زیراکس هنوز بر خرید HP پافشاری می‌کند

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا درگیری‌های زیراکس و HP بر سر خرید احتمالی HP پایانی ندارد. مدیران زیراکس مجددا قیمت جدیدی را برای خرید کل سهام HP پیشنهاد دادند.
تبلیغات

مدیران زیراکس از ماه‌ها پیش تلاش خود را برای خرید HP آغاز کرده‌اند. غول صنعت مدیریت اسناد اداری از سال ۲۰۱۹ انواع پیشنهادها را برای خرید HP مطرح و روز دوشنبه نیز جدیدترین پیشنهاد به سهام‌داران ارائه کرد. زیراکس تصمیم گرفته است کل سهام HP را به قیمت ۳۵ میلیارد دلار بخرد و برای پیشنهاد خود، امیدی به مذاکره با هیئت‌مدیره‌ی شرکت مذکور ندارد. پیشنهاد جدید زیراکس هر سهم HP را به قیمت ۲۴ دلار ارزش‌گذاری می‌کند که ۱۸/۴ دلار آن به‌صورت نقد و باقی‌مانده به‌صورت ۰/۱۴۹ سهم از زیراکس در ازای هر سهم HP پرداخت خواهد شد.

جان ویسنتین، مدیرعامل زیراکس، در یادداشتی همراه‌ با پیشنهاد جدید نوشت:

پیشنهاد ما در مسیر پیشرفت در عملیات است. سهام‌داران HP درصورت پذیرفتن پیشنهاد، ۲۷ میلیارد دلار به‌صورت نقد دریافت می‌کنند. آن‌ها همچنین سهامی از شرکت جدید متحد و قدرتمند خواهند داشت که مسیر درآمدی و رشد چشمگیری برای آن پیش‌بینی می‌شود.

زیراکس ماه گذشته هم پیشنهادی برای خرید کل سهام HP (موسوم به پیشنهاد Tender Offer) ارائه کرده بود. کارشناسان اعتقاد دارند شاید تصمیم هیئت‌مدیره‌ی HP مبنی‌بر ردکردن پیشنهاد زیراکس صحیح نبوده باشد. زیراکس می‌تواند با افزایش مذاکره با سهام‌داران عمده‌ی HP، حتی کل هیئت‌مدیره‌ی آن شرکت را در جلسه‌ی سهام‌داران در هفته‌های آتی جایگزین کند. چنین نتیجه‌ای قطعا به‌معنای پیروزی برای زیراکس خواهد بود.

شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون در سرتاسر جهان برای کاهش هزینه‌ها و تأثیر بر محیط‌زیست، برنامه‌های تحول دیجیتال را در دستورکار دارند؛ درنتیجه، صنعت چاپ و کاغذ روند نزولی را طی می‌کند. شرکت‌های فعال در صنعت یادشده در واکنش به رخدادهای پیش‌آمده انواع استراتژی‌ها همچون ادغام و ترکیب نیروها را در پیش گرفته‌اند. برخی از آن‌ها مانند زیراکس به‌دنبال فرایندهای خرید و ادغام هستند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. البته پس از نزدیک به یک سال درگیری و ردو‌بدل انواع نامه، زیراکس و HP هنوز به توافقی دراین‌زمینه دست پیدا نکرده‌اند.

HP S430c

HP در جریان پیش‌آمده زیراکس را به ارائه‌‌نکردن اطلاعات و اسناد کافی مبنی‌بر موفق‌بودن فرایند ادغام احتمالی متهم می‌کند. زیراکس می‌گوید HP برای ادغام‌نشدن بهانه‌تراشی می‌کند و احتمال می‌دهد ادغام دو شرکت، مزایای بسیاری برای هر دو داشته باشد و بیش‌ازهمه، به‌سود سهام‌داران HP تمام شود.

ارزش بازار HP چهاربرابر زیراکس است

کارل ایکان، از میلیونرهای سهام‌دار زیراکس است که سال گذشته بخشی از سهام HP را هم خرید. از آن زمان، او مذاکره‌های متعددی بین دو شرکت انجام می‌دهد و کارشناسان یکی از دلایل پیشنهاد زیراکس برای ادغام را ایکان می‌دانند. ایکان تشکیل شرکتی ادغامی را پیشنهاد می‌کند که با رهبری مدیرعامل کنونی زیراکس، جان وسنتین، به فعالیت ادامه دهد.

اطلاعاتی که زیراکس روز دوشنبه از مذاکره با سهام‌داران و پیشنهاد خرید HP مطرح کرد، با اطلاعاتی تفاوت دارد که HP هفته‌ی گذشته دراختیار سهام‌داران گذاشته بود. به‌عنوان مثال، مدیران HP ادعا می‌کردند زیراکس توضیحی درباره‌ی مسیر حرکت کسب‌وکار خودشان و ارزش سهام در سال گذشته نداده‌اند. درمقابل، مدیران زیراکس روز دوشنبه گفتند HP سؤال‌های محدودی را تنها در ارتباط با درآمد زیراکس مطرح کرده است.

HP همچنین ادعا می‌کند ویسنتین زمانی به مدیرعامل قبلی زیراکس، دیان ویسلر، گفته بود پیشنهاد خرید HP اگر به موفقیت هم نرسد، احتمال مطرح‌شدن پیشنهاد مشابه و خرید زیراکس را افزایش می‌دهد. مدیران زیراکس با رد ادعاها می‌گویند تفسیر غلطی از صحبت‌های ویسنتین شده است. او به ویسلر گفته بود با وجود آسان‌تربودن خرید زیراکس، تراکنش برعکس برای سهام‌داران زیراکس بهتر خواهد بود.

زیراکس اکنون بازاری به ارزش هفت‌میلیارد دلار دارد که تقریبا یک‌چهارم ارزش بازار HP محسوب می‌شود. آن‌ها ادعا می‌کنند ترکیب دو شرکت به‌معنای کاهش دومیلیاردی مجموع هزینه‌های هر دو خواهد بود که البته HP این ادعا را رد می‌کند. به‌هرحال، تلاش‌های زیراکس برای ادغام با شرکتی فعال در بازار مکمل صنعت چاپ هنوز ادامه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات