مشکل تازه کاربران اینترنت ثابت: کاهش سرعت و ترافیک رایگان ۱۰۰ گیگابایتی

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پس از اعلام فعال‌شدن بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگابایتی بر بستر اینترنت ثابت، به‌نظر می‌رسد بحرانی تازه در دسترسی به شبکه‌ی اینترنت کشور به‌وجود آمده است.
تبلیغات

چهار روز پیش، به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر شد اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات ثابت اینترنت در کشور یک بسته‌ی رایگان ۱۰۰ گیگابایتی از ۱۸ اسفند تا پایان سال جاری دراختیار مشترکان خود قرار دهند.

محمدجواد آذری جهرمی دراین‌باره در صفحه‌ی شخصی حساب خود در توییتر نوشت:

«اینترنت رایگان عرضه کنید»این درخواستی است که بسیاری از شما از وزارت ارتباطات داشته‌اید. امروز از ارائه‌کنندگان خدمات «اینترنت ثابت» درخواست کردیم که از فردا تا پایان سال جاری، برای همه‌ی کاربران خود به‌صورت رایگان یک بسته 100 گیگابایتی فعال کنند.تجمع‌ کمتر، پیشگیری بیشتر #کرونا

از فردای آن روز، اپراتورهای اینترنت ثابت هرکدام در وب‌سایت خود روش فعال‌کردن بسته‌ی مدنظر را منتشر کردند. شرط اول فعال‌شدن بسته این است که مشترک از قبل بسته‌ی فعالی داشته باشد. اکثر اپراتورها می‌گفتند بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگابایتی در اولویت استفاده‌ی کاربر خواهد بود و حجم بسته‌ی فعلی او نیز بر جای خود باقی می‌ماند تا زمانی‌که بسته‌ی هدیه به‌پایان برسد و کاربر می‌تواند پس‌از‌آن، استفاده از بسته‌ی قبلی خود را ادامه دهد.

بااین‌حال در همین روزهای اندک پس از خبر اهدای اینترنت هدیه، جدل‌های زیادی میان کاربران و اپراتورها برای فعال‌کردن بسته‌ی هدیه شکل گرفته است. در موردی، شاتل در نظر گرفته بود مشترکان پس از اتمام بسته‌ی فعلی خود، بتوانند از حجم اینترنت هدیه استفاده کنند که تنها تا ۲۹ اسفند سال جاری اعتبار دارد. این موضوع خشم کاربران زیادی را برانگیخت.

درحالی‌که مسئولان با صحبت‌های فراوان از مردم خواهش می‌کنند در خانه بمانند و خودقرنطینگی انجام دهند تا دوران سخت شیوع ویروس کرونا به انتها برسد، اکنون شاهد هستیم که حتی تمهید اینترنت هدیه برای مشترکان ثابت اینترنت در کشور با مشکلاتی بغرنج مواجه شده است. اکثر کاربران اینترنت ثابت شکایت می‌کنند نه‌تنها اعطای اینترنت هدیه باعث بهره‌گیری بیشتر از این فضا شده؛ بلکه بر مشکلات اخیر اینترنت ناشی از ترافیک سنگین آن نیز افزوده است.

۱۷ اسفند، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد میانگین حجم مصرفی اینترنت کاربران در هفته‌ی اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و به روزانه ۳۰ هزارترابایت رسیده است. حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک هفته‌ی گذشته، مصرف کاربران در شبکه‌ی اپراتورهای موبایل و ثابت ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به‌گفته‌ی او، میانگین مصرف روزانه‌ی اینترنت موبایل از ۱۶ هزارترابایت در زمان قبل از تعطیلی‌ها به‌علت شیوع ویروس کرونا، به ۲۵ هزارترابایت رسیده و میزان مصرف اینترنت ثابت نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. او درباره‌ی افت کیفیت اینترنت گفت:

قبول داریم هنوز شرایط مانند قبل به حالت عادی بازنگشته است؛ اما با‌توجه‌به وضعیت روزهای اول هفته‌ی گذشته، هم‌اکنون اینترنت در شرایط مقبول‌تری قرار دارد.

او به این موضوع اشاره کرد که ظرفیت شبکه‌ی موبایل اجازه‌ی عرضه‌ی اینترنت رایگان را نمی‌داد و افزود:

کاربران درباره‌ی بسته‌های فعال فعلی خود نیز نگران نباشند. با اپراتورها وارد مذاکره می‌شویم تا پس از اتمام بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگی، بسته‌ی اینترنتی که در‌حال‌حاضر فعال است و در پایان اسفند مهلتش به‌پایان می‌رسد، باردیگر برای کاربران تمدید و به ایام عید و پس از آن تعمیم داده شود.

اپراتورهای اینترنت خانگی هرکدام با انتشار اطلاعیه‌ای، روش فعال‌کردن بسته‌ی هدیه‌ی را توضیح دادند یا با ارسال پیامک درباره‌ی فعال‌شدن آن اطلاع‌رسانی کردند. در انتهای مطلب، به روش فعال‌کردن بسته‌ی هدیه در چند اپراتور اشاره می‌کنیم. باوجوداین، هنوز وضعیت بسته‌های فعال فعلی اینترنت کاربران رسما تعیین تکلیف نشده است؛ چراکه برخی اپراتورها اولویت را به مصرف بسته‌های فعال کاربران داده‌ و برخی نیز به بسته‌های فعلی مشترکان هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند. 

محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، به افزایش مصرف اینترنت در روزهای اخیر و کیفیت شبکه‌ی مخابراتی اشاره کرد و گفت:

مصرف ترافیک شبکه‌ی شرکت مخابرات از اول اسفند تا شب گذشته حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده و از ۴،۴۰۰ ترابایت به ۵،۹۰۰ ترابایت رسیده است؛ اما مشکلی از بابت ظرفیت شبکه نداریم. شبکه‌ی مخابرات در‌حال‌حاضر از پایداری برخوردار و خرابی خاصی تاکنون گزارش نشده است. همچنین تلاش بر این است که طبق پیش‌بینی‌ها، اگر مصرف اینترنت با این روند ادامه داشته باشد، مشکلی ایجاد نشود.

بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد هنوز بستر کافی برای این شرایط فراهم شده باشد و این روزها شاهد کاهش سرعت اینترنت و قطعی فراوان آن هستیم. کاربران بابت وضعیت پشتیبابی اپراتورهای خانگی نیز نارضایتی زیادی در شبکه‌های اجتماعی گزارش کرده‌اند. آن‌ها شکایت می‌کنند که در زمان تماس، ابتدا با تلفن گویا مواجه می‌شوند که پاسخ درستی به مشکلاتشان نمی‌دهد و پس‌از‌آن، صف انتظار طولانی انتظارشان را می‌کشد. برخی شکایت می‌کنند که ظاهرا آنتن‌دهی برخی اپراتورها پس از فعال‌شدن اینترنت هدیه با مشکل جدی مواجه شده و عملا امکان استفاده از آن را ندارند.

همچنین، مشترکان اپراتورهای ثابت می‌گویند تنها در ساعت‌های محدودی در طول روز سرعت اینترنت رضایت‌بخشی تجربه می‌کنند. اپراتورهای اینترنت خانگی نیز ممکن است از وضعیت موجود ناراضی باشند. آیا این کسب‌وکارهای خصوصی که روی پای خود فعالیت می‌کنند و اکنون موظف هستند بنا به دستوری این حجم اینترنت را برای کاربران‌شان فعال کنند، زیرفشار قرار نمی‌گیرند؟

درنهایت، سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت، ساعتی پیش در رشته توئیتی، علت اصلی کاهش کیفیت اینترنت در چند هفته‌ی اخیر را افزایش میزان مصرف اینترنت و مشکلات زیرساختی شرکت‌های اینترنتی اعلام کرد. او در توضیح این موضوع نوشت:

امروز جلسه‌ی چهارساعته‌ای با حضور آذری‌جهرمی و مدیران سازمان تنظیم مقررات و زیرساخت برای بررسی وضعیت سرعت اینترنت کاربران ثابت داشتیم. خلاصه‌ی وضعیت به‌شرح زیر بود:رشد مصرف کاربران دوبرابر سه هفته پیش است. مشکلات زیر رخ داده است:۱. شرکت آسیاتک در دَه استان با مشکل پرشدن ظرفیت خطوط انتقال بین‌استانی مواجه بود. این ظرفیت‌ها از سوی شرکت زیرساخت تأمین و واگذار شد.۲. شرکت نداگسترصبا (صبانت) با پرشدن شدید ظرفیت انتقال بین‌استانی و اینترنت مواجه بود. گراف‌های این شرکت نشان‌دهنده‌ی وضعیت بد کیفیت سرویس از ساعت دو عصر هرروز تا ساعت یک بامداد بود. در‌حال‌حاضر، شرکت مخابرات ایران و زیرساخت در حال ارتقای مدارات انتقال این شرکت هستند.۳. شرکت داتک هم با پرشدن شدید ظرفیت ارتباط بین مراکز مخابراتی درون‌شهری و نیز ارتباطات اینترنت مواجه بود. برای این شرکت نیز که پهنای باندش را از شرکت رسپینا تأمین می‌کند، ارتقای مدارات آغاز شد.۴. شرکت مخابرات استان اصفهان با مشکل فنی در بالانس ترافیک اینترنت بین لینک‌های فعلی مواجه بود که با تغییر تنظیمات و اصلاح بالانس، مشکل برطرف شد.۵. پرشدن ظرفیت ارتباطات اینترنتی شرکت‌های مخابرات استان خراسان‌رضوی و مخابرات استان تهران نیز با افزایش ظرفیت ارتباطات آن‌ها حل شد.۶. از مجموع بیش از ۱،۴۰۰ مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰ مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است. حدود ۲۰ مرکز از این ۷۰ مرکز در استان کرمان واقع است. حل مشکل این ۷۰ مرکز که عمدتا کم‌ظرفیت هستند، در مدت کوتاه قابل‌رفع نیست و باید خرید تجهیزات و نصب پیگیری شود.با ارتقاهای صورت‌گرفته، امشب وضعیت عمومی سرعت اینترنت‌های خانگی به‌مراتب بهتر از روز گذشته خواهد بود. این جلسه‌ فردا نیز برگزار و وضعیت مجددا بررسی و اقدامات پیگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد، معادل بسته ۱۰۰ گیگابایتی اینترنت که اپراتورهای ثابت به کاربران هدیه دادند، شرکت زیرساخت نیز پهنای باند را برای اپراتورها رایگان کرد.

برآورد ما نشان می‌دهد که این میزان ارائه‌ی رایگان حجم مصرفی اینترنت (۱۰۰ گیگابایت به ازای هر خط)، طی ۱۲ روز، معادل یک سوم پهنای باند مصرفی اپراتورها در اسفندماه است که شرکت ارتباطات زیرساخت هزینه این پهنای باند را برای آن‌ها رایگان محاسبه می‌کند.

روش فعال‌سازی ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت مخابرات

اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی رایگان برای کاربران شرکت مخابرات به‌صورت خودکار فعال شده است. برای آگاهی از این موضوع، می‌توانید به پنل کاربری حساب خود مراجعه کنید.

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت ایرانسل

مشترکان ایرانسل می‌توانند ازطریق اپلیکیشن MyIrancell و قسمت پیشنهادهای ویژه، بسته‌ی هدیه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان را دریافت کنند. این امکان ازطریق کد *۹۸# نیز وجود دارد.

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت شاتل

شاتل در سایت خود اعلام کرده است این بسته به‌صورت خودکار برای همه‌ی کاربران فعال خواهد شد و ازطریق سایت مای‌شاتل، در بخش بسته‌های ترافیک فعال می‌توانید آن را مشاهده کنید. بااین‌حال، ظاهرا نیاز است با مراجعه به بخش خدمات شاتل و سپس کد تخفیف، با واردکردن کد تخفیف ارائه‌شده بسته را فعال کنید.

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت صبانت

در پنل کاربری صبانت، اطلاعات بسته درج شده و در قسمت پایین آن، فعال‌سازی ۱۰۰ گیگ تحمل کرونا نوشته شده که درصورت انتخاب، بسته‌ی تشویقی فعال می‌شود.

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت مبین‌نت

مشترکان مبین‌نت می‌توانند ازطریق حساب کاربری خود به بخش بانک مجازی وارد شوند و گزینه‌ی بانک هدایا را انتخاب کنند. سپس با انتخاب هدیه‌ی ۱۰۰ گیگابایت مبین‌نت، طرح رایگان را فعال کنند.

  • فعال‌کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایت آسیاتک

بسته‌ی ۱۰۰ گیگابایتی آسیاتک ازطریق پنل کاربری فعال می‌شود.

دغدغه‌ی دیگر کاربران متوجه اینترنت موبایل است. با اینکه اکثر کاربران اینترنت در ایران را مشترکان اپراتورهای موبایلی تشکیل می‌دهند، بسته‌ی اینترنت هدیه، تنها برای مشترکان اینترنت ثابت فعال شده است. جوشقانی دراین‌باره گفته است:

بسیاری از کاربران تقاضای اینترنت رایگان موبایل را داشتند؛ اما از‌آنجاکه در اپراتورها ظرفیت نزدیک اشباع است، اکنون این اقدام امکان‌پذیر نیست و ظرفیت شبکه‌ی موبایل اجازه‌ی عرضه اینترنت رایگان را نمی‌دهد. با تمام ظرفیت‌هایی که شرکت ارتباطات زیرساخت در این مدت به اپراتورها اختصاص داده تا بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند، ترافیک اپراتورهای موبایل بسیار زیاد است و هنوز ظرفیت به این حد نرسیده که بتوان برای مشترکان تلفن‌همراه اینترنت رایگان اختصاص داد. بااین‌حال، در حال صحبت با اپراتورها هستیم و اگر اتفاق خاصی رخ داد، به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. بحث اصلی این روزها مربوط به داخل خانه‌ماندن مردم است و چون در این شرایط بیشتر از اینترنت ثابت استفاده می‌شود، سعی کردیم ظرفیت اینترنت رایگان را از این طریق برایشان فعال کنیم.

آیا شما بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگابایتی خود را فعال کرده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را درباره‌ی این طرح با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات