دستکش می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند؟

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
با شیوع گسترده کرونا، بسیاری از افراد برای محافظت از خود دربرابر ویروس به استفاده از دستکش‌های لاتکس و جراحی روی آورده‌اند؛ اما پوشیدن دستکش اقدامی کافی نیست.
تبلیغات

تاکنون، بیش از ۱۱۱ هزار نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا جدید آلوده شده و بیش از چهارهزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. با افزایش شمار مبتلایان کووید ۱۹، برخی از مردم در تلاش برای محافظت از خود دربرابر ویروس کرونا به استفاده از ماسک و دستکش روی آورده‌اند. ماسک‌ صورت در ماجرای شیوع بیماری به مسئله‌ای بحث‌برانگیز تبدیل شده است و حتی درحالی‌که کارشناسان پوشیدن ماسک را تنها برای افراد دارای علائم این ویروس توصیه می‌کنند تا خطر انتقال ویروس کرونا به دیگران کاهش پیدا کند، تقاضای شدید مردم وحشت‌زده به کمبود گسترده‌ی آن منجر شده است.

فروشگاهی در برایتون انگلیس پس از اینکه یکی از اهالی به‌عنوان ابرگسترنده‌ی ویروس بیماری را به افراد زیادی منتقل کرد، به کانون ویروس تبدیل شد و به تمام مشتریان گفت هنگام خرید باید ماسک بزننده و دستکش پلاستیکی دست کنند. در روزهای اخیر، سهام شرکت تاپ‌گلاو ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده‌ی افزایش تقاضا برای این دستکش‌ها است. تاپ‌گلاو شرکتی مالزیایی است که سالیانه بیش از ۷۰ میلیارد جفت دستکش جراحی تولید می‌کند.

ازآنجاکه گفته می‌شود یکی از کارهای مؤثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شستن مکرر دست‌ها و تمیزکردن تلفن‌ است، این سؤال مطرح می‌شود: پوشیدن دستکش نیز به پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک می‌کند؟ یکی از سخن‌گویان سازمان بهداشت عمومی انگلیس (PHE) در مصاحبه با روزنامه‌ی ایندیپندنت گفت:

سازمان بهداشت عمومی انگلیس استفاده از دستکش را برای عموم به‌عنوان اقدام محافظ دربرابر کووید ۱۹ توصیه نمی‌کند.

بنا به توصیه‌ی سازمان مذکور، افرادی که بابت انتقال بیماری‌های عفونی نگران هستند، باید رعایت بهداشت شخصی و تنفسی و بهداشت دست را در اولویت قرار دهند. در همین حال، لیندسی برودبنت، ویروس‌شناس دانشگاه کوئینز بلفاست، در مصاحبه با گاردین گفته است دستکش‌ها اساسا مانندپوست دوم هستند و تنها درصورتی از شما محافظت می‌کنند که آن‌ها را همانند دست برهنه به‌طور منظم بشویید یا عوض کنید. او معتقد است:

اگر می‌خواهید سطوح آلوده را با دستکش لمس کنید و سپس به‌صورت خود دست بزنید، بهتر است اصلا آن‌ها را دست نکنید.

مقام‌های سرویس سلامت همگانی (NHS) گفته‌اند مهم‌ترین کاری که مردم می‌توانند برای محافظت از خود دربرابر ویروس کرونا انجام دهند، این است که به‌طورمنظم و کامل دست‌های خود را بشویند. مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس می‌گوید:

همه‌ی ما در توقف این بیماری نقش داریم و هدف همه‌ی این فعالیت‌ها آن است که مردم بدانند دقیقا چگونه باید از خود و دیگران محافظت کنند. شستن مکرر دست‌ها مهم‌ترین کاری است که هر فرد می‌تواند انجام دهد.

افزون‌براین، از مردم خواسته می‌شود تلفن‌‌همراه خود را به‌طور مکرر تمیز کنند؛ زیرا شواهد نشان می‌دهد ویروس عامل کووید ۱۹ می‌تواند حدود یک هفته روی تلفن‌همراه باقی بماند. حتی دستکش‌های نیتریل که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند به کمک اسپری الکل یا ژل‌ها ضدعفونی شوند، باید به‌طورمنظم تعویض شوند. برودبنت می‌گوید مردم نباید این دستکش‌ها را در مکان‌های عمومی دست کنند. یکی از ویروس‌شناسان کالج سلطنتی لندن نیز در مصاحبه با ایندیپندنت گفت از این مسئله نگران هستند که مواردی مانند دستکش، احساس امنیت کاذبی در مردم ایجاد کند.

اگرچه دقیقا نمی‌دانیم ویروس کرونا جدید چگونه منتشر می‌شود، از این مسئله آگاهیم که ویروس‌های مشابه ازطریق قطرات تنفسی منتشر می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند ازطریق سیستم تنفسی وارد بدن شوند و دست زدن به‌صورت با دست آلوده می‌تواند موجب ابتلا به ویروس شود.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بهترین راه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌ی دست حاوی الکل است. این سازمان همچنین بر ضرورت حفظ فاصله‌ی اجتماعی تأکید می‌کند و باید حداقل یک متر با کسی که سرفه یا عطسه می‌کند، فاصله داشته باشید. وقتی فردی سرفه یا عطسه می‌کند، قطراتی از بینی و دهان او به فضای بیرون پرتاب می‌شود که ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر خیلی نزدیک باشید، ممکن است قطرات حاوی ویروس را تنفس کنید و بیمار شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات