بحران کرونا در ایتالیا؛ قرنطینه کل کشور می‌تواند به مهار ویروس کمک کند؟

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
مطالعه 4 دقیقه
ایتالیا در واکنش به تداوم بحران شیوع ویروس کرونای جدید و افزایش شمار جان‌باختگان، دراقدامی بی‌سابقه کل کشور را قرنطینه کرد.
تبلیغات

در چشم‌گیرترین اقدامی که تا به امروز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در خارج از چین انجام شده است، ایتالیا کل جمعیت ۶۰ میلیونی کشور را در قرنطینه قرار داد. این کشور تا دهم مارس بیش از ۹۱۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید را تشخیص داده و به دومین کشور دارنده‌ی بیش‌ترین مبتلایان به کووید ۱۹ در دنیا تبدیل شده است. به‌گفته‌ی جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا این کشور ممکن است در نقطه‌ی کنونی متوقف نشود و دست به انجام اقداماتی گسترده‌تر بزند.

اعمال محدودیت‌های اولیه‌ی سفر صرفا برای مناطق شمالی ایتالیا که روز شنبه افشا شد، پیش از اعلام رسمی آن از سوی دولت در روز یکشنبه، هراس عمومی را به‌دنبال داشت. این اقدام به‌طور غیرمنتظره در دوشنبه شب کل کشور را دربرگرفت؛ بدین معنا که مردم جز برای رفتن به محل کار یا دلایل پزشکی، حق انجام دیگر سفرها را ندارند و در صورت تخطی به سه ماه زندان یا پرداخت ۲۰۶ یورو جریمه محکوم می‌شوند.

ممنوعیت سفر را کارابینیری (پلیس نظامی ایتالیا) در جاده‌ها اعمال کرده و خدمات ریلی شامل قطارهای شبانه از پاریس به ونیز نیر لغو شده است. با این حال، با وجود قرنطینه‌ی میلان و ونیز در روز یکشنبه، به‌گفته‌ی سرویس ردیابی رادارفلایت ۲۴، دوشنبه شب بیش از ۲۵۰ پرواز از پنج فرودگاه به مقصد این دو شهر انجام شد. شرکت هواپیمای بریتیش ایرویز روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمام پروازهای بین بریتانیا و ایتالیا را لغو می‌کند. وزارت امور خارجه بریتانیا اکنون به شهروندان این کشور توصیه می‌کند که جز در موارد ضروری به ایتالیا سفر نکنند و اگر از این کشور بازمی‌گردند، حتی درصورت نداشتن هیچ‌گونه علائم خود را به‌مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند. این وزارتخانه همچنین افزود اتباع بریتانیا کماکان قادر به ترک ایتالیا هستند.

  • ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوع
  • قرنطینه برای مهار شیوع ویروس کرونا: راهکاری مؤثر یا انتخابی قدیمی و ناممکن؟
  • راهنمای قرنطینه: اگر به ویروس کرونا آلوده شدیم، چه کنیم؟
  • قرنطینه در ایتالیا

    شهروندان ایتالیا اکنون برای سفر به مجوز رسمی نیاز دارند

    مقام‌های ایتالیا می‌گویند اقدام سختگیرانه درجهت قرنطینه‌ی کل کشور برای کاستن از سرعت شیوع ویروس کرونا و کاهش بار فشار بر سیستم بهداشت ضروری است. براساس گزارشی از گاردین، ۷۳۳ نفر در لومباردی ایتالیا، یکی از مناطق به‌شدت تحت تأثیر ویروس تحت مراقبت شدید هستند؛ اما این منطقه تنها نزدیک به ۵۰۰ تخت مخصوص مراقبت‌های ویژه دارد. تدروس آنادوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در روز دوشنبه گفت:

    ما دلگرم شده‌ایم که ایتالیا درحال انجام اقداماتی سختگیرانه برای مهار همه‌گیری در این کشور است و امیدوار هستیم تأثیر این کار در روزهای آتی نمایان شود.

    اکنون پرسش بزرگ این است که آیا قرنطینه‌ی گسترده جواب خواهد داد یا نه. به‌گفته‌ی مایکل رایان از WHO، این اقدامات ممکن است زمان لازم را برای آمادگی دیگر نواحی فراهم کند. او گفت «کاهش جریان عفونت‌های احتمالی در نواحی دیگر ممکن است برای سایر مناطق زمان بخرد تا آماده شوند و برایند متفاوتی برای‌شان رقم بخورد.» این عضو ارشد سازمان بهداشت جهانی اقدام اخیر ایتالیا را با محدودیت‌های سخت آمدوشد در استان هوبئی در چین و شهر ووهان، منشاء انتشار ویروس کرونا جدید مقایسه می‌کند. به‌گفته‌ی رایان، دلیل اینکه چین توانست با بحران مقابله کند، انتشار ویروس تنها از یک شهر بود. در ایتالیا محدودیت‌ها لزوما مانع از جابجایی بیماری نمی‌شود؛ اما باید انتشار آن را به تعویق بیاندازد. با این حال هیچ تضمینی به تحقق این پیش‌بینی نیست.

    باوجود برخی شواهد از چین، پژوهشگران می‌گویند نمی‌دانند قرنطینه در ایتالیا جواب خواهد داد یا نه. دوی سریدر از دانشگاه ادینبرو بریتانیا گفت:

    من تصور می‌کنم هنوز بسیار زود است که بگوییم ممنوعیت سفر تأثیرگذار خواهد بود یا نه؛ به‌خصوص ازآنجاکه مردم پیش از اعمال این محدودیت درحال ورود به ناحیه‌ی قرنطینه‌شده و خروج از آن بودند؛‌ اما محدودیت‌ها می‌تواند برای خدمات بهداشتی زمان بخرد تا با بحران مقابله کنند.

    به‌گفته‌ی ترودی لنگ از دانشگاه آکسفورد، برای اینکه ببینیم اقدامات ایتالیا مؤثر خواهد بود یا نه باید منتظر بمانیم. او درباره‌ی محدودیت‌های سفر در هوبئی چین گفت:

    بدیهی است اگر به آنچه در چین به‌دست آورده‌ایم نگاه کنید، درمی‌یابید که قرنطینه تأثیری قوی داشته است.

    حتی اگر ممنوعیت‌های تردد در ایتالیا انتشار ویروس را آهسته کند، همچنان این پرسش مطرح است که تا چه مدت می‌توان قرنطینه‌ی گسترده را تحمل کرد. ایتالیا اعلام کرده است که ممنوعیت سفر تا پنجم آوریل (۱۷ فروردین) پابرجا خواهد بود. اما به‌گفته‌ی مارک والهاوس از دانشگاه ادینبرو، چه می‌شود اگر شرایط تا آن زمان بهبود نیابد؟ او در بیانیه‌ای گفت:

    اکنون پیامی مهم برای هر کشوری وجود دارد که قصد دارد به‌منظور تلاش برای کاهش سرعت انتشار کووید ۱۹، ممنوعیت‌های آمدوشد و مسافرت را اعمال کند: راهبرد خروج شما چیست؟
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات