اپلیکیشن سامانه مقابله با کرونا از گوگل پلی حذف شد

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
گوگل‌پلی، اپلیکیشن وزارت بهداشت که برای کمک به تشخیص علائم کرونا منتشر شده بود را از پلتفرم خود حذف کرد.
تبلیغات

گوگل‌پلی اپلیکیشن وزارت بهداشت که به‌نام «سامانه‌ی مقابله با کرونا» (AC19) منتشر شده بود را پاک کرد. اپلیکیشن AC19 توسط ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و همینطور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور اطلاع‌رسانی و مقابله با بیماری کرونا راه‌اندازی شده است.

هدف از ارائه‌ی این اپلیشکن این است که کاربران با یک ارزیابی ساده می‌توانند تشخیص دهند آیا علائم بیماری کرونا را دارند یا خیر؟ درواقع استفاده از این اپلیکیشن کمک می‌کند تا کابر مطمئن شود که با احساس کوچک‌ترین علائم ظاهری بیماری، نیازی به مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نخواهد داشت؛ زیرا محیط بیمارستان و مراکز درمانی یکی از آلوده‌ترین مکان‌هایی است که ممکن است هر فرد سالمی را به بیماری مبتلا کند.

وزارت بهداشت همچنین با ارسال پیامکی از کلیه‌ی کاربران درخواست کرده بود تا این اپلیکیشن را نصب کرده و از امکانات آن استفاده کنند اما با این حال این اپلیکیشن از گوگل‌پلی حذف شده است و ZDNet دلیل آن را «ادعاهای گمراه‌کننده» عنوان کرده است؛ زیرا عفونت کووید ۱۹ چیزی نیست که تشخیص آن از طریق اپلیکیشن امکان‌پذیر باشد. ZDNet همچنین نوشته است این اپلیکیشن همچنان از طریق وب در دسترس بوده و این نگرانی را ایجاد کرده است که دولت ایران با استفاده از این اپلیکیشن در حال جاسوسی از مردم است.

با این حال لوکاس استفانکو، محقق بدافزاری که با شرکت ZDNet کار می‌کند، گفته است بعد از بررسی این اپلیکیشن موردی مبنی بر جاسوسی کردن این اپلیشکن پیدا نکرده است. او همچنین گفت این اپلیکیشن تروجان یا جاسوس افزار نیست؛ درست است که اپلیکیشن برای کار کردن اجازه‌ی برخی دسترسی‌ها را می‌خواهد اما این دسترسی‌ها در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های مبتنی بر سلامتی مورد خاصی نیستند. 

ZDNet در ادامه‌ی گزارش خود نوشته است نگرانی‌ها از جایی افزایش پیدا کرد که سازنده‌ی این اپلیکیشن مشخص شد؛ سازنده‌ی آن گروهی به‌نام Smart Land Strategy است که پیش از این اپلیکیشن‌هایی را به بازار عرضه کرده است که به جاسوسی متهم شده‌اند؛ برنامه‌هایی که طبق گزارش‌ها برای دولت ایران ایجاد شده‌اند. همچنین برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بعد از بررسی دقیق‌تر اپلیکیشن گفته‌اند که سازنده‌ی آن شرکت توسعه‌دهنده‌ی «هات‌گرام» و «تلگرام طلایی» است که پیش‌تر از گوگل پلی حذف شده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چند روز پیش با انتشار توییتی اعلام کرده بود بیمارستان‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران هستند، وزیر ارتباطات همچنین با انتشار نقشه‌ای گفت این اطلاعات از داده‌کاوی اطلاعات سه‌میلیون نفر از مشارکت‌کنندگان در اپلیکیشن ac19، نقشه‌ی میزان خطر احتمال ابتلا به ⁧کرونا⁩ در مناطق تهران به‌دست آمد که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نقشه شیوع کرونا

با این حال اپلیکیشن هنوز در کافه بازار در دسترس است و شاید دلیل خذف شدن آن از گوگل پلی ساده‌تر از این مسائل و قانون گوگل باشد؛ اینکه که هیچ توسعه‌دهنده‌ای از ایران نمی‌تواند اپلیکیشن خود را در گوگل‌پلی منتشر کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات