نگاهی به پرتال، سامانه‌‌ی ساخت وب‌سایت و فروشگاه

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
راه‌اندازی وب‌سایت یا وبلاگ یا فروشگاه ایده‌ای است که شاید شما نیز روزی به‌دنبال آن بوده‌اید؛ اما موانعی نظیر پیچیدگی‌های فنی باعث شده از این کار منصرف شوید. دراین‌میان، سرویس‌هایی چون پرتال فرایند ساخت وب‌سایت اعم از شخصی یا فروشگاه را بسیار ساده کرده‌اند.
تبلیغات

اینترنت این روزها اولین و دم‌دستی‌ترین ابزار برای ایجاد راهکارهایی است که می‌توان با استفاده از آن هر مشکلی را حل کرد. درواقع، این روزها اینترنت با راهکارهایش در بسیاری از حوزه‌ها نه‌تنها از مطرح‌شدن به‌عنوان روشی جایگزین عبور کرده است؛ بلکه خود را به‌عنوان بهترین راهکار تحمیل کرده و سایر روش‌ها را به حاشیه برده است.

اینترنت این روزها در حوزه‌هایی نظیر سرگرمی، ارتباطات و نظام‌های پولی و مالی و تجارت حرف اول را می‌زند. بدون شک، یکی از دلایلی که باعث شده است اینترنت بتواند جای پای خود را در زندگی روزمره‌ی بشر مستحکم کند، امکان درآمدزایی و نقل‌و‌انتقال پول بر بستر این سیستم است که پایه‌ای‌ترین شکل آن، وجود فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه‌های مختلف برای خریدوفروش هر کالایی است.

تولد فروشگاه‌های اینترنتی در اقصی نقاط جهان را نیز می‌توان شاهدی بر این ادعا خواند. برای مثال، می‌توان به غول‌هایی نظیر آمازون به‌عنوان فروشگاه جهانی و سوق به‌عنوان فروشگاه اینترنتی منطقه‌ای و دیجی‌کالا به‌عنوان فروشگاه داخلی اشاره کرد. آیا وجود این فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ به‌معنی این است که دیگر جا برای بقیه نمانده است یا اینکه به فروشگاه بیشتری نیاز نداریم؟ قطعا این‌طور نیست؛ چراکه این فروشگاه‌ها نیز با وجود وسعت و تنوع کالا، نمی‌توانند برخی از کالا‌ها و خدمات را بفروشند؛ از‌این‌رو، می‌توان فروشگاه‌هایی برای فعالیت در حوزه‌های تخصصی یا فروش خدمات ایجاد کرد.

سایت ساز/فروشگاه ساز پرتال

همان‌طورکه اشاره کردیم، فروشگاه‌های اینترنتی یا پروژه‌های کلان اقتصادی مبتنی‌بر اینترنت را نمی‌توان از معدود دستاوردهای اینترنت خواند. تا پیش از آنکه اینترنت به‌عنوان بستری برای انتشار و اشتراک‌گذاری محتوا متولد شود، انحصار تولید و انتشار محتوا فقط در دست رسانه‌های دولتی یا شرکت‌های چندملیتی بسیار بزرگ بود؛ اما همه‌گیرشدن اینترنت باعث شد همگان بتوانند به‌صورت شخصی و با هزینه‌ای بسیار اندک محتوا تولید کنند و اتفاقا در پلتفرمی که انتخاب آزاد مخاطبان بزرگ‌ترین مزیت آن است، بتوانند به موفقیت برسند.

شاید مهم‌ترین دلیل تبدیل‌شدن اینترنت به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان قرن بیست‌ویکمی این است که این بستر به دایرة‌المعارف همه‌چیز تبدیل شده است. در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر نقطه‌ای از کره‌ی خاکی، با دسترسی به اینترنت می‌توان در پی پاسخ برای تمام پرسش‌های خود باشیم. اگر می‌خواهیم اطلاعاتی از افراد بیابیم یا به‌دنیال خرید کالایی باشیم، به‌سراغ اینترنت می‌رویم؛ پس حضور در این دنیای مجازی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

شاید این سؤال نیز برای شما مطرح شده باشد که چطور می‌توان با پشت‌سرگذاشتن پیچیدگی‌های فنی راه‌اندازی وب‌سایت، بدون کمترین اتلاف وقت، به هسته‌ی اصلی فعالیت دلخواهمان بپردازیم؟ به بیان بهتر، اگر به‌دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای عرضه‌ی محصولات کارگاه خود باشیم یا اینکه بخواهیم وب‌سایتی برای تولید محتوا به‌صورت اختصاصی برای خود راه‌اندازی کنیم؛ اما زمان و تخصص و بودجه‌ی کافی برای درگیرشدن از نظر فنی نداشته باشیم، جه راهکاری پیش رو داریم.

در چنین وضعیتی، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوایی نظیر وردپرس یا جوملا به‌همراه قالب‌های آماده توصیه می‌شوند؛ البته این روش‌ها با وجود اینکه آزادی‌عمل بسیاری دراختیار کاربر می‌گذارد و بار فنی زیادی از روی دوش کاربر برمی‌دارند، همچنان پیچیدگی خاص خود را دارند. روش دیگر برای راه‌اندازی سایت استفاده از سایت‌ساز یا فروشگاه‌ساز است که هیچ‌کدام از این پیچیدگی‌ها را ندارد. درواقع سایت‌ساز یا فروشگاه‌ساز سیستمی است که بدون نیاز به کدنویسی و به‌سادگی می‌توانید با کمک آن سایتتان را طراحی و ویرایش و مدیریت کنید و محصول یا محتوایتان را در آن قرار دهید. نمونه‌ای از این سایت‌سازها، پرتال است.

پرتال درواقع سرویسی است که با استفاده از آن می‌توان وب‌سایت‌هایی را بدون درگیرشدن با بُعد فنی در کمترین زمان ممکن برای حوزه‌های مختلف راه‌اندازی کرد. براساس تعریفی که در این وب‌سایت ارائه شده، پرتال سامانه‌ای آنلاین است که دو سرویس سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز دارد. نکته‌ی جالب درباره‌ی پرتال قابلیت‌هایی است که این سرویس دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد. علاوه‌بر‌اینکه در پرتال می‌توان به‌راحتی محتوای سایت را ازطریق پنل مرتبط تغییر داد، امکان تغییر قالب نیز وجود دارد. در پرتال، نه‌تنها امکان تغییر قالب وب‌سایت یا فروشگاه وجود دارد؛ بلکه می‌توان قالب اختصاصی نیز برای وب‌سایت یا فروشگاه مدنظر طراحی و از آن استفاده کرد. نکته‌ی جالب درباره‌ی پرتال دسترسی به کد‌های HTML و CSS است؛ یعنی مالک وب‌سایت می‌تواند به‌راحتی به کد‌های CSS و HTML وب‌سایت خود دسترسی داشته باشد.

با استفاده از سرویس پرتال می‌توان سایت‌هایی را با موضوعاتی نظیر سایت شرکتی، شخصی، بیمه، رستوران، فروشگاهی، املاک، پزشکی، خبری، آتلیه و هنری و آژانس مسافرتی راه‌اندازی کرد. با استفاده از فروشگاه‌ساز و سایت‌ساز پرتال، در فاصله‌ای بسیار اندک می‌توانید وب‌سایت یا فروشگاه مدنظرتان را به‌راحتی طراحی کنید. پرتال برای سهولت هر‌چه بیشتر کار با این سامانه، پس از ایجاد سایت، ویدئو‌های آموزشی را دراختیار مدیر سایت قرار می‌دهد تا روند توسعه راحت‌تر انجام شود. پرتال برای اطمینان‌خاطر بیشتر کاربران، امکان استفاده از خدمات خود را تا هفت روز بدون هزینه در نظر گرفته است؛ یعنی در ابتدای کار نیازی به پرداخت هزینه نیست و کاربر پس از گذشت هفت روز از راه‌اندازی وب‌سایت یا فروشگاه خود و درصورت رضایت، می‌تواند در قبال خدماتی که دریافت می‌کند، هزینه بپردازد. 

راه‌اندازی وب‌سایت علاوه‌بر پیش‌نیازهای فنی که پرتال سعی کرده آن‌ها را از میان بردارد، برای نگه‌داری نیز مستلزم برخورداری از دانش فنی لازم و کافی است تا درصورت بروز مشکل، بتوان همچنان سایت را آنلاین نگه داشت. پشتیبانی فنی و رسیدگی به مشکلات مخصوصا درزمینه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی فرایندی بسیار زمان‌بر و نیازمند برخورداری از دانش فنی کافی است؛ اما در پرتال نباید نگران این بُعد از راه‌اندازی وب‌سایت یا فروشگاه بود؛ چراکه این سامانه وظیفه‌ی نگه‌داری و پشتیبانی را برعهده دارد که علاوه‌بر مسائل فنی، شامل مسائل امنیتی نیز می‌شود؛ یعنی نه مالک و مؤسس وب‌سایت نباید از بابت مشکلات فنی و امنیتی نگرانی داشته باشد. 

از دیگر قابلیت‌های جذاب سایت‌ساز پرتال، امکان استفاده از افزونه‌ها است که می‌تواند راه‌حلی مناسب برای بسیاری از نیازها و مشکلاتی باشد که پرتال آن‌ها را رفع کرده است. با استفاده از افزونه‌های پرتال و اضافه‌کردن آن‌ها برحسب نیاز به وب‌سایت یا فروشگاه، علاوه‌بر اضافه‌کردن انواع درگاه‌های پرداخت ریالی و ارزی، حتی می‌توان از افزونه‌های مربوط به سیستم حمل‌و‌نقل و ارسال کالا، ارسال پیامک و ایمیل چت‌آنلاین در وب‌سایت استفاده کرد. هر‌یک از این خدمات به‌تنهایی نیازمند صرف انرژی و زمان برای افزودن به وب‌سایت هستند. 

همان‌طور‌که اشاره کردیم، در پرتال می‌توان به کدهای HTML و CSS دسترسی داشت؛ اما این تنها قابلیت پرتال نیست. کاربران می‌توانند درصورت رضایت‌نداشتن، خروجی وب‌سایت یا فروشگاه خود را دریافت کنند و وب سایت خود را به زیرساخت دیگری انتقال دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات