وزیر بهداشت: دو روز دیگر، به تک‌تک خانه‌ها مراجعه و بیماری کرونا را ریشه‌کن می‌کنیم [به‌روزرسانی]

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
وزیر بهداشت اعلام کرد برای اولین‌بار در جهان با تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ با لوازم و تجهیزات بیماری‌یابی به تک‌تک خانه‌ها سر می‌زنیم و موارد پراکنده‌ی ابتلا به ویروس کرونا را در کشور شناسایی خواهیم کرد.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، اعلام کرد برای شکست‌دادن بیماری کرونا در قالب بسیج ملی با همین عنوان قرار است با تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ در کشور از دو روز آینده فعالیت آن‌ها آغاز شود. به‌گفته‌ی او، در این طرح که در کشورهای شرق مدیترانه بسیار جدید است، قرار است ۳۰۰ هزار اکیپ در سطح کشور تشکیل شود که برای بیماریابی و مقابله با ویروس کرونا تجهیز شده‌اند و به تک‌تک خانه‌های مردم می‌روند. این طرح نیز مانند بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در سطح کشوری عمل خواهد کرد.

وزیر بهداشت درادامه تأکید کرد امروز تمام دستگاه‌های اجرایی، اعضای کابینه، نیروهای مسلح، ارتش، قوه‌ی قضاییه و قوه‌ی مقننه برای کنترل ویروس کنارهم ایستاده‌اند. او درادامه به خبری خوش برای مردم اشاره کرد و گفت آمار بهبودیافتگان افزایش یافته است و امروز ۱۷۵ مورد بیمار بهبود پیدا کرده‌اند. او درباره‌ی اجرای طرح جدید گفت:

امشب در جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جزئیات این طرح بررسی خواهد شد. همچنین در روز رونمایی این طرح که با حضور مسئولان بین‌بخشی برگزار می‌شود، ابعاد بیشتر آن را مطرح خواهیم کرد. مردم بدانند ما خودمان را برای شکست کرونا آماده کرده‌ایم.

نمکی درپایان گفت با اینکه اعلام کرده بودیم در دوره‌ی اوج بیماری هستیم و از مردم خواسته‌ بودیم در خانه بمانند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، بازهم گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که این سفرها از نقاط آلوده به سایر نقاط ادامه دارد. این موضوع منجر شد قرنطینه را در مدخل شهرها بیش‌از‌پیش جدی بگیریم. او درادامه بر حضورنیافتن در مراسم‌های جمعی تأیید کرد و گفت مردم سعی کنند مراسم‌های ختم، عروسی و... را برگزار نکنند و مساجد نیز تراکم جمعیت را به حداقل ممکن برسانند.

به‌روزرسانی: علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ضدعفونی کردن منازل گفت در مواقعی که فرد مبتلا به کرونا در خانوادهای وجود داشته باشد، منزلش ضدعفونی می‌شود. به گفته‌ی او یعنی به ازای هر ۱۵۰۱ نفری که نتیجه‌ی تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده، منزلشان ضدعفونی شده و اعضای خانواده‌شان تب‌سنجی و غربالگری می‌شوند. اوهمچنین گفت درحالت عادی، درب خانه‌ی همه‌ی افراد نمی‌رویم؛ به خانه‌ی افرادی می‌رویم که آلودگی در آن وجود داشته و یک یا چندنفر از اعضای خانواده آلوده به ویروس شده‌اند، برای ضدعفونی مراجعه می‌کنیم. 

رییسی همچنین گفت بسیج جامعه‌ی پزشکی و بسیج جامعه‌ی پرستاری اعلام آمادگی کرده‌اند تا با اپلیکیشن‌های خاصی برای غربالگری مشارکت کنند و گروهی تلفنی بتوانند برای مشاوره کمک کنند. همچنین به گفته‌ی او، این پتانسیل بزرگ وجود دارد تا از کمک عزیزان به ویژه در نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت محیط و گندزدایی استفاده کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت دستورالعمل علمی مبارزه با کرونا برای به کارگیری شبکه‌ی بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، به زودی تدوین و به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد. به گفته‌ی او ما یکی از قوی‌ترین نظام‌های شبکه‌ی بهداشتی در سراسر دنیا را داریم و می‌توانیم همه‌ی نیروهای بهداشتی را به کار بگیریم؛ نیروهای بسیج ملی با کنترل موازین بهداشتی می‌توانند در کنترل عفونت به کمک نیروهای بهداشتی بیایند.

جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفت قرار نیست برای بیماریابی درب خانه مردم برویم. از طریق آپ و سیستم‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم. او همچنین گفت سراغ کسانی رفته می‌شود که دسترسی به خدمات درمانی ندارند یا مشکوک به کرونا ویروس هستند. به گفته‌ی وی تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل نقاط آلوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات