بررسی رشد و جایگاه کنونی هواوی در دنیای فناوری

یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
هواوی در سال‌های اخیر باوجود تمام چالش‌هایی که در صحنه‌ی بین‌المللی تجربه کرد، جریان رشد و توسعه‌ی برند خود را با قدرت حفظ کرده است.
تبلیغات

هواوی امروز دیگر آن برند ناشناسی نیست که چند سال قبل با حضوری محدود در بازار گوشی‌های هوشمند، به‌مرور خود را به مصرف‌کننده‌ها نمایش می‌داد. غول چینی صنعت مخابرات که فعالیت خود را از سال ۱۹۸۷ شروع کرد، امروز نه‌تنها در کسب‌وکار اصلی خود بلکه در بازار مصرف‌کننده هم نام قابل احترامی محسوب می‌شود. اگرچه در سال‌های اخیر آن‌ها تحت فشارهای شدیدی ازسوی آمریکا و متحدانش بوده‌اند، اما پیشرفت‌های فناورانه‌ی شرکت و نفوذ مناسب به هر دو بازار تجاری و مصرف‌کننده، موقعیت باثباتی برای هواوی ایجاد کرده است. در مطلب حاضر از زومیت، بررسی کوتاهی از تاریخچه‌ی هواوی داریم و وضعیت کنونی برند آن‌ها را در بازارهای داخل و جهانی شرح می‌دهیم.

تاریخچه ابتدایی

برند هواوی امروز نه‌تنها با محصولات متنوع در بازار مصرف‌کننده، بلکه با فناوری‌های مدرن شبکه و مخابرات شناخته می‌شود. غول چینی پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از راه‌اندازی، امروز در میان برترین برند‌های جهان قرار دارد و حتی در خط مقدم جدیدترین فناوری ارتباطی یعنی 5G فعالیت می‌کند. آن‌ها فعالیت خود را از سال ۱۹۸۷ و به‌عنوان نمایندگی فروش روستایی یک شرکت هنگ‌کنگی در صنعت شبکه و تلفن شروع کردند. در خلال سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ که جمعیت شهرنشین چین رو به انفجار می‌رفت، هواوی نیز فعالیت خود را در حوزه‌ی شهری گسترش داد.

شرکت تحلیلی معتبر مک‌کنزی پیش‌بینی می‌کند که جمعیت شهرنشین چین تا سال ۲۰۳۰ مرز یک میلیارد نفر را رد خواهد کرد. آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۲۱ شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر خواهند داشت که در مقایسه با اروپا و ۳۵ شهر با این جمعیت، تفاوت عظیمی را نشان می‌دهد. شهرهای بزرگ، نیازمند شبکه‌های ارتباطی پیشرفته هستند و هواوی با تمرکز روی همین نیاز، پیشرفت سریع و گسترده‌ای را در بازار داخلی تجربه کرده است.

امروز محصولات و خدمات هواوی در بیش از ۱۷۰ کشور جهان استفاده می‌‌شوند و به بیش از یک‌سوم جمعیت جهانی خدمت‌رسانی می‌کنند. این برند چینی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ تجهیزات مخابراتی در جهان شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر بزرگانی همچون نوکیا، اریکسون، سیسکو و ZTE را پشت سر گذاشته است. رقابت آن‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند هم که برای بسیاری از مردم کاملا واضح به‌نظر می‌رسد. آن‌ها از برندی که هیچ جایی در سال‌های ابتدایی تولد گوشی‌های هوشمند نداشت به نامی شناخته‌شده برای تمامی مصرف‌کننده‌ها تبدیل شده‌اند. هواوی امروز به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند، پس از هواوی و بالاتر از اپل قرار دارد.

هواوی

بسیاری از مردم وقتی نگاهی به پیشرفت هواوی در سال‌های اخیر می‌کنند، بر این تصور هستند که برند چینی از ناکجاآباد پدیدار شد و به قله‌های پیشرفت رسید. درحالیکه این‌چنین نیست. هواوی کسب‌وکار خود را ابتدا در حوزه‌ی B2B شروع کرد و کسب‌وکارهای دیگر، مشتریان اصلی اولیه‌ی آن‌ها بودند. درواقع موفقیت‌های اولیه و موتور محرک پیشرفت در سال‌های بعد، به‌خاطر همین مدل کسب‌وکار ایجاد شد. از بزرگ‌ترین مشتریان سازمانی هواوی می‌توان به اپراتورهای اینترنت و تلفن اشاره کرد که با استفاده از تجهیزات شرکت چینی، خدمات را با برند خود به مشتریان ارائه می‌کنند. ازطرفی پیشرفت‌های اولیه‌ی هواوی در بازار داخل چین صورت گرفت که یک‌پنجم از جمعیت جهان را شکل می‌داد و باوجود عدم شهرت در صحنه‌ی بین‌المللی، اعتبار خوبی را شکل داد.

شکل‌دهی پایه‌های برند

سال سرنوشت‌ساز هواوی در بازارهای بین‌‌المللی، ۲۰۰۵ بود که برای اولین‌بار، فروش در قراردادهای بین‌المللی از فروش داخلی پیش افتاد. مدیران تصمیم گرفتند تا بازطراحی جدیدی در برند داشته باشند تا چالش‌های پیش‌روی فعالیت بین‌الملی را در آن لحاظ کنند. استراتژی جدید، تمرکز بیشتر بر مشتری و نیازهای مصرف‌کننده را طلب می‌کرد. درنتیجه در سال ۲۰۰۶ هویت جدید برند طراحی شد و در همان سال، چینی‌ها موفق به کسب اعتباری قوی در بازارهای بین‌المللی مخابراتی شدند.

هواوی تلاش‌های جدی برای تبدیل شدن به برندی در دنیای موبایل و خروج از لاک B2B را در دهه‌ی ۲۰۱۰ با جدیت پیش برد. آن‌ها با شعار Make it Possible وارد بازار مصرف‌کننده شدند و با تمرکز هرچه بیشتر بر نیازهای مشتری (به‌جای تمرکز روی برتری‌های فنی) جایگاه خود را مستحکم کردند. بخش دیگری از برندسازی و تثبیت پایه‌های فعالیت در صنعت جدید، با قیمت‌گذاری مناسب شکل می‌گیرد. هواوی با عرضه‌ی گوشی ۸۰ دلاری اندرویدی به بازار، نشان داد که تصمیمی جدی برای کسب سهم دارد. آن‌ها بازاری را هدف قرار دادند که فعالان بزرگ آن زمان همچون اپل، سامسونگ، HTC، مایکروسافت و بلک‌بری از آن غافل بودند. هواوی توانست به‌سرعت میلیون‌ها دستگاه ارزان‌قیمت را در دست جوانان آفریقایی قرار دهد و بیش از یک میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط آفریقایی را به دنیای آنلاین وارد کند.

هواوی

استراتژی هواوی در تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه، نوعی حرکت بر لبه‌ی تیغ هم محسوب می‌شد. آن‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا قیمت‌گذاری محصولات در محدوده‌ای معقول باشد. درواقع، مانع اصلی در قیمت‌گذاری پایین‌تر، تصور عمومی در بازارهای بزرگ بود که قیمت پایین را با کیفیت پایین برابر می‌دانستند. به‌هرحال استراتژی هواوی با دقت انتخاب شد و آن‌ها به‌مرور به بازارهای بزرگ اروپایی و آسیایی هم وارد شدند. البته آمریکا از همان ابتدا مانع‌تراشی‌هایی برای هواوی انجام می‌داد و شرکت چینی هم از سال‌ها پیش، بازار ایالات متحده را از اولویت خود خارج کرده است.

ایالات متحده هیچ‌گاه در اولویت تمرکز هواوی نبوده است

سرمایه‌گذاری‌های عظیم هواوی در تحقیق و توسعه و برندسازی به‌سرعت پاسخ داد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان اولین برند چینی وارد فهرست ۱۰۰ برند برتر شرکت مشاوره‌ای و تحقیقاتی Interbrand شدند و در جایگاه ۹۴ قرار گرفتند. انواع فعالیت‌ها اهم از سرمایه‌گذاری بازاریابی، مدیریت برند، رویدادهای بزرگ بین‌المللی و ارتباط با فعالان دیگر باعث شد تا برند هواوی بیش‌ از پیش شناخته شود. برند چینی حتی چند بار تصمیم گرفت تا نام خود را برای تلفظ بهتر مشتریان غربی تغییر دهد که درنهایت با همان نام قدیمی به کار خود ادامه داد.

حوزه‌های تخصصی فعالیت و فلسفه برند

کسب‌وکار هسته‌ای هواوی را می‌توان به سه دسته‌ تقسیم کرد. گروه اول که به‌نام Carrier Network Business شناخته می‌شود، تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم، شبکه‌های ثابت، خدمات بین‌المللی،‌ نرم‌افزارهای مخصوص اپراتورها و راهکارهای مصرف انرژی در شبکه‌ها را ارائه می‌کند و تقریبا تمامی اپراتورهای مخابراتی در سرتاسر جهان،‌ مشتری آن‌ها هستند. آن‌ها در دوره‌ی هفت ساله‌ی منتهی به ۲۰۱۲، نرخ رشد بیش از ۷۰ درصد را در هر سال تجربه کردند که برند چینی را در جایگاه برندهایی با بیشترین نرخ رشد قرار داد.

گروه دوم در کسب‌وکار هواوی به‌نام Enterprise Business شناخته می‌شود که به‌نوعی مکمل بخش اول است. اپراتورهای مخابراتی و داده‌ای که از تجهیرات برند چینی برای انتقال داده استفاده می‌کنند، برای تحلیل، تفسیر، ذخیره‌سازی و حفظ داده‌ها نیاز به راهکارهای سازمانی دارند. هواوی در این بخش محصولات دیتاسنتر و ذخیره‌سازی را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند.

خدمات زیرساخت مخابراتی هواوی

بخش سوم از کسب‌وکار هواوی که برای مصرف‌کننده‌ها هم آشناتر است، Consumer Business نام دارد که انواع محصولات، خصوصا گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی را به بازار مصرف‌کننده عرضه می‌کند. زیرمجموعه‌ی گوشی‌های هواوی کار خود را به‌عنوان واحد مونتاژ برندهای بزرگ جهان شروع و برای ورود اولیه به بازار، محصولات ارزان‌قیمت و میان‌رده را انتخاب کرد. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ بدون فعالیت و حضور جدی در بازار مصرف‌کننده، رتبه‌ی سوم را در بازار جهانی تجهیزات موبایلی در اختیار داشتند. پیشرفت برند چینی در تبدیل شدن به برندی مستقل در بازار مصرف‌کننده و رشد تا رسیدن به رتبه‌ی دوم بازار جهانی، نکات بسیار مثبتی را در استراتژی آن‌ها نشان می‌دهد.

هواوی چشم‌انداز خود را مانند همه‌ی غول‌های فناوری در توانمندسازی کل جمعیت جهان می‌بیند. درحال‌حاضر روز‌به‌روز بر جمعیت متصل به اینترنت در جهان افزوده می‌شود و همه‌ی آن‌ها به‌دنبال دستگاه‌هایی سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر با پایداری بیشتر هستند. ازطرفی نیاز کسب‌وکارها به اتصال سریع‌تر و بهتر نیز روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند و شاهد تقاضای بیشتر آن‌ها برای محصولات مرتبط با دنیای اینترنت و شبکه هستیم. امروزه کسب‌وکارها تقریبا تمامی فعالیت‌‌های خود از مدیریت انبارداری، عملیات و تمامی داده‌های مرتبط با مصرف‌کننده را به‌کمک فناوری انجام می‌دهند.

تمرکز هواوی بر نیازهای مشتری، پیشرفت آن‌ها را در هر دو بخش تجاری و مصرف‌کننده به‌همراه داشته است

مزیت اصلی هواوی در بازار زیرساخت و تجهیزات، ارتباط نزدیک با مشتری و تمرکز آن‌ها بر مصرف‌کننده‌ی نهایی است. آن‌ها همچنین مراکز تحقیق و توسعه‌ی مشترک زیادی را با اپراتورها در سرتاسر جهان تشکیل داده‌اند تا فناوری‌های روز جدید برای برطرف کردن نیاز کاربران توسعه دهند. هواوی همیشه در فهرست برترین‌ها از لحاظ نوآوری قرار داشته و با اختصاصی بخش عمده‌ای از نیروی انسانی و منابع مالی خود به تحقیق و توسعه، موفق به کسب مالکیت تعداد قابل‌توجهی پتنت نیز شده است. آن‌ها اکنون حدود ۱۹۴ هزار کارمند دارند که بیش از ۹۶ هزار نفر آن‌ها در مراکز تحقیق و توسعه در آلمان، سوئد، بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، ایرلند، روسیه، هند و البته چین فعالیت می‌کنند.

استراتژی آتی: فرمانروایی جهانی در بازارهای هدف

هواوی برای رسیدن به جایگاه مورد نظر خود و تبدیل شدن به انتخاب اول اپراتورهای سرتاسر جهان، راه درازی در پیش دارد. اگرچه آن‌‌ها پیشرفت‌های عظیمی در تحقیق و توسعه و تدوین استانداردهای فناورانه‌ی جدید داشته‌اند، موانع زیادی هم رشد برند چینی را تهدید می‌کند. از مهم‌ترین تهدیدهای اخیر می‌توان به تحریم‌های آمریکا و تلاش آن‌ها برای منصرف کردن مشتریان بین‌المللی از عقد قرارداد با هواوی اشاره کرد. البته رخدادهای اخیر نشان می‌دهد که بسیاری کشورهای جهان هنوز هواوی را به‌عنوان انتخاب اول خود در توسعه‌ی نسل بعدی شبکه‌ی تلفن همراه انتخاب می‌کنند. بخش مهمی از این پیروزی، به‌خاطر مزیت‌های فناورانه‌ی هواوی نسبت به رقبا ممکن شد.

دکل های مخابراتی

هواوی در سال ۲۰۱۸ که بیش از ۲۰۰ شبکه‌ی نسل چهار در ۷۵ کشور جهان فعال بود و ۲۰۰ شبکه نیز در مرحله‌ی توسعه قرار داشت، تحقیقات نسل پنجم خود را به مرحله‌ی قابل‌قبولی رسانده بود. درواقع آن‌ها آماده بودند که به‌عنوان اولین بازیگر بزرگ تجاری وارد صنعت 5G شوند که البته مانع‌تراشی آمریکایی‌ها باعث کاهش رشد پیاده‌سازی شد.

تحقیق و توسعه‌ی هواوی روی نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه، از سال ۲۰۰۹ شروع شد و تا سال ۲۰۱۹، بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفت. فرایندهای تحقیقاتی، انواع تراشه، ماده، الگوریتم، آنتن، سیستم‌های خنک‌کننده و موارد مشابه را پوشش می‌دهد. هواوی درحال‌حاضر بیش از ۲۰ درصد از پتنت‌های مورد نیاز برای توسعه‌ی استاندارد 5G را در اختیار دارد که بالاترین آمار در میان فعالان صنعت محسوب می‌شود. آن‌ها باوجود تمامی موانع موجود، تا فوریه‌ی سال ۲۰۲۰، ۹۱ قرارداد تجاری برای توسعه‌ی 5G با اپراتورهای بزرگ جهان امضا کردند. ۴۷ قرارداد در اروپا، ۲۷ قرارداد در آسیا و ۱۷ قرارداد در مناطق دیگر جهان، توسط برند چینی اجرا می‌شود. آن‌ها تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار تجهیزات آنتن MIMO موسوم به AAU به طرف‌های قراردادی ارسال کرده‌اند.

از آن‌جایی که فناوری 5G، خط مقدم توسعه در دنیای کنونی فناوری محسوب می‌شود، هواوی تلاش می‌کند تا استراتژی خود را بیش‌ازپیش بر آن متمرکز کند. آن‌ها از اولین شرکت‌هایی بودند که محصولات مصرفی مبتنی بر 5G را به بازار عرضه کردند. در سال ۲۰۱۹، پرچم‌دار جدید هواوی به‌نام Mate 30 رونمایی شد که در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند 5G نسل دوم قرار گرفت. چینی‌ها از پردازند‌ه‌ی اختصاصی کرین ۹۹۰ در آن گوشی استفاده کردند که جدیدترین فناوری‌های ارتباطی و پردازشی را پوشش می‌داد. پردازنده‌ی کرین ۹۹۰ با روش تولید +7nm  مجهز به مودم 5G داخلی است و از انواع شبکه‌های موجود پشتیبانی می‌کند.

کرین ۹۹۰ اولین پرازنده‌ی موبایلی جهان با مودم داخلی 5G بود که به‌عنوان کوچک‌ترین پکیج راهکار 5G در جهان هم شناخته می‌شد. هواوی با معرفی این پردازنده نشان داد که تلاشی جدی در تکمیل بازار هدف خود در فناوری‌های ارتباطی دارد. جدیدترین آمارها نشان می‌دهند که برند چینی تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۶/۹ میلیون گوشی هوشمند 5G به بازار عرضه کرده است که آن‌ها را در رتبه‌ی اول بازار جهانی قرار می‌دهد.

میت ۳۰ / Mate 30

وضعیت کنونی برند هواوی

همان‌طور که گفته شد هواوی اکنون در بازارهای سازمانی و مصرف‌کننده جایگاه مناسبی دارد. آن‌ها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۴۰ میلیون دستگاه گوشی‌ هوشمند به بازار عرضه کردند که رشد ۱۶/۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. برند چینی اکنون ۱۷/۶ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و پس از سامسونگ با ۲۱/۶ درصد سهم بازار، رتبه‌ی دوم خود را با قدرت حفظ کرده است. اپل با ۱۳/۹ درصد سهم بازار، در رتبه‌ی سوم قرار دارد. خانواده‌ی محصولات پرچم‌دار هواوی، سری‌های P و Mate با فروش ۴۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹، رشد ۵۰ درصدی را تجربه کردند. خانواده‌ی نوا هم نقش مهمی در توسعه‌ی بازار میان‌رده‌ی برند چینی دارد، سال گذشته به مجموع فروش ۱۲۵ میلیون دستگاه رسید.

توسعه‌ی اکوسیستم

هواوی در بازارهای جانبی گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند هم فعالیتی جدی دارد. آن‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۹ موفق به ثبت رکورد فروش دو میلیون ساعت هوشمند Watch GT2 شدند که تنها سه ماه از معرفی آن گذشته بود. از محصولات موفق دیگر می‌توان FreeBuds 3 را نام برد که در ماه اول معرفی، موفق به ثبت رکورد فروش یک میلیون دستگاه شد. آمارها نشان می‌دهد هواوی در دسته‌ی پوشیدنی‌ها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹، در رتبه‌ی سوم فروش جهانی قرار داشته است. تعداد کاربرانی که گجت‌های پوشیدنی این شرکت در کنار اپلیکیشن اختصاصی Huawei Health بهره می‌برند، رکورد ۱۰۰ میلیون نفر را پشت سر گذاشت. چینی‌ها در بازار تبلت نیز حضوری جدی دارند و با فروش ۱۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ و ثبت سهم بازار ۹/۸ درصدی، در رتبه‌ی سوم قرار گرفته‌اند.

هواوی در تلاش است تا توسعه‌دهنده‌ها را هرچه بیشتر به اکوسیستم اختصاصی خود جذب کند

گروه کسب‌وکار مصرف‌کننده‌‌ی هواوی تلاش می‌کند تا علاوه بر حفظ موقعیت موجود در بازارهای جهانی، روند روبه‌رشد و جذب کاربران و مشتریان جدید را هم ادامه دهد. سیستم توسعه‌ی اپلیکیشن HMS Core به‌تازگی نسخه‌ی چهار را دریافت کرد که دستاورد مهمی در توسعه‌ی اکوسیستم برند چینی در میان توسعه‌دهنده‌ها محسوب می‌شود. HMS Core مجموعه‌ای از سرویس‌های هواوی را برای توسعه‌ی نرم‌افزار در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را با سیستم‌های این شرکت هماهنگ کنند. فراموش نکنید که هواوی اکنون به‌خاطر تحریم‌های آمریکا تحت فشار عدم پشتیبانی سرویس‌های گوگل قرار دارد و برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مصرف‌کننده‌ها، چنین سرویس‌هایی را توسعه می‌دهد. درحال‌حاضر بیش از ۱/۳ میلیون توسعه‌دهنده در سیستم هواوی ثبت شده‌اند و بیش از ۵۵ هزار اپلیکیشن به HMS Core متصل هستند.

Huawei Watch GT

هواوی برای مقابله با محدودیت‌های ایجادشده توسط گوگل، در آوریل ۲۰۱۸ سرویس AppGallery را برای ارائه‌ی اپلیکیشن به کاربران گوشی هوشمند خود رونمایی کرد. این سرویس اکنون در بیش از ۱۸۰ کشور جهان خدمت‌رسانی می‌کند و از ۶۰۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی دستگاه‌های هواوی، ۴۰۰ میلیون نفر از آن‌ها از اپ‌گالری بهره می‌برند. هواوی همچنین برنامه‌ای به‌نام Shining Star با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دارد که با هدف جذب و انگیزه‌دهی به توسعه‌دهنده‌ها در سرتاسر جهان اجرا می‌شود. تاکنون بیش از ۳۰۰ اپلیکشن در اثر همین برنامه توسعه یافته‌اند. از برنامه‌های دیگر در این مسیر می‌توان به برگزاری رویداد روز توسعه‌دهنده در بریتانیا اشاره کرد که هواوی در آن از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون پوندی برای جذب توسعه‌دهند‌ه‌های بریتانیای و ایرلندی خبر داد.

اینترنت اشیاء و خانه‌های هوشمند از حوزه‌های تمرکز کنونی جدی برای هواوی محسوب می‌شوند. آن‌ها با برنامه‌ی خانه‌ی هوشمند HiLink خود تلاش می‌کنند تا نقش خود را در بازار رو‌به‌رشد IoT افزایش دهند. تاکنون بیش از ۲۶۰ برند بین‌المللی با برنامه‌ی مذکور اعلام همکاری کرده‌اند و بیش از ۵۰ میلیون کاربر با ۱۴۰ میلیون محصول IoT در پلتفرم هواوی فعال هستند. برند اختصاصی اکوسیستم IoT هواوی به‌نام ZHIXUAN شناخته می‌شود و با کمک تولید‌کننده‌ها و توزیع‌کننده‌ها از سرتاسر جهان راه‌اندازی شد. همچنین برنامه‌ی Ark Lab نیز با هدف توسعه‌ی نوآوری مشارکتی در حوزه‌ی مذکور توسط برند چینی راه‌اندازی شده است.

جایگاه برند

همان‌طور که گفته شد هواوی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ به فهرست برترین‌ برندهای اینتربرند راه یافت. برند هواوی اکنون در فهرست مذکور در رتبه‌ی ۷۴ و در فهرست برترین برندهای فوربز در رتبه‌ی ۹۷ قرار دارد. از رتبه‌بندی‌های دیگر می‌توان به فهرست اخیر شرکت Brand Finance در بریتانیا اشاره کرد که هواوی را در رتبه‌ی دهم ۵۰۰ برند باارزش‌ خود جای داد. هواوی برای اولین‌بار به جمع ۱۰ برند برتر در این رتبه‌بندی وارد می‌شود و دو رتبه نسبت به سال قبل پیشرفت کرده است.

هواوی

فورچن ۵۰۰ یکی از معتبرترین فهرست‌های رتبه‌بندی در دنیای کسب‌وکار محسوب می‌شود. هواوی با حفظ روند روبه‌رشد خود موفق شد در سال ۲۰۱۹ در رتبه‌ی ۶۱ فهرست مذکور قرار بگیرد. رتبه‌ی مذکور، نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۱ پله‌ای برند چینی در فهرست فورچن بود. از رتبه‌بندی‌های دیگر برند می‌توان به BrandZ اشاره کرد که در گزارش سال ۲۰۱۹ خود، هواوی را یک پله بالاتر از سال قبل و در رتبه‌ی ۴۷ قرار داد. ارزش برند هواوی در پلتفرم مذکور، افزایش هشت درصدی را تجربه کرد. آن‌ها برای چهارمین سال متوالی در جمع ۵۰ برند برتر این فهرست قرار گرفته‌اند.

تحقیق و توسعه

وضعیت کنونی فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ی برند هواوی، سرمایه‌‌گذاری ادامه‌دار آن‌ها را با هدف افزایش نوآوری نشان می‌دهد. آن‌ها همچنان ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالانه‌ی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند. مجموع سرمایه‌گذاری هواوی در این بخش در دهه‌ی گذشته به ۷۳ میلیارد دلار رسیده است. همان‌طور که گفته شد اکنون بیش از ۹۶ هزار نفر در ۱۴ مرکز تحقیقاتی اختصاصی و ۳۶ مرکز مشترک نوآوری هواوی فعالیت می‌کنند.

بیش از ۹۶ هزار نفر در مراکز تحقیق و توسعه‌ی هواوی در سرتاسر جهان فعال هستند

هواوی در سال ۲۰۱۸، تعداد ۵،۴۰۵ پتنت را به سازمان WIPO ارائه کرد که نشان از نوآوری ادامه‌دار در این شرکت دارد. آمار مذکور، هواوی را در رتبه‌ی اول در میان کسب‌وکارهای جهان قرار می‌دهد. آن‌ها در مجموع ۸۷،۸۰۵ پتنت ثبت‌شده دارند که ۱۱،۱۵۲ پرونده‌ی آن در ایالات متحده ثبت شده است. آمارهای مذکور، هواوی را در رتبه‌ی دوم تعداد پتنت‌های ثبت‌شده در اروپا هم قرار می‌دهد.

فعالیت‌های اهدا و دریافت مجوزهای استفاده از پتنت، از مهم‌ترین رویکردهای مشارکتی در دنیای کسب‌وکار هستند. هواوی در دو دهه‌ی گذشته فعالیتی جدی در مذاکره و قراردادهای تبادل پتنت داشت و بیش از ۱۰۰ قرارداد مشارکت با شرکت‌های متعدد در صنعت مخابرات دارد. شرکای آن‌ها از فعالان بزرگ ICT در ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کره‌ی جنوبی هستند. چینی‌ها از سال ۲۰۱۵ بیش از ۱/۴ میلیارد دلار از اهدای مجوز پتنت درآمدزایی کرده‌اند. البته هزینه‌ی استفاده از پتنت دیگر شرکت‌ها برای هواوی بیشتر بوده است و ۶ میلیارد دلار گزارش می‌شود. باوجود محدودیت‌های موجود، بسیاری از همکاری‌های هواوی با شرکت‌های فعال در ایالات متحده صورت می‌گیرد و بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های دریافت مجوز پتنت در آن شرکت پرداخت شد.

هواوی

خرده‌فروشی

جبهه‌ی خرده‌فروشی که به‌نوعی ویترین فعالیت‌های هواوی را برای مصرف‌کننده تشکیل می‌دهد، از نقاط تمرکز اصلی شرکت محسوب می‌شود. آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۴ هزار خرده‌فروشی در سرتاسر حهان راه‌اندازی کرده‌اند. درحال حاضر ۵،۴۶۰ مرکز خدمات هواوی (HES) توسط شرکت اداره می‌شود که ۶۲۱ مرکز در خارج از ایالات متحده فعال هستند.

مدیران هواوی تصمیم دارند تا در برنامه‌های پیش‌رو، در تمامی شهرهای جهان فروشگاه مرکزی راه‌اندازی کنند. راه‌اندازی مراکز خدمات در شهرهای بزرگ همچون پاریس و بارسلونا نیز در سال جاری انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی با همکاری دولت محلی هوانگپو انجام می‌شود. هواوی تصمیم دارد تا بزرگ‌ترین فروشگاه خود در جهان را در آن منطقه به مساحت پنج هزار متر مربع راه‌اندازی کند.

وضعیت کنونی برند هواوی با تمامی چالش‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی خصوصا در بازار آمریکا، نشان‌دهنده‌ی روند روبه‌رشد برای این برند تقریبا جوان چینی است. حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت که در ترکیب با یکدیگر، مجموعه‌ی کاملی از خدمات را برای صنعت ارتباط و مخابرات ارائه می‌کنند، برنامه‌هایی جدی برای سال‌های پیش‌رو دارند. شاید بزرگ‌ترین چالش کنونی هواوی را بتوان محدودیت مصرف‌کننده‌ها در استفاده از سرویس‌های گوگل در گوشی‌های اندرویدی دانست که قطعا برند چینی علاوه بر سازوکارهای کنونی، راهکاری برای آن پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات