با بریزلی پلاس آشنا شوید؛ کلاینت جدید توییتر با قابلیت‌های متنوع

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بریزلی پلاس کلاینت جدیدی برای توییتر به‌شمار می‌آید که زمان زیادی از آغازبه‌کار آن نمی‌گذرد؛ اما به‌دلیل قابلیت‌های جالبش در همین زمان کم توانسته توجهات را به خود جلب کند.
تبلیغات

بریزلی نامی آشنا برای کسانی است که به کلاینت‌های توییتر (Twitter) علاقه‌مند هستند؛ این کلاینت مدت‌ها است که فعالیت می‌کند و کاربران زیادی هم از سراسر دنیا دارد. نام بریزلی را حدودا دو سال پیش نیز شنیده بودیم؛ جایی که ابزاری جالب با همین نام توانست میزان اعتیاد کاربران را به شبکه‌های اجتماعی نشان دهد. بریزلی این بار با ابزاری دیگر بازگشته است تا به رفع برخی نیازهای کاربران توییتر بپردازد. درواقع این ابزار سعی می‌کند قابلیت‌هایی را به توییتر بیاورد که کاربران زیادی مشتاق آن‌ها هستند اما تیم مدیریت این شبکه‌ی اجتماعی فعلا علاقه‌ی چندانی به آن نشان نداده‌اند. یکی از قابلیت‌هایی که کاربران توییتر بارها خواستار اضافه شدن آن به این شبکه‌ی اجتماعی بوده‌اند، امکان ویرایش کردن توییت‌ها است. آن‌ها همچنین خواستار قابلیت‌هایی نظیر حذف خودکار توییت‌ها و مواردی دیگر هستند.

قابلیت‌های یادشده تا حد زیادی در ابزار جدید بریزلی که از آن با نام بریزلی پلاس (+Brizzly) یاد می‌شود، گنجانده شده‌اند. این سرویس اشتراکی که زمان زیادی از آغازبه‌کار رسمی آن نمی‌گذرد، مجموعه‌‌ای کاربردی از ابزارهای مختلف را ارائه می‌دهد و با اتکا بر API توییتر ساخته شده است. در صفحه‌ی اصلی این ابزار، تایم‌لاین توییتر به‌چشم می‌خورد و کاربر می‌تواند به‌سادگی به لایک کردن توییت‌ها و انتشار توییت جدید بپردازد. بااین‌حال مهم‌ترین قابلیتی که در بریزلی پلاس وجود دارد، قابلیت ویرایش توییت‌ها است. موضوعی که از همان ابتدا توسط خود بریزلی در کانون توجه قرار گرفت. ناگفته نماند که امکان ویرایش توییت‌ها تا زمانی‌که خود توییتر نخواهد، وجود نخواهد داشت. بااین‌حال بریزلی پلاس راهی جالب برای این کار در نظر گرفته است.

توییتر بنابه هر دلیلی، به‌دفعات از قرار دادن گزینه‌ی ویرایش در کنار توییت‌ها، امتناع ورزیده است. برخی افراد می‌گوید انجام این کار پیچیدگی‌های زیادی دارد، شماری دیگر می‌گویند توییتر هنوز به‌طور قطع تصمیمش را نگرفته و عده‌ای هم معتقد هستند که توییتر برای درخواست آن‌ها ارزش قائل نمی‌شود. با همه‌ی این‌ها، امکان ویرایش توییت بدون شک طی چند وقت اخیر بالاترین درخواست را از سوی کاربران داشته و آنان همواره خواستار اضافه شدن چنین قابلیتی به شبکه‌ی اجتماعی توییتر هستند. توییت‌های کاربران پیش از انتشار معمولا غلط املایی دارند و آنان از توییتر درخواست می‌کنند به‌خاطر همین موضوع، امکان ویرایش را برای‌شان فراهم کند. 

فراهم نکردن قابلیت ویرایش توییت از سوی خود توییتر، باعث شد توسعه‌دهندگان متفرقه وارد کار شوند و هر یک با ارائه‌های ابزاری خاص، کاربران را به سمت خود بکشانند. در کلاینت متفرقه‌ی Twitterific شاهد ایده‌ای جالب بودیم؛ شرکت سازنده‌ی این کلاینت گزینه‌ای تحت عنوان Delete and Edit Tweet را به کنار توییت‌ها اضافه کرد تا کاربر بتواند به‌راحتی با کلیک کردن روی آن، توییتِ منتشرشده را حذف و در زمان سریعی آن را ویرایش و بازنشر کند. درواقع از طریق Delete and Edit Tweet می‌توان در زمانی سریع، توییت حاوی غلط املایی را حذف و آن را با توییتی جدید جایگزین کرد.

بااین‌حال، بریزلی پلاس به شیوه‌ی دیگری سراغ قابلیت ویرایش توییت‌ها رفته است. براساس گفته‌های جیسون شلن، بنیان‌گذار بریزلی و مدیر محصول پیشین در شرکت Slack، کلاینت جدید بریزلی پلاس از قابلیتی تحت عنوان Undo بهره می‌گیرد؛ درواقع بریزلی پلاس توییت‌ها را پیش از انتشار در توییتر، برای لحظاتی در خود ذخیره می‌کند تا کاربر به آن‌ها نگاهی بیندازد و در صورت داشتن غلط املایی، سریعا آن‌ها را ویرایش کند. کاربر می‌تواند بنا به نیاز خودش، زمان ذخیره‌شدن توییت در بریزلی پلاس و سپس انتشار آن را در توییتر، تغییر دهد. این بازه‌ی زمانی از ۱۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه قابل‌تغییر است. بنابراین در بریزلی پلاس، توییت‌ها پیش از انتشار روی توییتر، در خود کلاینت ذخیره می‌شوند تا کاربر غلط املایی احتمالی آن‌ها را رفع کند.

بریزلی پلاس / +Brizzly

قابلیت دیگری در بریزلی پلاس قرار گرفته که Redo Tweet نام دارد و به کاربر امکان می‌دهد غلط‌های املایی توییت‌ها را پس از انتشارشان روی توییتر، رفع کنند. این قابلیت شباهت زیادی به قابلیت کلاینت Twitterific دارد و همچون آن کار می‌کند. درواقع از طریق Redo Tweet می‌توان توییت قدیمی را حذف و آن را در زمانی سریع با توییتی جدید جایگزین کرد. بااین‌حال در بریزلی پلاس، توییت قدیمی در باکس جدیدی کپی می‌شود تا کاربر محبور نباشد آن را از نو تایپ کند.

طی سال‌های اخیر، قابلیت حذف خودکار توییت‌ها به‌دفعات زیادی از سوی کاربران توییتر مورداستقبال قرار گرفته و آن‌ها خواهان اضافه شدن این قابلیت بوده‌اند. توییتر سال‌ها پیش شبکه‌ی اجتماعی کوچکی بود؛ توییت‌هایی که سال‌ها پیش در توییتر منتشر شده‌اند ممکن است امروزه در معرض دید افراد بسیار بیشتری قرار گیرند و مشکلاتی برای منتشرکننده‌ی آن ایجاد کنند. به‌دفعات شاهد بوده‌ایم که افراد خاصی با استناد به توییت‌های یک فرد، شدیدا از او انتقاد کرده‌اند. حال آن‌که آن توییت‌ها قدیمی بوده و ممکن است امروزه دیدگاه فرد موردنظر تغییر کرده باشد. یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات این حوزه، به ماجرای اخراج جیمز گان، کارگردان فیلم تحسین‌شده‌ی Guardians of the Galaxy از ساخت قسمت جدید این فیلم مربوط می‌شود؛ کاربران توییتر توانسته بودند مجموعه‌ای از توییت‌های قدیمی جیمز گان را که حاوی الفاظ اهانت‌آمیز بوده پیدا کنند و از همین طریق در شبکه‌های اجتماعی او را سرزنش کنند و تحت فشار قرار دهند. موضوعی که در نهایت به اخراج شدن او منتهی شد. گان بعدا مجددا به‌عنوان کارگردان قسمت سوم فیلم‌های نگهبانان کهکشان انتخاب شد، بااین‌حال اتفاقاتی که برای او پیش آمد نگرانی را درمورد مشکلاتی که ممکن است توسط توییت‌های قدیمی ایجاد شوند، به‌شدت بالا برد. 

امروزه سرویس‌های متعددی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان شمار زیادی از توییت‌ها را به‌یک‌باره حذف کرد. همچنین برخی سرویس‌ها در کنار قابلیت یادشده، امکان حذف خودکار را نیز فراهم می‌کنند. براساس مقاله‌ی منتشرشده در سال ۲۰۱۹ از سوی رسانه‌ی نیویورک تایمز، برخی از این ابزارها دارای صدها هزار یا حتی میلیون‌ها نفر کاربر هستند. این موضوع نشان می‌دهد قابلیت‌های موردبحث محبوبیت زیادی بین توییتری‌ها دارند. 

کاربران توییتر با استفاده از بریزلی پلاس می‌توانند کاری کنند که توییت‌هایشان ۲۴ ساعت پس از انتشار در این پلتفرم، به‌صورت خودکار حذف شوند. به‌دنبال فعال‌سازی این قابلیت،‌ بریزلی پلاس توییت‌های منتشرشده را به‌ توییت‌هایی موقت تبدیل می‌کند که پس از گذر یک روز، خودشان از روی پلتفرم پاک می‌شوند. توییتر از مدتی پیش قابلیتی مشابه به پلتفرم خود در برخی کشورها نظیر برزیل اضافه کرده است. این قابلیت که شباهتی بی‌چون‌و‌چرا به استوری اینستاگرام دارد، فعلا با نام فلیتز (Fleets) شناخته می‌شود. بااین‌حال فراموش نکنید که توییت‌های قرارگرفته در فلیتز با توییت‌های اصلی کاربر تفاوت دارند و همچنان نمی‌توانند نگرانی‌هایی را که گفتیم، برطرف کنند. 

بریزلی پلاس / +Brizzly

قابلیت حذف خودکار کلاینت بریزلی پلاس همچنین ویژگی اضافه‌ای به‌نام Fave to Save دارد که کاربر می‌تواند از طریق آن کاری کند که توییت‌ها پس از دریافت کردن مقدار مشخصی لایک (فِیو) از حالت حذف خودکار خارج شوند؛ مثلا توییتی که ۲۰۰ لایک دریافت کند، دیگر حذف نشود. این قابلیت می‌تواند به‌خصوص برای کسانی که اهمیت چندان زیادی به محتوای توییت‌هایشان نمی‌دهند و صرفا تعداد لایک‌ها برای‌شان مهم است، کاربردی باشد. چنین کاربرانی می‌توانند از طریق قابلیت Fave to Save کاری کنند که همواره توییت‌های محبوب‌شان در پروفایل‌شان باقی بماند.

بریزلی پلاس همچنین قابلیت سرگرم‌کننده‌ی دیگری نیز دارد. در باکس مخصوص توییتر برای نوشتن توییت، همواره عبارت «?What’s happening» به‌چشم می‌خورد که کاربر می‌تواند آن را از طریق بریزلی پلاس با جمله‌ای دلخواه جایگزین کند. 

جیسون شلن، بنیان‌گذار بریزلی، طی سال‌های اخیر روی شمار درخورتوجهی از اپلیکیشن‌های اجتماعی و ارتباطی شناخته‌شده کار کرده و در روند توسعه‌ی آن‌ها نقش داشته است که اسلک، جدیدترین نمونه‌ی آن‌ها به‌شمار می‌آید. او در ابتدای مسیر کاری‌اش در Pyra Labs کار می‌کرد؛ شرکت سازنده‌ی Blogger که در سال ۲۰۰۳ به مالکیت گوگل درآمد. او سپس در گوگل استخدام شد و به کار روی بلاگر ادامه داد. شلن سپس Google Reader را خلق کرد و در تصاحب شرکت‌های Feedburner ،Picasa و Measure Map توسط گوگل، نقش مهمی داشت. پس از گوگل، جیسون شلن استارتاپی به‌نام Thing Labs راه‌اندازی و از طریق آن بریزلی را خلق کرد؛ این استارتاپ در سال ۲۰۱۰ به AOL فروخته شد. او سپس به کار در AOL ادامه داد. مدت‌ها بعد استارتاپ بعدی‌اش یعنی Hike Labs نیز به پینترست فروخته شد.

جیسون شلن مدتی بعد کلاینت بریزلی را از AOL/Oath بازخرید کرد و در سال ۲۰۱۸ شاهد راه‌اندازی مجدد آن بودیم؛ مدتی بعد روند توسعه‌ی بریزلی پلاس نیز آغاز شد. نسخه‌ی قدیمی بریزلی همچنان فعالیت می‌کند اما امروزه از آن با نام بریزلی زیرو (Brizzly Zero)‌ یاد می‌شود. سرویس اشتراکی جدید بریزلی پلاس هزینه‌ای معادل ماهانه ۶ دلار دارد. بااین‌حال اگر کاربر اشتراک سالانه تهیه کند، این هزینه به ۵ دلار به‌ازای هر ماه، کاهش می‌یابد. در ضمن کاربر با تهیه‌ی اشتراک، دو هفته اشتراک هدیه نیز دریافت می‌کند.

در حال حاضر بریزلی پلاس تنها از طریق وب در دسترس است و عملا کلاینتی تحت‌وب به‌شمار می‌آید؛ بااین‌حال بریزلی می‌گوید قصد دارد کار روی اپلیکیشن iOS این کلاینت را آغاز کند تا در آینده آن را در دسترس قرار دهد. قابلیت‌های دیگری نیز نظیر امکان آپلود عکس، حالت تاریک، پاک کردن تاریخچه‌ی توییت‌ها و... در فهرست برنامه‌های آینده‌ی بریزلی قرار دارند. توییتر طی چند وقت اخیر به‌طور کلی روی خوشی به کلاینت‌های متفرقه نشان نداده و حتی در مواردی سعی کرده است آن‌ها را از کار بیندازد. بااین‌حال جالب است بدانید توییتر از طریق انتشار توییتی به‌صورت رسمی از بریزلی پشتیبانی کرده است و بنابراین خطری آن را تهدید نمی‌کند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات