کدام رفتارها باعث دردسر در بازرسی فرودگاه می‌شوند؟

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در بخش امنیتی فرودگاه‌ها، معمولا اتفاقات جالب و جبران‌ناپذیری می‌افتد که اکثر آن‌ها به‌دلیل حواس‌پرتی یا کم‌توجهی مسافران هنگام بازرسی است.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

بسیاری از مسافران در بازرسی‌ فرودگاه و بازرسی بدنی، کارهای ناشیانه و دور از انتظاری انجام می‌دهند؛ به‌عنوان‌مثال طبق گزارش اداره‌ی امنیت حمل‌ونقل آمریکا، تنها در سال مالی ۲۰۱۸، مسافران نزدیک به یک میلیون دلار پول در فرودگاه‌ها جا گذاشته‌اند.

از میان فرودگاه‌هایی که این اتفاق در آن‌ها به‌وفور رخ می‌دهد، می‌توان به فرودگاه بین‌المللی جان‌اف‌کندی، لس‌آنجلس، میامی و فرودگاه بین‌المللی مک‌کاران لاس‌وگاس اشاره کرد.

مسافران این فرودگاه‌ها هنگام بازرسی در سال ۲۰۱۸، به‌ترتیب ۷۲، ۷۱، ۵۰ و ۳۳ هزار دلار پول جاگذاشته‌اند. چنین اتفاقی تنها یکی از موارد عجیب رایج فرودگاه‌ها در هنگام بازرسی یا سایر مواقع است.

صف بازرسی فرودگاه

 برای مسافرانی که سفرهای هوایی زیادی نمی‌کنند، بازرسی‌های فرودگاه واقعاً آزاردهنده هستند؛ مخصوصا زمانی‌که مأموران بازرسی نسبت به عدم‌حمل مایع، ژل و اسپری به مسافران هشدار می‌دهند. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که باید گوشی خود را از جیب یا کیف‌تان درآورید. اگرچه بیشتر مسافران می‌دانند که در بخش بازرسی فرودگاه باید چگونه عمل کنند؛ اما برخی اوقات گیج و سردرگم می‌شوند و به همین دلیل ممکن است کارها و اشتباه‌های احمقانه‌ای انجام دهند که می‌توانند سرعت بازرسی را کاهش دهند یا حتی آن را دشوار کنند. 

اگرچه ممکن است قوانین بازرسی در برخی از فرودگاه‌ها متفاوت باشد؛ اما با دانستن تعدادی از قوانین بین‌المللی فرودگاه‌ها می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی از بازرسی عبور کنید؛ البته برخی اشتباه‌ها در این قسمت از فرودگاه غیرقابل‌اجتناب است. در این مقاله از کجارو قصد داریم این کارهای ناشیانه و روش‌های جلوگیری از مشکلات ناشی از آن را بیان کنیم. 

 برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

۱. ایستادن در صف اشتباهی 

بسیاری از اوقات مسافران به اشتباه در صفی می‌ایستند که به پرواز آن‌ها مربوط نیست و همین موضوع می‌تواند وقتشان را به میزان زیادی تلف کند یا حتی باعث جاماندن از پرواز شود.

در کارت پرواز شما تمام اطلاعات لازم درج‌شده و اگر اطلاعات آن را بررسی و مطالعه کنید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. درضمن در برخی فرودگاه‌ها برای هر یک از کلاس‌های پروازی، بازرسی جداگانه‌ای وجود دارد؛ بنابراین باتوجه‌به این موضوع می‌توانید صف درست را انتخاب یا در مورد آن از افراد مسئول سؤال کنید. اگر به‌موقع متوجه اشتباه خود نشوید، باید تمام کارهای لازم را دوباره انجام دهید.

۲. خالی نکردن جیب‌ها در حین بازرسی

حتی وجود تکه‌های کوچک پرزهای لباستان نیز گاهی اوقات باعث می‌شود دستگاه‌های بازرسی بدنی به صدا دربیایند؛ بنابراین قبل از بازرسی، جیب‌تان را کاملا خالی کنید، به‌طوری که هیچ‌چیزی حتی کارت پرواز یا اشیایی مثل پول خرد و وسایل آرایشی در آن باقی نماند. بهتر است قبل از بازرسی بدنی، محتویات جیب‌تان را در کیف کوچکی قرار دهید تا بعد از بازرسی دیگر نگران جاماندن وسایلتان نباشید. با انجام این کار وقت‌تان هم کمتر تلف می‌شود و سریع‌تر به سایر کارهای خود می‌رسید.

۳. بی‌توجهی به قوانین حمل وسایل الکترونیکی

به همراه داشتن وسایل الکترونیکی در فرودگاه

در فرودگاه‌ها هر وسیله الکترونیکی بزرگی باید در سبدهای مخصوص قرار داده شود و مسافران نمی‌توانند آن‌ها را در صف بازرسی همراه خود داشته باشند و تنها مجاز هستند گوشی‌ یا سایر وسایل الکترونیکی کوچک را کیف‌شان قرار دهند؛ هرچند که قوانین مربوط‌به حمل وسایل الکترونیکی در فرودگاه‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در برخی از فرودگاه‌ها می‌توانید دوربین‌های حرفه‌ای و لنزهای آن را بدون هیچ مشکلی در کیف‌تان قرار دهید و همراه‌ داشته باشید؛ اما در یک سری از فرودگاه‌ها، بازرسان از شما می‌خواهند دوربین یا حتی لنزهای آن‌ها را هم در سبدهای مخصوص قرار دهید و در صورت بی‌توجهی به این قانون، پس از عبور از مقابل دستگاه اسکن فرودگاه، به‌طور کامل بازرسی بدنی می‌شوید.

۴. درنیاوردن کمربند، کفش‌ها و جواهرات

درآوردن کمربند، کفش‌ها و ساعت قبل از بازرسی، قانون کلی در همه فرودگاه‌ها است؛ بنابراین لازم است قبل از اینکه نوبت‌تان شود، این کار را انجام دهید و وسایلتان را سبدهای مخصوص قرار دهید. لازم نیست که کفش‌هایتان را در سبد جداگانه قرار دهید و می‌توانید آن‌ها را روی کمربندتان بگذارید؛ البته درآوردن جواهراتی مثل گوشواره‌ها، دستبند و انگشتر نیز لزومی ندارد؛ اما در صورتی‌ که نگران آن‌ها هستید، می‌توانید آن‌ها را در کیفتان قرار دهید.

۵. به‌همراه داشتن مایعات

به همراه داشتن مایعات در فرودگاه

به‌همراه داشتن مایعات از جمله مایعات آرایشی و بهداشتی مثل ژل‌ها و اسپری‌ها در هواپیما محدودیت‌هایی دارد. طبق قانون، حمل مایعات تنها تا سقف ۱۰۰ میلی‌لیتر مجاز است و باید آن‌ها را در کیسه یا کیفی با ابعاد حدودا ۱۵ در ۲۲ در ۱۷ سانتی‌متر قرار دهید. در صورتی‌ که حجم مایعات همراه شما بیش‌ از حد مجاز باشد، باید آن‌ها را مانند وسایل الکترونیکی بزرگ در سبدهای مخصوص قرار دهید تا با دستگاه‌های اشعه ایکس بازرسی شوند. این کار معمولاً قبل از بازرسی بدنی مسافران انجام می‌شود. علاوه‌بر این، هنگام بازرسی مایعات باید حتما تا انتقال آن‌ها به نوار نقاله پایانی منتظر بمانید. اگر این کار را انجام ندهید، مأموران بازرسی به شما تذکر می‌دهند.

بطری‌های آب نیز در حین بازرسی باید خالی باشند و در صورتی‌ که به آن‌ها نیاز دارید، باید بعد از بازرسی اقدام به پرکردن بطری خود کنید.

۶. قرارگیری اشتباه در دستگاه اسکن بدن 

تعدادی از فرودگاه‌ها مجهز به دستگاه‌های مدرنی هستند که می‌توانند بدن شما را به‌صورت کامل و با دقت بالا بررسی و اسکن کنند. درست ایستادن در فضای داخلی این دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد به‌دلیل اضطراب یا هر دلیل دیگری به‌شکل صحیح در این دستگاه‌ها نمی‌ایستند و باعث شلوغ‌شدن صف بازرسی و اتلاف وقت مأموران بازرسی و سایر مسافران می‌شوند.

برای اینکه این دستگاه‌ها، بدن شما را به‌صورت صحیح بازرسی کنند، باید به‌صورتی بایستید که پاهای شما در محل مشخص‌شده قرار بگیرند. درضمن باید سرتان را بالا بگیرید و دست‌هایتان را درکنار سرتان بالا ببرید. پس از اینکه درست در دستگاه قرار گرفتید، دو دیواره بزرگ به‌سمت شما حرکت می‌کنند و تا پایان کار نباید حرکت کنید.

دستگاه اسکنر بدن

پس از اتمام کار و خروج‌تان از دستگاه، مأموران از شما می‌خواهند کمی منتظر بمانید تا اسکن انجام‌شده را بررسی کنند. اگر این کار کمی طول کشید، اصلاً نباید نگران باشید؛ زیرا ممکن است جیب‌تان را خالی نکرده باشید یا بررسی اشیای تزیینی لباستان کمی زمان ببرد؛ بررسی جزئی زیورآلاتی مثل گردنبند یا اشیای تزیینی نیز می‌تواند یکی از دلایل طولانی‌شدن این موضوع باشد. چنانچه مأموران قدری به شما مشکوک شوند، معمولاً با بازرسی بدنی، شک‌شان را برطرف می‌کنند و مطمئن می‌شوند وسیله‌ی خطرناکی همراه‌تان ندارید. پس از اتمام این مرحله نسبتا مضطرب‌کننده می‌توانید با خیال راحت به مسیرتان ادامه دهید و وسایلتان را از روی نوار بارها بردارید.

۷. جاگذاشتن وسایل پس از بازرسی

جاگذاشتن وسایل پس از بازرسی یکی از مشکل‌های بسیار رایج مسافران در فرودگاه‌ها است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از این مشکل، همه‌ی وسایل کوچک و بزرگتان را در سبدهای موجود قرار دهید. بهتر است پس از اتمام بازرسی، از نوار نقاله فاصله بگیرید و تمام وسایلتان را با آرامش بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی جا‌نگذاشته‌اید. با این کار به حقوق دیگران هم احترام می‌گذارید و باعث ناراحتی یا معطلی سایر مسافران نمی‌شوید. در یک سری از فرودگاه‌ها، میز و صندلی‌هایی درکنار صف بازرسی قرار داده شده است که می‌توانید با آرامش روی آن‌ها بنشینید و کفش و کمربندتان را بپوشید یا بار دیگر وسایل‌تان را بررسی کنید.

جا گذاشتن وسایل در فرودگاه

سخن آخر

هنگام بازرسی اصلاً نباید نگران و مضطرب باشید و با انجام کارهای بسیار ساده مثل خالی‌کردن جیب‌تان یا درآوردن کمربند می‌توانید بازرسی خود و سایر مسافران را سریع‌تر و راحت‌تر کنید. درضمن بار دیگر تکرار می‌کنیم که لازم نیست کفشهایتان را در سبدی جداگانه قرار دهید و قبل از اینکه نوبت بازرسی‌تان برسد، اگر بطری آب همراه خود دارید، آن را خالی کنید.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات