کمک مالی اوبر به رانندگانی که درگیر ویروس کرونای جدید هستند

پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت تاکسی‌رانی آنلاین اوبر از رانندگان خود که در قرنطینه‌ی خانگی یا اجباری برای درمان و مقابله با ویروس کرونای جدید قرار گرفته‌اند، حمایت مالی می‌کند.
تبلیغات

پرسش‌های زیادی درباره‌ی چگونگی تأثیر ویروس کرونای جدید بر کار و درآمد کارمندان اینترنتی مثل رانندگان اوبر مطرح شده است و اینکه رویکرد شرکت‌های اینچنینی در مواجه با این همه‌گیری در سراسر دنیا چه خواهد بود و اگر قصد کمک به کارمندان خود را دارند این کمک چگونه اجرا می‌شود؟ امروز اوبر جزئیات برنامه‌ی خود را برای جبران خسارت رانندگان یا پیک‌های مبتلا به کووید-۱۹منتشر کرد. طبق این طرح فرقی نمی‌کند که این دسته از افراد در قرنطینه‌ی خانگی یا اجباری باشند، زیرا در هر دو صورت اوبر قصد دارد که برای آن‌ها به‌مدت ۱۴ روز کمک هزینه‌ی مالی پرداخت کند.

از آنجایی که میزان درآمد هر فرد در بین رانندگان متفاوت است، اوبر کمک‌های مالی خود را براساس میانگین درآمد روزانه‌ی هر راننده در شش ماه گذشته محاسبه خواهد کرد. اگر در این بین افرادی باشند که تازه عضو شده‌اند و هنوز شش ماه از کارشان نمی‌گذرد، میانگین را از تاریخ آغاز همکاری تا ششم مارس محاسبه می‌کنند. برای مثال اگر راننده‌ای به‌صورت میانگین روزانه ۲۸/۵۷ دلار درآمد داشته است، در مجموع ۴۰۰ دلار برای این ۱۴ روز دریافت خواهد کرد؛ همچنین اگر شخصی میانگین درآمد روزانه‌اش ۱۲۱/۴۲ دلار باشد کمک مالی ۱۷۰۰ دلاری به او پرداخت می‌شود.

اوبر در اطلاعیه‌ی خود چنین گفته است: «ما بر این باور هستیم که به‌وسیله‌ی این سیاست و رویکرد قادر خواهیم بود تا علاوه‌بر حمایت از رانندگانی که اولویت کار و درآمدشان اوبر است، افرادی را که فقط گاهی با استفاده از پلتفرم ما کسب درآمد می‌کنند نیز مورد حمایت منصفانه قرار دهیم.»

باتوجه به اینکه شرایط همچنان به‌سرعت در حال تحول است این سیاست تا ششم آوریل اعتبار اجرایی دارد و در آن تاریخ طبق اطلاعیه‌ی اوبر، باید شرایط و هزینه‌ها مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرند. اگر بنا به اجرایی‌شدن قوانین منع عبور و مرور، فعالیت اوبر در یک شهر یا کشور متوقف شود، اوبر با دولت محلی برای بررسی بهترین راه حمایت از رانندگانش همکاری می‌کند؛ البته تا این لحظه هنوز در هیچ منطقه‌ای قطع کامل فعالیت‌های خدماتی این شرکت گزارش نشده است.

اوبر / لیفت / Uber/ Lyft

شرکت لیفت نیز اعلام کرده است که قصد ارائه‌ی طرح حمایتی از رانندگان خود را دارد و به‌زودی جزئیات برنامه‌ی خود را منتشر خواهد کرد. هفته‌ی گذشته ژورنال وال استریت گزارشی ارائه کرد که طبق آن کمپانی‌های اوبر، لیفت، دوردش، اینستاکارت و پست‌میتز در حال مذاکره برای ایجاد صندوق حمایتی به‌منظور کمک به رانندگان و کارکنان تحت تأثیر ویروس کرونای جدید هستند؛ بنابراین ممکن است طرح‌های حمایتی دیگری نیز در دست باشد و به‌زودی به اطلاع عموم رسانده شود. متأسفانه تاکنون هیچ راه‌حل قطعی و جامعی ارائه نشده است و دیگر رانندگانی که مبتلا به ویروس نیستند و در قرنطینه به‌سر نمی‌برند؛ اما به‌صورت غیرمستقیم تحت‌الشعاع اثرات مخرب اقتصادی قرار گرفته‌اند، راهی ندارند و باید با کاهش دستمزد خود کنار بیایند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات