سامانه‌ای برای حمایت از مالکیت معنوی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایجاد می‌شود

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
سامانه‌ی حمایت از مالکیت معنوی تولیدات رسانه‌های صوت‌وتصویر با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان تنظیم مقررات صوت‌و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی ایجاد می‌شود.
تبلیغات

در جلسه‌ی مشترک میان سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مقرر شد سامانه‌ای به‌منظور حمایت از مالکیت معنوی در حوزه‌ی صوت‌وتصویر فراگیر ایجاد شود. در این جلسه که با حضور دکتر محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، دکتر ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دکتر وحید فرهمند، معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا برگزار شد، دو طرف بر لزوم همکاری در حوزه‌ی حفاظت از مالکیت معنوی آثار پخش‌شده در رسانه‌های صوت و تصویر تأکید کردند. به‌گفته‌ی رئیس ساترا، صیانت از قلمرو مرزهای رسانه‌ای ضرورتی انکارناپذیر است. وی افزود:

سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای هماهنگی با دستگاه‌های قضایی و اجرایی به‌منظور حداکثری‌کردن تأثیرات تنظیمگری انجام داده است. نگاه ساترا حمایت تمام‌قد از رسانه‌های داخلی است.

معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا نیز در این جلسه همکاری‌های میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را بسیار مفید ارزیابی کرد و موضوع نظارت و حمایت از کپی‌رایت را یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان فعال در حوزه‌ی صوت و تصویر فراگیر دانست. درادامه، او به هماهنگی میان معاونت دادستانی در فضای مجازی برای حمایت از نقض مالکیت معنوی اشاره کرد و گفت اقدامات درخورتوجهی دراین‌زمینه انجام شده است. فرهمند گفت:

به‌نظر می‌رسد برای تکمیل این اقدامات، نیازمند پلتفرمی برای ثبت مالکیت معنوی هستیم. این پلتفرم باید با بخش‌های مختلف ارتباط داشته باشد و دستگاه‌های مسئول در این حوزه بتوانند از حقوق تولیدکنندگان حفاظت کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با اشاره به مبانی قانونی سازمان تنظیم مقررات گفت:

یکی از زمینه‌های همکاری ما می‌تواند منوط‌کردن ثبت رسانه‌های صوت‌وتصویر به استعلام از ساترا باشد که باتوجه‌به تأییدات قانونی این سازمان، امری امکان‌پذیر و ضروری به‌نظر می‌رسد. حمایت از مالکیت معنوی آثار، دومین زمینه‌ی همکاری مشترک است که با راه‌اندازی سامانه‌ی مشترک بین ساترا و سازمان ثبت، ایده‌ها می‌تواند در این سامانه عرضه شود و سازمان ثبت برای آن‌ها گواهی ثبت مالکیت معنوی ارائه کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات