جزئیات طرح بیماریابی خانه‌به‌خانه ویروس کرونا اعلام شد

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزئیات طرح بیماریابی خانه‌به‌خانه ویروس کرونا را تشریح کرد.
تبلیغات

 علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد تمام دستگاه‌ها و نهادها برای کمک به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌اند. به‌گفته‌ی او اکنون ۳۰۰ هزار تیم متشکل از نیروهای آموزش دیده، دانشجویان، بسیجیان و... برای اقدامات بیشتر دراین‌زمینه فعالیت خواهند کرد. او همچنین گفت امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفند آخرین دستورالعمل‌های مربوط به این طرح بررسی شده و طی ویدئوکنفرانس به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود؛ تا ۴۸ ساعت پس از آن نیز به مرحله‌ی اجرا می‌رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به شبکه‌ی قدرتمند نظام مراقبت‌های اولیه اشاره کرد و گفت این شبکه در دنیا و به‌ویژه در منطقه بسیار بی‌نظیر است. به‌گفته‌ی او اکنون بیش از ۳۰ هزار مرکز ارائه‌ی خدمت در حوزه‌ی بهداشت و بیش از ۵۰ هزار بهورز سلامت داریم؛ هر بهورز حدود ۷۰۰ تا هزار نفر و هر پزشک خانواده حدود ۱۲هزار نفر را تحت پوشش دارند، همچنین هر مرکز جامع سلامت بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد. او گفت:

با استفاده از این سامانه‌ی الکترونیک به شکلی که اطلاعات ۷۵ میلیون نفر در آن ثبت شده‌ است، اطلاعات هر ۲۵۰۰ نفر که در یک منطقه حضور دارند ثبت شده و در اختیار بهورز قرار دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد جزئیات طرح بیماریابی خانه‌به‌خانه ویروس کرونا گفت در این بسیج به دو سؤال کلیدی پاسخ می‌دهیم؛ اول آنکه افراد در معرض خطر تحت نظر بهورز ما چند نفر هستند و دوم آنکه از طریق سامانه‌ی الکترونیک و تلفن‌ تحت نظر قرار گرفته، هر بهورز با تیم تحت اختیارش از بسیج به‌صورت فعال از طریق سامانه، سایت و تلفن عمل خواهد کرد. به‌گفته‌ی او بهورزان با افراد تحت پوشش خود تماس گرفته و علائم او را می‌پرسند، در صورتی که علائم مثبت باشد یک بار دیگر علائم توسط پزشک بررسی شده و فرد مشکوک فراخوان داده می‌شود تا به نزدیک‌ترین مرکز خانه بهداشت و... مراجعه کند.

رئیسی در ادامه افزود اینکه می‌گوییم خدمات را به خانه‌ی مردم می‌بریم به آن علت است که خدمات ما در منطقه‌ای انجام می‌شود که محل زندگی فرد نزدیکی زیادی به آن دارد؛ از سوی دیگر در صورتی که فردی باشد که امکان مراجعه به ما را نداشته باشد، تیم ما پس از کسب اجازه از فرد به منزل او می‌رود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. او همچنین گفت بیماریابی، غربالگری، آموزش و همچنین پیگیری بیماران در طرح بیماریابی خانه‌به‌خانه با ۳۰۰ هزار اکیپ مجهز، همگی بر بستر پرونده‌ی الکترونیک سلامت برای افرادی که نیاز به خدمات دارند انجام می‌شود. رئیس در پایان گفت:

به‌عنوان مثال آموزش گندزدایی، نحوه‌ی مراقبت پس از ترخیص بیمار بهبود یافته، بیماریابی از نزدیکان بیمار بهبودیافته مبتلا به کرونا و... همگی از اقداماتی است که تیم‌های ما پس از آنکه فردی بهبود یافته از بیمارستان ترخیص شد، برای او انجام می‌دهند. دریافت اینگونه خدمات از طریق تماس تلفنی و مراجعه‌ی حضوری انجام می‌شود و تیم‌های ما مجهز به تمام لوازم و تجهیزات برای ارائه خدمت آماده هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات