پساکرونا هم نتوانند به کسب‌و‌کار قبلی برگردند، این مشکلات جزو دغدغه‌های وزارت نیرو به‌عنوان عضوی از مجموعه‌ی دولت مطرح است. با وجود اینکه در سبد هزینه‌های خانوار سرجمع بهایی که برای آب و برق پرداخت می‌شود، درصد بسیار ناچیزی است و حتی زیر یک درصد است؛ اما به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تأخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند و سعی کنیم از این طریق دوران نسبتا پرفشار را برای بخشی از مشترکان کمی سهل کنیم.

اردکانیان در ادامه گفت باتوجه به اتکای قابل ملاحظه‌ی منابع درآمدی آب و برق به وصولی مشترکان و اتکای بسیار کم آن به بودجه عمومی کشور، فشار هر نقصان قابل ملاحظه‌ای در دریافت این وصولی‌ها به مردم و مشترکان وارد می‌شود. چرخ صنعت آب و برق با اتکای به این منابع درآمدی می‌چرخد و آب و برق فراهم می‌شود. او همچنین گفت سعی کردیم از ظرفیت‌های دیگر از جمله مسئولیت وزارت نیرو به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های اقتصادی اوراسیا استفاده کنیم.

اردکانیان در ادامه به ارسال محموله‌ی کمک‌های بهداشتی قطر به ایران اشاره کرد و گفت این روزها به‌عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در تماس نزدیک و مستمر با مقامات کشورهایی اعم از روسیه، قطر، ارمنستان و دیگر کشورها برای تدارک تجهیزات مورد نیاز هستیم. به‌گفته‌ی او اولین فروند هواپیمای حامل کمک‌‌های بهداشتی از سوی دولت قطر عازم ایران است. او در پایان گفت:

در ارتباط با بخش‌های تولیدی کشور به‌ویژه نیاز آن‌ها به انرژی نیز از مدیرعامل توانیر می‌خواهم حداکثر انعطاف، همراهی و استمهال را در ارتباط با دریافت مطالبات آن‌ها داشته باشند تا در شرایط مناسب‌تر مشترکان به تعهدات خود عمل کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات