اپل حساب کاربری توسعه‌دهنده سازمانی Clearview را به‌دلیل نقض قوانین مسدود کرد

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ Clearview به‌دلیل همکاری گسترده با سازمان‌های دولتی و انتظامی تحت انتقادهای شدیدی قرار دارد و اخیرا حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی آن در اپل هم مسدود شده است.
تبلیغات

اپل از یک سال پیش، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری در ارتباط با قوانین مجوز توسعه‌‌دهنده‌های سازمانی در پیش گرفته است. اولین رخدادهای جدی با حساب کاربری فیسبوک شروع شد که گزارش‌های متعدد، نقض قوانین را ازسوی آن‌ها مطرح می‌کرد. کمی بعد، گوگل هم هدف سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی اپل قرار گرفت و اخبار بعدی، شرکت‌های متعدد دیگری را نام می‌برند. جدیدترین خبر ادعا می‌کند که شرکتی دیگر به‌خاطر نقض قوانین اپل، دسترسی خود را به حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی سازمانی از دست داده است.

بازفید اخیرا در گزارشی کشف کرد که Clearview AI با توزیع غیرقانونی اپلیکیشن‌های خود به‌کمک حساب توسعه‌دهنده‌ی سازمانی، قوانین اپل را زیر پا گذاشته است. شرکت مذکور، مشتریان خصوصی و دولتی متعددی همچون FBI ،NBA و Macy's دارد. حتی والمارت هم از خدمات این استارتاپ هوش مصنوعی استفاده می‌کند. مجموع مشتریان شرکت به ۲،۲۰۰ شرکت و سازمان می‌رسد. Clearview خدمات تشخیص چهره را به مشتریان ارائه کرده و ظاهرا اپلیکیشن‌های خود را ازطریق دانلود مستقیم حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی سازمانی عرضه می‌کند.

قوانین اپل می‌‌گویند که مجوز توسعه‌دهنده‌ی سازمانی تنها باید برای توزیع داخلی اپلیکیشن‌ها استفاده شود. البته کوپرتینویی‌ها قبلا سخت‌گیری زیادی روی توزیع اپلیکیشن با مجوز مذکور نداشتند؛ اما از سال گذشته بسیاری از مجوزها باطل شدند که حذف مجوز برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را هم به‌همراه داشت.

بازفید در گزاش خود پیرامون اقدام‌های منجر به نقض قانون Clearview AI می‌نویسد:

اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهند Clearview در مسیر توسعه‌ی سیستم تشخیصی بیومتریک در سطح بین‌المللی، همکاری‌های متعددی با سازمان‌های دولتی و خصوصی دارد. از میان آن‌ها می‌توان به اداره‌ی مهاجرت ایالات متحده، دفتر دادستانی منطقه‌ی جنوبی نیویورک و Macy's اشاره کرد. این شرکت در سازمان‌های قانونی متعددی همچون FBI، اداره‌ی حفاظت مرزی آمریکا (CBP)، اینترپل و صدها دفتر پلیس محلی کاربر دارد. درنتیجه شرکت رویکردی گسترده‌ در دسترسی مشتریان به اپلیکیشن‌هایش داشته است و نه‌تنها سرویس‌‌های خود را برای سازمان‌‌‌ها، بلکه برای افراد شخصی حاضر در سازمان‌ها ارائه می‌کند. در برخی موارد نیز هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه‌ی استفاده از سرویس‌ها در سازمان‌های طرف قرارداد وجود ندارد.

اپل پس از مطالعه‌ی گزارش بازفید و باتوجه به شواهد به‌دست آمده، دسترسی Clearview را به حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی سازمانی لغو کرد. طبق قانون، این شرکت ۱۴ روز وقت دارد تا نسبت به رفع اتهام‌ها با اپل تماس بگیرد. هوان تون، بنیان‌گذار و مدیرعامل Clearview می‌گوید که برای برطرف کردن مشکل پیش‌آمده، با اپل در تماس خواهند بود.

استارتاپ Clearview علاوه بر چالشی که در توسعه‌ی اپلیکیشن دارد، با شکایت‌های متعدد قانونی ازطرف فعالان و وکلای حقوق بشر روبه‌رو است. سرویس‌های شرکت به مقام‌های قانون‌گذار کمک می‌کرد تا فرایندهای تشخیص چهره را در مکان‌های مورد نظر انجام دهند. بسیاری از فعالان حقوق بشر، انتقادهای شدیدی نسبت به قابلیت‌های سرویس Clearview و نقض حریم خصوصی مطرح می‌کردند. فهرست مشتریان این شرکت نیز اخیرا و طی یک نفوذ داده‌ای به سرورها فاش شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات