بنچمارک نسل بعدی پردازنده‌های رایزن موبایل AMD منتشر شد

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بنچمارک منتشرشده از پرچم‌دار نسل بعدی پردازنده‌های موبایلی رایزن AMD از عملکرد بسیار عالی این تراشه در مقایسه با پردازنده‌‌ی هم‌رده‌ی دسکتاپ خبر می‌دهد.
تبلیغات

AMD دو هفته پیش پرچم‌دار جدید پردازنده‌های موبایلی خود را رونمایی کرد. حال پس از گذر مدت‌‌زمانی نه‌چندان زیاد از معرفی، پردازنده‌ی موردبحث در شماری از بنچمارک‌های آنلاین ظاهر شده است تا بفهمیم که باید انتظار چه قدرتی از آن داشته باشیم. پردازنده‌ی پرچم‌دار موبایلی جدید AMD که از آن با نام رایزن ۹ 4900HS یاد می‌شود قدرت پردازشی معادل پردازنده‌ی دسکتاپ رایزن ۵ ۳۶۰۰ دارد. قدرت پردازشی یادشده درحالی از سوی Ryzen 9 4900HS ارائه می‌شود که این پردازنده از توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۳۵ وات بهره می‌گیرد. این موارد در کنار هم باعث می‌شوند تراشه‌ی موردبحث، تراشه‌ای تحسین‌برانگیز باشد.

تراشه‌ی موردانتظار Ryzen 9 4900HS و همچنین مدل دیگرش که پسوند HS در آن دیده نمی‌شود، بدون‌شک جزو بهترین پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) سری ۴۰۰۰ AMD به‌شمار می‌آیند. در این واحدهای پردازشی شتاب‌یافته، بخش پردازنده‌ی مرکزی (CPU) شامل ۸ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ ترد است. در ضمن بخش پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) آن‌ها از ۸ واحد پردازشی یا ۵۱۲ واحد شیدر بهره می‌گیرد.

ناگفته نماند مدل HS دارای توان طراحی حرارتی ۳۵ وات است و به حداکثر فرکانس پردازشی ۴/۳ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. در ضمن این تراشه دارای فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳/۰ گیگاهرتز است. از طرفی مدل دیگر که پسوند HS در نام آن به‌چشم نمی‌خورد، توان طراحی حرارتی ۴۵ وات دارد و از حداکثر فرکانس ۴/۴ گیگاهرتز بهره می‌گیرد. AMD در این تراشه از فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳/۳ گیگاهرتز استفاده کرده است. در هر دو تراشه، پردازنده‌ی گرافیکی دارای فرکانس پردازشی ۱٬۷۵۰ مگاهرتز است و قدرت پردازشی تقریبا ۲ ترافلاپس را ارائه می‌دهد.

تراشه‌ی 4900HS اخیرا به‌دفعات زیادی در بنچمارک‌های مختلف رؤیت شده است. آمار از حضور تراشه‌ی موردبحث در ۶ بنچمارک خبر می‌دهند. دو مورد از بنچمارک‌ها را موردبررسی قرار نمی‌دهیم، چون تناقض‌هایی به‌وضوح در آن‌ها به‌چشم می‌خورد. بنابراین با چهار بنچمارک سر و کار داریم. یک بنچمارک 3DMark Fire Strike، دو بنچمارک Geekbench 4 و یک بنچمارک Userbenchmark. برای فهم بهتر عملکرد 4900HS بهتر است آن را با مدل‌های مشابه دیگری که در بازار هستند مقایسه کنیم‌؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که AMD هرگز در این بخش از بازار محصولی دیگر عرضه نکرده است. بنابراین به مقایسه‌ی 4900HS با پردازنده‌ای می‌پردازیم که قدرت پردازشی مشابهی با آن دارد؛ یعنی پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Ryzen 5 3600. 

در تمامی بنچمارک‌های جدول زیر، هرچه امتیاز کسب‌شده بیشتر باشد، پردازنده قدرت بیشتری دارد:

مقایسه‌ی عملکرد پردازنده‌های Ryzen 9 4900HS و Ryzen 5 3600

بنچمارک  / نام پردازنده

Ryzen 9 4900HS

Ryzen 5 3600

توضیحات

بخش Physics در بنچمارک Fire Strike

۲۱٬۲۸۹

۱۹٬۱۹۲

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۱۱ درصد عملکرد بهتری دارد

بخش تک هسته‌ای در بنچمارک Geekbench 4

۵٬۳۰۹

۵٬۴۷۸

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۳ درصد عملکرد ضعیف‌تری دارد

بخش چند هسته‌ای در بنچمارک Geekbench 4

۳۰٬۰۴۷

۲۷٬۵۳۹

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۹ درصد عملکرد بهتری دارد

بخش تک هسته‌ای در بنچمارک Userbenchmark

۱۴۰

۱۲۹

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۹ درصد عملکرد بهتری دارد

بخش دو هسته‌ای در بنچمارک Userbenchmark

۲۷۶

۲۵۵

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۸ درصد عملکرد بهتری دارد

بخش چهار هسته‌ای در بنچمارک Userbenchmark

۵۴۶

۴۸۶

رایزن ۹ 4900HS به‌میزان ۱۲ درصد عملکرد بهتری دارد

همان‌طور که در جدول بالا می‌توانید ببینید، بهره‌مندی 4900HS از دو هسته‌ی بیشتر باعث شده است این پردازنده به‌میزان اندکی قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به رایزن ۵ ۳۶۰۰ داشته باشد. بااین‌حال پایین‌ بودن فرکانس پردازشی باعث می‌شود 4900HS نتواند با اختلافی درخورتوجه، پردازنده‌ی دسکتاپ رایزن را شکست دهد. فراموش نکنید موارد حاضر در جدول بالا همگی بنچمارک‌هایی هستند که نمی‌توانند به‌طور دقیق عملکرد پردازنده‌ها را در دنیای واقعی شبیه‌سازی کنند. با درنظرگرفتن این موضوع، نمی‌توانیم برنده‌ای واقعی در بین دو پردازنده‌ی موردبحث مشخص کنیم.

به‌طور کلی با بررسی دقیق مشخصات و عملکرد پردازنده‌ها می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم که 4900HS و رایزن ۵ ۳۶۰۰ از لحاظ قدرت پردازشی، هم‌رده به‌حساب می‌آیند. با درنظرگرفتن این موضوع که رایزن ۵ ۳۶۰۰ پردازنده‌ای بسیار عالی برای دسکتاپ به‌شمار می‌آید، دستیابی به قدرت پردازشی معادل آن در یک پردازنده‌ی موبایلیِ دارای توان طراحی حرارتی معقول، دستاوردی مهم برای AMD است. 

پردازنده‌های سری ۴۰۰۰ AMD هم‌اکنون در برخی مناطق دنیا در دسترس قرار گرفته‌اند. بااین‌حال شیوع ویروس کرونا باعث شده است عرضه‌ی آن‌ها در برخی دیگر از مناطق با تأخیر روبه‌رو شود. در هر صورت روند عرضه‌ی این پردازنده‌ها ادامه دارد و براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان بهار امسال، تمامی پردازنده‌های این خانواده روانه‌ی بازار خواهند شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات